Skip to main content
vraag

vragen over de opleiding tot machinist en de toekomst van het beroep.

Beste lezer,

Ik zit te overwegen om de opleiding tot machinist bij de NS te volgen.
Ik heb hiervoor 3 jaar lang een HBO gevolgd om helaas tot de conclusie te komen dat dit het niet is.

Ik heb een paar vragen over de opleiding en het verdere leven als machinist.

Ik had vernomen dat de opleiding 52 weken van 36 uur duurt. Is het mogelijk om tijdens de opleiding vrij te krijgen? 

Wat zijn punten waar ze op letten tijdens de sollicitatie?
Onregelmatig werken lijkt mij juist wel wat.

Is de opleiding zwaar? En hoe is het verdeeld met theorie en praktijk.

Zijn er ook doorgroei mogelijkheden? 

Hoe ziet de toekomst eruit van een machinist? Zijn er over 15 jaar nog alleen maar zelfrijdende treinen? Of is dat punt nog verder weg? 

Bij voorbaat dank voor uw reactie,

Met vriendelijke groet,

Sam

6 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4096 reacties
  • 3 april 2025

@samkramer verwijder uw email adres. Dit is een openbaar forum.

Edwin
Forum|alt.badge.img
  • Machinist NS
  • 1935 reacties
  • 3 april 2025
samkramer schreef:

Beste lezer,

Ik zit te overwegen om de opleiding tot machinist bij de NS te volgen.
Ik heb hiervoor 3 jaar lang een HBO gevolgd om helaas tot de conclusie te komen dat dit het niet is.

Ik heb een paar vragen over de opleiding en het verdere leven als machinist.

Ik had vernomen dat de opleiding 52 weken van 36 uur duurt. Is het mogelijk om tijdens de opleiding vrij te krijgen? 

Tijdens het theorie deel, waarin je alle stof leert en tussendoor praktijkervaring opdoet, is dat eigenlijk niet in te plannen. Het 2e deel, waarin je je theoretische en simulator examens gehaald hebt, werkt wat soepeler en dan is er wel ruimte om vrij te krijgen. Geen garantie overigens, maar er wordt niet van je verwacht dat je 52 weken achter elkaar doorgaat zonder een kans op verlof.

samkramer schreef:

Wat zijn punten waar ze op letten tijdens de sollicitatie?
Onregelmatig werken lijkt mij juist wel wat.

Er wordt zeer zwaar op je motivatie geleund. Je moet heel duidelijk kunnen onderbouwen waarom je machinist wilt worden. Daarnaast wordt er ook van je verwacht dat je je verdiept hebt in wat het werk inhoudt (dat is niet alleen maar naar buiten kijken).

samkramer schreef:

Is de opleiding zwaar? En hoe is het verdeeld met theorie en praktijk.

Theorie wordt afgewisseld met praktijk. Op je eerste praktijkdag ga je dan ook meteen rijden (met een mentormachinist naast je uiteraard).

Zwaar is een subjectief begrip. Als je hiervoor een HBO opleiding gedaan hebt, zal het voor jou mogelijk meevallen, maar het is veel ‘droge’ stof die je moet verwerken.

samkramer schreef:

Zijn er ook doorgroei mogelijkheden? 

Ja hoor, je kunt doorgroeien naar mentor, leerbegeleider of teammanager. Daarnaast zijn er ook collega's die compleet iets anders binnen het bedrijf zijn gaan doen, zoals IT werk.

samkramer schreef:

Hoe ziet de toekomst eruit van een machinist? Zijn er over 15 jaar nog alleen maar zelfrijdende treinen? Of is dat punt nog verder weg? 

Ik denk eerlijk gezegd dat dat nog wel langer op zich zal laten wachten. In de 23 jaar dat ik het werk doe, is er veel veranderd en heb ik heel veel plannen voorbij zien komen, maar veel van die plannen zijn door de realiteit ingehaald of waren simpelweg financieel niet haalbaar. Aan de andere kant rijden we nu met ICNG op de HSL, die mij als machinist al heel wat werk uit handen neemt bij spanningssluizen (de trein laat zelf de stroomafnemers neer, schakelt de spanning om naar de juiste en zet de stroomafnemers weer op). Volledig automatische bediening in de commerciele dienst is (in mijn ogen) nog ver weg.

samkramer schreef:

Bij voorbaat dank voor uw reactie,

Met vriendelijke groet,

Sam

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2546 reacties
  • 3 april 2025

Ik ben overigens wel benieuwd, wat is het verschil tussen een interne opleiding als machinist en een opleiding als machinst bij bijvoorbeeld STC.

Ik neem aan dat toelatingseisen voor de interne opleiding veel strenger zij?

Is de slagingskans hoger? Heb je meer kans op een baan?

• 2100 reacties
  • 3 april 2025
samkramer schreef:

De komende 15 jaar is het beroep van machinist zeker nog wel veilig. Sowieso zal de eerste stap zijn dat de trein automatisch rijdt en remt, maar de machinist voor de veiligheid verantwoordelijk blijft. Voor de werkgelegenheid verandert er dan niets, maar het beroep wordt hooguit wat saaier want in normale omstandigheden druk je dan alleen nog maar de startknop in bij vertrek en de trein rijdt automatisch naar het volgende station. Alleen als er bijvoorbeeld een koe op het spoor staat moet je dan nog ingrijpen als machinist.

Maar zelfs die eerste stap zal niet eerder dan over 10 à 15 jaar gezet worden vermoed ik, en dan waarschijnlijk nog niet eens door het hele land maar op beperkte schaal. Landelijke inzet van automatische treinen en de stap naar volautomatische treinen waar geen machinist meer aanwezig heb je het waarschijnlijk eerder over 25 jaar in de toekomst.

Tomas
  • Machinist NS
  • 51 reacties
  • 3 april 2025
Gorott schreef:

Ik ben overigens wel benieuwd, wat is het verschil tussen een interne opleiding als machinist en een opleiding als machinst bij bijvoorbeeld STC.

Ik neem aan dat toelatingseisen voor de interne opleiding veel strenger zij?

Is de slagingskans hoger? Heb je meer kans op een baan?

Het grootste verschil is de hoeveelheid tijd. Een ROC opleiding is twee keer zo lang en bevat ook vakken als Nederlands en rekenen. In de tijd dat een interne kandidaat al klaar is, is de ROC’er mogelijk nog niet eens bij VVRV langsgeweest. Echter: interne kandidaten worden vanaf het begin betaald, een ROC’er niet.

De toelatingseisen zijn overigens hetzelfde, waarvan de belangrijkste speerpunten zijn dat je 18 jaar bent op het moment van aanvragen van de vergunning en dat je psychologisch en medisch gekeurd bent voor aanvang van de eerste stageweek.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30104 reacties
  • 3 april 2025

Welkom ​@samkramer bij de NS Community!

De eis is een mbo-3 diploma (of werk en denk niveau/nivo). Whatever, go for it als ze mensen zoeken!

Dus drie jaar hbo (gesjeesde student, toch niet mijn ding!) of zelfs een propedeuse van een universiteit telt natuurlijk ook gewoon. om toegelaten te worden.

Psychologisch (waarom wil je dit op hbo of universitair niveau?) kan nog een dingetje zijn… maar als het je passie is 🙄 go for it!

Reageer