Skip to main content

Beste Nederlandse Spoorwegen Naamloze Vennootschap

 

Arriva en in Duitsland gebruiken openbaar vervoer lijndiensten lijnnummers al enige jaren met succes. Mijn vraag aan de NS NV is: Wanneer gaat NS lijnnummers ook omarmen??? Dit heeft zoveel voordelen, waaronder: Het verminderen van stress en verwarring onder reizigers en nog 1.001 voordelen die ik hier niet ga noemen, anders ben ik morgenochtend nog steeds bezig met typen. 

Wat dacht je van de RS10 naar Rotterdam CS, of de RS20 naar Amsterdam CS of IC040 naar Eindhoven CS???? Klinkt dit niet als een strak plan??? Ik hoop dat ik U hebt overtuigd

 

Hoogachtend

 

ModerneTreinliefhebberNicola

En de toegevoegde waarde t.o.v. gewoon Amsterdam of Rotterdam op het paneel van de trein?

Bij ritnummers moet iedereen toevallig ook nog weten welk ritnummer waar naar toe gaat, aangezien veel mensen de kerngetallen niet weten omdat die simpelweg steeds minder gebruikt worden zie ik er geen toegevoegde waarde in. Wie belt er nu nog naar een netnummer? Wie heeft er nog een vaste telefoon?

 


Beste Jeroen en andere leden

U begrijpt mij verkeerd, ik praat niet over rit of netnummers, maar over lijnnummers, zoals de RS75 Naar Zwolle of de IC1479 naar Groningen. lijnnummers zijn niet per se gebaseerd op netnummers, eerder op afstand en het aantal gereden kilometers die wordt afgelegd per trein. 

 

Hoogachtend

ModerneTreinliefhebberNicola


De toegevoegde waarde zit 'm in veel simpeler communicatie, al lijkt het treinserienummer een handiger basis.

Bv. bij werkzaamheden kan je simpelweg zeggen "IC30 rijdt niet tussen Arnhem en Nijmegen" in plaats van "De intercity tussen Den Helder en Nijmegen rijdt niet tussen Arnhem en Nijmegen". (En het is sowieso veel duidelijker dan "er rijden minder treinen, plan uw reis in de app".

Regelmatige reizigers hebben dat echt zo door hoor dat ze het lijnnummer i.p.v. de bestemming kunnen onthouden. Je hebt ook gelijk een veel helderder overzicht als je op de borden IC17 (of 117) ziet in Amersfoort wanneer je naar Utrecht wilt, bv. als door werkzaamheden er daar weer eens twee ICs naar Den Haag Centraal naast elkaar staan.


Hallo ModerneTreinliefhebberNicola en welkom bij de NS Community,

 

Vriendelijk bedankt voor het delen van deze suggestie. Ik zal deze bekend maken binnen de organisatie. Intern spreken we vaak over treinserienummers zoals de 7053 naar Enschede. Dit vakjargon is niet voor iedereen duidelijk vandaar dat wij dit niet communiceren naar de reiziger. De meeste leden hier weten trouwens vaak wel waar we het dan over hebben.


De toegevoegde waarde zit 'm in veel simpeler communicatie, al lijkt het treinserienummer een handiger basis.

Bv. bij werkzaamheden kan je simpelweg zeggen "IC30 rijdt niet tussen Arnhem en Nijmegen" in plaats van "De intercity tussen Den Helder en Nijmegen rijdt niet tussen Arnhem en Nijmegen". (En het is sowieso veel duidelijker dan "er rijden minder treinen, plan uw reis in de app".

Regelmatige reizigers hebben dat echt zo door hoor dat ze het lijnnummer i.p.v. de bestemming kunnen onthouden. Je hebt ook gelijk een veel helderder overzicht als je op de borden IC17 (of 117) ziet in Amersfoort wanneer je naar Utrecht wilt, bv. als door werkzaamheden er daar weer eens twee ICs naar Den Haag Centraal naast elkaar staan.

Dat voordeel is er echt alleen maar voor de mensen die dan alle lijnnummers uit hun hoofd kennen voor heel Nederland, de meeste reizigers kennen dan alleen de nummers van de treinen waar ze normaal gebruik van maken en meer niet. Door de plaatsnamen te gebruiken weten mensen veel sneller waar een trein naartoe rijdt en dat geeft meteen een idee over welke stations aangedaan worden.

