Skip to main content
beantwoord

Opleiding machinist zonder Vakantie?

Ik heb met mijn telefonische intake doorlopen om Machinist te worden. Ging allemaal prima en zie het nogsteeds zitten. 

Het enige zgn 'pijnpuntje' dat ik zie is dat de recruiter aangaf dat deze 52 weken compleet zonder vakantie of opneembare dagen vrij is. 

Is dit werkelijk zo strak als hij het deed lijken? 

ik dacht dat het dmv CAOs was vastgelegd dat iedereen recht heeft op vakantie enzo. 

Graag hoor ik ervaringen van mensen die deze opleiding hebben doorlopen hoe dit in de praktijk is. 

Beste antwoord door srananbloke

Als je van start gaat met de BLM (basisopleiding machinist, oftewel het eerste deel van de opleiding waarin je je vergunning gaat halen) wordt er fulltime beschikbaarheid van je verwacht. Dat deel van de opleiding is het drukste en zwaarste onderdeel en in die periode (sowieso het eerste half jaar) zou ik nog even niet op vakanties rekenen want je hebt je al je tijd gewoon hard nodig.

Daarna kom je in iets rustiger vaarwater waarin in overleg best wat mogelijkheden zijn. CAO technisch mag je sowieso geen jaar zonder verlof spenderen, je hebt gewoon recht op verlof, maar zou er sowieso mee wachten tot na het 1e deel van de opleiding.

Ik zit zelf in de laatste fase van de opleiding en heb tussen de 2 delen door 2 weken vrij kunnen krijgen om bij te komen/op te laden, uiteraard in overleg.

In de praktijk valt het dus allemaal wel mee, maar hou evt verlof sowieso het eerste half jaar van de opleiding even buiten beschouwing :)

Bekijk origineel

6 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25058 reacties
  • 4 maart 2025

52 weken werken zonder vakantie staat in geen enkele CAO. . Ik zou even navraag doen.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4064 reacties
  • 4 maart 2025

@CaapiRuna wij kennen uw arbeidscontract niet. Lees die goed na.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3744 reacties
  • 4 maart 2025
Thom schreef:

52 weken werken zonder vakantie staat in geen enkele CAO. . Ik zou even navraag doen.

Als ik bij google wettelijk minimum vakantiedagen intik dan krijg ik onderstaande. Lijkt mij niet dat NS hier onderuit kan. Zal waarschijnlijk een communicatiefoutje zijn. Raadpleeg inderdaad de CAO en de concept? arbeidsovereenkomst. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2486 reacties
  • 4 maart 2025

Het kan best zijn dat de recruiter bedoelde dat je bereid moet zijn om een vakantie op te moeten geven als er een tekort is of iets in die richting.

Uiteraard alleen met een vergoeding van de gemaakte kosten en goede redenen 😁.

• Intercity
  • 6 reacties
  • Antwoord
  • 4 maart 2025

Als je van start gaat met de BLM (basisopleiding machinist, oftewel het eerste deel van de opleiding waarin je je vergunning gaat halen) wordt er fulltime beschikbaarheid van je verwacht. Dat deel van de opleiding is het drukste en zwaarste onderdeel en in die periode (sowieso het eerste half jaar) zou ik nog even niet op vakanties rekenen want je hebt je al je tijd gewoon hard nodig.

Daarna kom je in iets rustiger vaarwater waarin in overleg best wat mogelijkheden zijn. CAO technisch mag je sowieso geen jaar zonder verlof spenderen, je hebt gewoon recht op verlof, maar zou er sowieso mee wachten tot na het 1e deel van de opleiding.

Ik zit zelf in de laatste fase van de opleiding en heb tussen de 2 delen door 2 weken vrij kunnen krijgen om bij te komen/op te laden, uiteraard in overleg.

In de praktijk valt het dus allemaal wel mee, maar hou evt verlof sowieso het eerste half jaar van de opleiding even buiten beschouwing :)

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 175 reacties
  • 21 maart 2025
srananbloke schreef:

Leuk en veel succes in je laatste fase van je opleiding 

Reageer