Kosten door gesloten NS stalling Amstel station | NS Community
beantwoord

Kosten door gesloten NS stalling Amstel station

  • 13 January 2023
  • 15 reacties
  • 337 Bekeken

Ik (en meerdere forenzen) trof woensdag 11 januari 2023 rond 6.40 uur de bewaakte NS fietsenstalling van het Amstelstation te Amsterdam gesloten. Omdat ik natuurlijk trein moest halen (werk wacht niet) heb ik helaas fiets op Julianaplein naast station moeten zetten, naast speciale scooterplek, niet lukraak op stoep, want er zijn geen fietsenrekken meer naast Amstelstation, maar helaas heeft gemeente mijn fiets weggehaald. Kosten depot 35 euro. Ik zie die graag vergoed door NS (ik kan rekening voorleggen), maar ik raak in een paarse krokodil-discussie met dame/heer van de chat op de NS website. Collega telefonische klantenservice zei dat bedrag eenvoudig vergoed zou worden via chat, maar chatfunctionaris beweert tegendeel.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 13 January 2023, 19:54

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je zult dat toch telefonisch moeten oplossen, want wij kunnen in deze reizigers-helpen-reizigerscommunity niet bij klantgegevens. Je zou het ook nog via Twitter of Facebook kunnen proberen.

Maar de vraag is of NS aansprakelijk is als jij vanwege een gesloten stalling jouw fiets op een plek gezet hebt, waar deze niet mocht staan.

Vreemd dat de stalling dicht was. Ik kan daar niets over vinden. Deze hoort vanaf 5:30 open te zijn. Op de vraag of wij dergelijke kosten vergoeden moet ik je helaas ook teleurstellen. Wij vergoeden geen wegsleepkosten voor een fiets die fout geparkeerd is omdat onze stalling op dat moment niet toegankelijk was.

Badge +3

Vreemd dat de stalling dicht was. Ik kan daar niets over vinden. Deze hoort vanaf 5:30 open te zijn.

Dat alleen al geeft een klant recht op vergoeding van gemaakte kosten, toch? Nou is 35 euro voor je fiets elders stallen (uiteindelijk in het depot) wel veel…

Maar wat waren je andere opties? Een (aantal) uur vergoeding voor gemiste werktijd? Dat is al meer!

Overigens deed bijv. KPN daar (vroeger, ADSL tijdperk) totaal niet moeilijk over. Toen mijn telefoon/internet er ooit uit lag door een fout van hen (draadje verkeerd in centrale, 5 uur offline) zei ik dat ik 20 euro per uur vergoed wilde hebben. Ook al was ik geen zakelijke klant en niet eens klant bij KPN, dat was geen enkel probleem!

Maar ja, NS heeft allerlei uitzonderingen voor gevolgschade/overmacht, en ‘boetes’ worden natuurlijk nooit vergoed. Meer dan excuses zul je dus waarschijnlijk niet krijgen (die had @Erryt NS ook al kunnen maken) 😥

Uiteraard oprechte excuses voor de stalling. Ik zal daar ook een melding van maken. Je kan altijd een verzoek tot vergoeding bij ons indienen, maar ik durf geen uitspraak te doen over wat de vergoeding zal zijn als deze uit coulance zal worden toegekend.

@Erryt NS blijft bijzonder, dat door, naar ik later begreep van meneer in stalling, verdrietige persoonlijke omstandigheden van de stallingbeheerder én het ontbreken van een back up-systeem ik mijn fiets buiten moet zetten en voor de daaruit voortvloeiende kosten moet opdraaien. U zult begrijpen dat dit niet mijn persoonlijke keuze was en er zijn geen fietsenrekken meer bij Amstel station.