Als je met lijnnummers gaat werken zul je dus overal een overzicht moeten ophangen met de lijnnummers en waar deze naartoe gaan. Feitelijk zijn de nummers die de NS onderliggend gebruikt al lijnnummers, de eerste 2 of 3 cijfers zijn de lijn en de laatste 2 het ritnummer. Even en oneven zijn het verschil in richting, treinpersoneel gebruikt deze lijnnummers onderling wel en reizigers die ermee bekend zijn ook.

Toegevoegde waarde is alleen maar voor de frequente gebruikers.


De toegevoegde waarde zit 'm in veel simpeler communicatie, al lijkt het treinserienummer een handiger basis.

Bv. bij werkzaamheden kan je simpelweg zeggen "IC30 rijdt niet tussen Arnhem en Nijmegen" in plaats van "De intercity tussen Den Helder en Nijmegen rijdt niet tussen Arnhem en Nijmegen". (En het is sowieso veel duidelijker dan "er rijden minder treinen, plan uw reis in de app".

Regelmatige reizigers hebben dat echt zo door hoor dat ze het lijnnummer i.p.v. de bestemming kunnen onthouden. Je hebt ook gelijk een veel helderder overzicht als je op de borden IC17 (of 117) ziet in Amersfoort wanneer je naar Utrecht wilt, bv. als door werkzaamheden er daar weer eens twee ICs naar Den Haag Centraal naast elkaar staan.

In Duitsland doen ze dit al jaren en bij Arriva sinds kort, waarom doet NS incompetent en weigert het over te nemen??? Mij lijkt het een super idee, juist vooral tijdens werkzaamheden en als er twee intercity's staan die dezelfde bestemming hebben, zoals Den Haag Centraal. Dan kun je zeggen: '’Vanaf spoor 3, binnenkomst & vertrek IC1978 naar Den Haag Centraal via Den Haag Laan van Nieuw Oost-Indië in secties 3 tot en met 7, vertrektijd om 19 uur 58, vandaag verwacht: 20 uur 05. Wees voorzichtig. De Duitsers roepen altijd om: '’Vorsicht bei der Einfahrt'’. Als dit geen topomroep is, dan weet ik het ook niet meer. 


Lol, nu is de NS incompetent omdat andere iets anders doen. ALs iemand in een sloot springt spring jij er dan ook achter aan ?

Overigens moet je dan in je omroep ook alleen het lijnnummer noemen, dus de IC1978 vertrekt vanaf perron 3.  Dat is ook echt duidelijk ja.  In jouw omroep voegt het IC1978 totaal niets toe en is gewoon overbodig.

En wat voor de 1 super lijkt is naar mijn idee voor veel reizigers zeer onduidelijk zo verschillen meningen en is het aan het NS panel om er ooit eens een besluit over te nemen als het ze wordt voorgelegd.

En de NS verwijst mensen juist naar de app voor de duidelijkheid, je zou ook DB kunnen overtuigen omn de NS te volgen en DB incompetent noemen omdat ze het anders doen dan de NS.

Ga je straks bij de Plus ook vragen om de winkel hetzelfde in te richten als de AH omdat jij dat duidelijker vind?

Je kan het als voorstel zien, meer niet, NS beslist uiteindelijk of het iets is wat ze gaan bespreken en/of aan het reizigerspanel voorleggen.


In Duitsland doen ze dit al jaren en bij Arriva sinds kort, waarom doet NS incompetent en weigert het over te nemen??? Mij lijkt het een super idee, juist vooral tijdens werkzaamheden en als er twee intercity's staan die dezelfde bestemming hebben, zoals Den Haag Centraal. Dan kun je zeggen: '’Vanaf spoor 3, binnenkomst & vertrek IC1978 

IC1978 is een treinnummer, geen lijnnummer.

Het treinnummer is in Nederland bij binnenlandse treinen niet zo relevant voor reizigers. Lijnnummers kunnen dat wel zijn.


Voor de Intercity’s is het in 1970 halfslachtig ingevoerd. In het spoorboekje zat een een kaartje met Intercitylijnen met de letters A t/m H. Iedere lijn had ook een eigen kleur. 

Helaas gebruikte NS dit systeem verder nergens in de communicatie. Het had best een succes kunnen worden.

 

 


Gruwelijk! Hopelijk nooit? Waarom zou je naar deze chaos verlangen? Wat is er niet duidelijk aan "Intercity naar Rotterdam Centraal"?


Dat voordeel is er echt alleen maar voor de mensen die dan alle lijnnummers uit hun hoofd kennen voor heel Nederland, de meeste reizigers kennen dan alleen de nummers van de treinen waar ze normaal gebruik van maken en meer niet. Door de plaatsnamen te gebruiken weten mensen veel sneller waar een trein naartoe rijdt en dat geeft meteen een idee over welke stations aangedaan worden.

