beantwoord
Inchecken met qr-code op smartphone
Als ik een internationale treinreis neem, reis ik met de ticket op mijn smartphone. Ik heb nu al twee keer gemerkt dat deze code niet werkt om het poortje te openen om het station binnen te komen. De laatste keer heb ik het poortje geopend met mijn ov-kaart en, vervolgens binnengekomen, aan de andere kant weer 'uitgecheckt'. Is het inderdaad zo dat de poortjes de qr-code van zo'n digitaal ticket niet kunnen lezen?
Beste antwoord door Stijn NS
Goedemiddag Dicky en welkom op het NS Serviceforum!
Het voornaamste idee achter deze QR code's is juist om gesloten poortjes te kunnen openen. Het is daarbij wel belangrijk dat je dit bij het juiste poortje probeert. Poortjes die een kaartlezer hebben als weergegeven op deze afbeelding kunnen enkel chips aflezen (OV-chipkaarten dus), maar hebben niet de mogelijkheid om een QR code te lezen. Daarvoor moet je terecht bij dit soort kaartlezers, met het glazen kapje. Deze kunnen zowel chips aflezen, als de QR code.
Mocht je het al geprobeerd hebben bij de juiste lezer, dan zou het kunnen liggen aan de helderheid van het scherm van je telefoon. De QR code moet goed leesbaar zijn (eventuele krassen op het scherm van je telefoon zullen daarbij bijvoorbeeld ook niet helpen) en we merken uit ervaring dat de lezer daar soms moeite mee heeft als het scherm relatief donker is ingesteld. Dat zou je dus eventueel nog kunnen proberen!
Bekijk origineelHet voornaamste idee achter deze QR code's is juist om gesloten poortjes te kunnen openen. Het is daarbij wel belangrijk dat je dit bij het juiste poortje probeert. Poortjes die een kaartlezer hebben als weergegeven op deze afbeelding kunnen enkel chips aflezen (OV-chipkaarten dus), maar hebben niet de mogelijkheid om een QR code te lezen. Daarvoor moet je terecht bij dit soort kaartlezers, met het glazen kapje. Deze kunnen zowel chips aflezen, als de QR code.
Mocht je het al geprobeerd hebben bij de juiste lezer, dan zou het kunnen liggen aan de helderheid van het scherm van je telefoon. De QR code moet goed leesbaar zijn (eventuele krassen op het scherm van je telefoon zullen daarbij bijvoorbeeld ook niet helpen) en we merken uit ervaring dat de lezer daar soms moeite mee heeft als het scherm relatief donker is ingesteld. Dat zou je dus eventueel nog kunnen proberen!
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.