Na enkele jaren dat de roltrap op spoor 1en 2 Amersfoort C voortdurend defect was, is hij helemaal verdwenen en zijn er na de 7 weken durende werkzaamheden nu noodtrappen (?) geplaatst. Geen enkele bordje of plakkaat met een verklaring aan de reizigers. Het ziet er uit of het een semi-permanente trap is en dat terugkeer van de roltrap nog wel even op zich laat wachten.
Merkwaardig dat dit zo gaat.
De nieuwe roltrap komt begin oktober, bijbehorende buitendienststelling stond laatst al vermeld op NS.nl (immers is het eerste perron niet bruikbaar tijdens de plaatsing.
Er staan noodtrappen omdat de roltrap straks rechts komt en de oude trap dus al weg moest. En aangezien tijdens de werkzaamheden alleen spoor 1 en 7 bruikbaar waren gedurende augustus had het nog meer uitval opgeleverd als de nieuwe roltrap toen al geplaatst was.
Er komt eindelijk een moderne roltrap (oude kwam uit de jaren 90 waardoor specifieke onderdelen voor reparatie soms pas maanden later konden worden aangeleverd).
De nieuwe roltrap krijgt ook 1 van de standaard landelijke afmetingen zodat eventuele onderdelen voor reparatie direct beschikbaar zijn en niet meer op maat gemaakt hoeven te worden.
Er komt eindelijk een moderne roltrap (oude kwam uit de jaren 90
Jaren 70 zelfs heb ik wel eens gehoord, het is nog een restant van het station voor het huidige.
Dat rare gangetje was er toen ook al, doordat perron 1/2 te kort was (i.v.m. aftakking Pon-lijn) om direct op de loopbrug aan te sluiten.
Het is nu begin november. De sporen 3/4 en 5/6 worden voorzien van nieuwe roltrappen. Het duurt wel even allemaal, maar het is zichtbaar.
Voor de toegang van spoor ½ is een andere stalen trap gekomen in de afgelopen maanden, maar er is zelfs geen ruimte meer te bekennen waar een nieuwe roltrap zou passen.
ik heb de afgelopen weken bij het verschillende stationspersoneel steeds gevraagd of er iets over bekend is. Niemand die ook maar iets weet hierover. Vind ik heel merkwaardig. Ook geen informatie plakkaat voor de reizigers.
voor mij onbegrijpelijk in een moderne samenleving waar over elke zucht een enquete en klanttevredenheidsonderzoek gehouden wordt. Dan weet je onderhand toch wel hoe je je klanten kunt informeren?
Misschien leest iemand van ProRail mee of misschien de NS die haar klanten informeert als ProRail niet weet hoe je dat moet doen?
Voor de toegang van spoor ½ is een andere stalen trap gekomen in de afgelopen maanden, maar er is zelfs geen ruimte meer te bekennen waar een nieuwe roltrap zou passen.
ik heb de afgelopen weken bij het verschillende stationspersoneel steeds gevraagd of er iets over bekend is. Niemand die ook maar iets weet hierover. Vind ik heel merkwaardig. Ook geen informatie plakkaat voor de reizigers.
Ik ben onlangs in Amersfoort geweest voor een bezoek bij de Landmacht en kwam aan op spoor 1/2, ben nooit in Amersfoort geweest dus eindigde helemaal aan het einde van het perron. Is een hele eind lopen en toen ik eenmaal bij deze stalen trap aankwam stond er een ontzettend lange rij. Had ik een overstap moeten halen, dan had ik hem zeker weten gemist.
Het is geen ideale trap en ik mag toch wel hopen dat er een roltrap en/of bredere trap voor in de plaats komt.
Op https://www.prorail.nl/nieuws/nieuwe-roltrappen-op-amersfoort-centraal staat het volgende:
“Na het weekend van eind oktober zijn we er bijna. Twee van de drie perrons zijn dan uitgerust met werkende liften en nieuwe roltrappen. Alleen op het perron bij spoor 1 en 2 staat dan nog een tijdelijke trap. Van 15 tot en met 17 november plaatsen we daar de trap en nieuwe roltrap terug. Op 15 november is daardoor de lift op het perron bij spoor 1 en 2 buiten gebruik. Nog even doorbijten dus, maar daarna kun je gebruik maken van splinternieuwe (rol)trappen op Amersfoort Centraal.”
Ja, het duurt allemaal veel langer dan eerder voorgespiegeld werd. De eerste persberichten hadden het ook over gefaseerd vervangen, maar uiteindelijk waren op eens alle perrons tegelijk roltraploos.
Spoor 1 / 2 is talrijke keren buiten dienst geweest ondertussen, maar veelal gebeurde daar dan juist niks.
Ja, het duurt allemaal veel langer dan eerder voorgespiegeld werd.
Dat zaken wat langer duren dan gepland gebeurt wel vaker bij ProRail.
Nou in dit geval is de planning niet het probleem, maar hoe het voorgespiegeld werd.
Eerdere persberichten hadden het over het plaatsten van de nieuwe trap en roltrap op spoor 1/2 in oktober gevolgd door gefaseerd vervangen op de overige perrons. Praktijk was dat in oktober de roltrappen op 4/5 en 5/6 vervangen zijn en op 1/2 nog de tijdelijke trap staat.
https://www.prorail.nl/nieuws/nieuwe-trap-en-roltrap-bij-spoor-1-2-op-amersfoort-centraal
Donderdagmiddag wordt de tijdelijke trap verwijderd en worden de nieuwe trap en roltrap geplaatst.
Het is dan wel omlopen vanaf spoor 1/2 houd dus rekening met 10-15 minuten extra reistijd.
Oh, en de stakingen op vrijdag kunnen er ook nog wel bij .
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.