samkramer schreef:
Beste lezer,
Ik zit te overwegen om de opleiding tot machinist bij de NS te volgen.
Ik heb hiervoor 3 jaar lang een HBO gevolgd om helaas tot de conclusie te komen dat dit het niet is.
Ik heb een paar vragen over de opleiding en het verdere leven als machinist.
Ik had vernomen dat de opleiding 52 weken van 36 uur duurt. Is het mogelijk om tijdens de opleiding vrij te krijgen?
Tijdens het theorie deel, waarin je alle stof leert en tussendoor praktijkervaring opdoet, is dat eigenlijk niet in te plannen. Het 2e deel, waarin je je theoretische en simulator examens gehaald hebt, werkt wat soepeler en dan is er wel ruimte om vrij te krijgen. Geen garantie overigens, maar er wordt niet van je verwacht dat je 52 weken achter elkaar doorgaat zonder een kans op verlof.
samkramer schreef:
Wat zijn punten waar ze op letten tijdens de sollicitatie?
Onregelmatig werken lijkt mij juist wel wat.
Er wordt zeer zwaar op je motivatie geleund. Je moet heel duidelijk kunnen onderbouwen waarom je machinist wilt worden. Daarnaast wordt er ook van je verwacht dat je je verdiept hebt in wat het werk inhoudt (dat is niet alleen maar naar buiten kijken).
samkramer schreef:
Is de opleiding zwaar? En hoe is het verdeeld met theorie en praktijk.
Theorie wordt afgewisseld met praktijk. Op je eerste praktijkdag ga je dan ook meteen rijden (met een mentormachinist naast je uiteraard).
Zwaar is een subjectief begrip. Als je hiervoor een HBO opleiding gedaan hebt, zal het voor jou mogelijk meevallen, maar het is veel ‘droge’ stof die je moet verwerken.
samkramer schreef:
Zijn er ook doorgroei mogelijkheden?
Ja hoor, je kunt doorgroeien naar mentor, leerbegeleider of teammanager. Daarnaast zijn er ook collega's die compleet iets anders binnen het bedrijf zijn gaan doen, zoals IT werk.
samkramer schreef:
Hoe ziet de toekomst eruit van een machinist? Zijn er over 15 jaar nog alleen maar zelfrijdende treinen? Of is dat punt nog verder weg?
Ik denk eerlijk gezegd dat dat nog wel langer op zich zal laten wachten. In de 23 jaar dat ik het werk doe, is er veel veranderd en heb ik heel veel plannen voorbij zien komen, maar veel van die plannen zijn door de realiteit ingehaald of waren simpelweg financieel niet haalbaar. Aan de andere kant rijden we nu met ICNG op de HSL, die mij als machinist al heel wat werk uit handen neemt bij spanningssluizen (de trein laat zelf de stroomafnemers neer, schakelt de spanning om naar de juiste en zet de stroomafnemers weer op). Volledig automatische bediening in de commerciele dienst is (in mijn ogen) nog ver weg.
samkramer schreef:
Bij voorbaat dank voor uw reactie,
Met vriendelijke groet,
Sam