Je doet het juist ook voor de regelmatige reizigers die op een zeker moment hun treinen wel kennen, maar voor incidentele reizigers is het zeker ook waardevol gezien je het in de reisplanner kunt vermelden.

Neem de situatie die ik noemde: bij werkzaamheden wil het in Amersfoort nog al eens voorkomen dat er twee ICs naar Den Haag Centraal naast elkaar aan perron 6/7 staan. Dan heb je er dus niks aan om te weten dat je de IC naar Den Haag Centraal moet hebben. Maar heb je er wel wat aan als de reisplanner zegt dat je IC(1)17 naar Utrecht moet nemen.

Of als je wilt reizen naar Veenendaal-de Klomp, veel succes met kiezen tussen de IC naar Nijmegen en de IC naar Nijmegen. Terwijl je als er staat dat je IC31 moet nemen je gelijk op zoek kunt naar de juiste trein zonder letten op tussenstations.

Overigens doet niet alleen Arriva aan lijnnummers, maar is het bij bijna alle regionale vervoerders inmiddels doorgevoerd. In Overijssel hebben alle treinen, zowel van Arriva als Keolis, lijnnummers en de Valleilijn heeft het ook. Alleen Qbuzz op Dordrecht - Geldermalsen nog niet.

Maar NS doet nou eenmaal liefst zo vaag mogelijk en vindt zelf graag het wiel uit. In het al genoemde Duitsland kunnen ze gewoon bij de werkzaamhedeninfo communiceren dat de RE13 niet rijdt (en minder bekend: maar ook het Fernverkehr heeft lijnnummers, bv. de IC77 Amsterdam - Berlijn). Dat vindt je allemaal terug bij de werkzaamhedeninfo van DB en daar wordt dus uitgebreid gecommuniceerd welke lijnen er door werkzaamheden worden beïnvloed.

En dan zitten we hier met "er rijden minder treinen” wat alles kan betekenen van één trein per uur die uitvalt tot er rijdt helemaal niks.


Gruwelijk! Hopelijk nooit? Waarom zou je naar deze chaos verlangen? Wat is er niet duidelijk aan "Intercity naar Rotterdam Centraal"?

De combi kan juist meer duidelijkheid geven. Bij de regionale treinen staat naast het lijnnummer gewoon de bestemming van de trein. 😉

Een recent voorbeeld: Door werkzaamheden reden er geen treinen tussen Meppel en Leeuwarden, met als gevolg dat de intercity die normaliter naar Leeuwarden zou rijden, vanaf Zwolle als stoptrein verder reed naar Groningen (ipv de sprinter Groningen, want die reed niet). Het gevolg was dat er op hetzelfde perron 2 intercity's vlak achter elkaar naar Groningen vertrokken, waarbij de één wel op alle tussengelegen stations stopte en de ander niet. In zo'n geval zou een lijnnummer veel meer duidelijkheid geven, juist ook bij incidentele reizigers die vanuit de app weten dat ze bijvoorbeeld IC30 moeten hebben ipv IC50.

Overigens hanteren bussen (en trams) ook gewoon lijnnummers. Daar weten de meesten wel de juiste bus te vinden. Veel mensen gaan daar juist ook op het busnummer af. Voor zowel incidentele reizigers als frequente reizigers.


Er zijn inderdaad situaties waar het handig(er) is om een lijn (treinserie) nummer te gebruiken, met het voorbeeld in Amersfoort voor naar Den Haag twee treinen naast elkaar (alleen bij werkzaamheden).

In Eindhoven ook regelmatig twee treinen naar Den Haag naast elkaar, de ene via Breda/Rotterdam (IC11, maar die stopt niet in Dordrecht) en de andere via de ‘wereldreis’ Utrecht - Schiphol - Leiden - Rotterdam - Dordrecht (IC37)

Maar ja, hoe moet iemand weten welke sneller in Rotterdam (of Dordrecht) is?

Dan staat er gewoon bij op de borden dat je met een overstap in Den Bosch (naar de SPR66) eerder in Dordrecht bent (dan met de IC37). Die nummers doen er op dit moment niet zoveel toe.

Maar zodra lijnnummers gemeengoed worden weten reizigers het snel (super handig) maar tot die tijd… 😣


Ook voor werkzaamheden is het heel handig om bijvoorbeeld te melden dat op een bepaalde datum IC lijn 8 niet rijdt tussen B en C. Je kunt omreizen met IC 7 en IC9. Om maar een voorbeeld te noemen.


Reageer