@MoDe telefonisch kwam ik dus niet verder en zit niet op sociale media

Reputatie 7
Badge +3

@Erryt NS blijft bijzonder, dat door, naar ik later begreep van meneer in stalling, verdrietige persoonlijke omstandigheden van de stallingbeheerder én het ontbreken van een back up-systeem ik mijn fiets buiten moet zetten en voor de daaruit voortvloeiende kosten moet opdraaien. U zult begrijpen dat dit niet mijn persoonlijke keuze was en er zijn geen fietsenrekken meer bij Amstel station.

@MoDe telefonisch kwam ik dus niet verder en zit niet op sociale media

Telefonisch niet verder komen is geen vergoeding krijgen? Ik snap dat het vervelend is dat jouw fiets door handhaving is weggehaald, maar lijkt mij dat als hij daar niet mocht staan NS daar niet verantwoordelijk is.

Reputatie 7
Badge +1

Telefonisch niet verder komen is geen vergoeding krijgen? Ik snap dat het vervelend is dat jouw fiets door handhaving is weggehaald, maar lijkt mij dat als hij daar niet mocht staan NS daar niet verantwoordelijk is.

Het zou interessant zijn om te weten wat de opties zijn in Amsterdam Amstel. Wachten en GTBV claimen? Zijn daar in de buurt überhaupt fietsparkeerplekken?

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me een interessante casus. Helaas denk ik dat NS noch de stallingbeheerder aansprakelijk gesteld kunnen worden voor kosten die gemaakt zijn door het niet volgens de planning uitvoeren van de dienstverlening.
Uiterst vervelend voor @YJCW natuurlijk die nu moet opdraaien voor extra kosten en ook nog eens geconfronteerd werd met veel ongemak. 

Er zijn vast wel stallingsplekken op enige loopafstand van Amsterdam Amstel. Maar daar schiet je weinig mee op om 6.40 uur in de morgen en je je trein moet halen.

Reputatie 7
Badge +1

Het lijkt me een interessante casus. Helaas denk ik dat NS noch de stallingbeheerder aansprakelijk gesteld kunnen worden voor kosten die gemaakt zijn door het niet volgens de planning uitvoeren van de dienstverlening.

Ik zou het niet durven zeggen. Dat lijkt me minstens af te hangen van de voorwaarden en de aanwezigheid van fietsparkeerplekken.

Maar als je nergens aanspraak op zou maken, dan is dat wel een financieel risico. Niet zo hoog als bij een OV-fietsabonnement, maar toch.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me voor de consument zo’n situatie waarin je met een overmachtsituatie geconfronteerd wordt en je je kosten op niemand kunt verhalen.
Ik verbaas me er dan ook over dat iemand bij NS toegezegd zou hebben de gemaakte kosten te vergoeden. Maar misschien kan er uit coulance iets geregeld worden. Juist omdat het zo’n uitzonderlijke situatie is.

Reputatie 7
Badge +3

Amsterdam heeft een redelijk streng fietsenparkeerbeleid. Er staan in ieder geval bij Amsterdam Centraal genoeg borden dat verkeerd gestalde fietsen verwijderd worden. Blijkbaar handhaafde men daar elke dag, anders zou de fiets van TS niet dezelfde dag verdwenen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

 

Reputatie 7
Badge +2

Er zijn vast wel stallingsplekken op enige loopafstand van Amsterdam Amstel. Maar daar schiet je weinig mee op om 6.40 uur in de morgen en je je trein moet halen.

Aan de andere kant van station Amsterdam Amstel (t.o.v. waar de bewaakte stalling zit) is een redelijk grote onbewaakte fietsenstalling aanwezig: https://goo.gl/maps/GrAcdbLehxWsBdAH9

@Daniel dank. Wist niet dat er ook nog een onbewaakte fietsenstalling andere zijde Amstel Station was. Kom nooit aan achterzijde. Maar fijne tip voor volgende keer.

Ik verbaas me er dan ook over dat iemand bij NS toegezegd zou hebben de gemaakte kosten te vergoeden. 

Ik krijg de indruk dat sommige mensen bij NS zoiets zeggen om maar van het gezeur af te zijn.

Reageer