Skip to main content
beantwoord

Onterechte €20 boete bij in-uitchecken – NS Flex Dal Voordeel

Hallo allemaal,

Op woensdag 9 april ben ik met een vriendin een dagje naar Zwolle geweest. Ik reis met een NS Flex Dal Voordeel-abonnement, dus ik reis op rekening.
De heenreis verliep zonder problemen (Wierden – Zwolle met Blauwnet).

’s Avonds, rond 20:28, heb ik in Zwolle ingecheckt bij een poortje (ik weet niet zeker of het NS of Blauwnet was). In Wierden heb ik geprobeerd uit te checken bij de Blauwnet-paaltjes, omdat ik daarmee ook was ingecheckt, maar ik kreeg daar de melding dat ik niet was ingecheckt.
Ik heb vervolgens meerdere keren geprobeerd bij dezelfde paal in- en uit te checken, maar dat loste het probleem niet op.

Vandaag zie ik in Mijn NS een melding van een vergeten check-in/check-out met een bedrag van €20,- (zie screenshot).
Ik vermoed dat ik in Zwolle bij het verkeerde poortje heb ingecheckt (Blauwnet in plaats van NS), waardoor NS Flex de reis niet heeft geregistreerd.

Mijn vraag:
Moet ik even afwachten of dit automatisch wordt hersteld, of kan ik het beter nu al melden of corrigeren?
Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,
Gea

Beste antwoord door Robert B

Welkom bij de NS Community!

Je kunt in ieder geval op www.uitcheckgemist.nl een reis met Blauwnet compleet maken (als die er staat, waarschijnlijk niet want het Blauwnet paaltje gaf aan dat je bij NS ingecheckt was).

Voor een gemiste in/uitcheck bij NS, neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, social media).

Om het niet te ingewikkeld te maken, zeg dat je Zwolle - Wierden gereisd hebt (ook al was het met Blauwnet) maar niet uitgecheckt hebt. Je had waarschijnlijk bij een NS paaltje kunnen uitchecken.

Over de gemiste uitcheck zou je eigenlijk al op 10 apri een mail gekregen moeten hebben.

Bekijk origineel

4 reacties

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16651 reacties
  • 13 april 2025

Check even je in/uitchecks op de site van OV-chipkaart. Daar zie je met Flex geen prijzen maar wel bij wie en wanneer je in en uitgecheckt bent, en ook sneller dan in je MijnNS reishistorie. Dan weet je in ieder geval bij welke vervoerder je in Zwolle bent ingecheckt en kun je als je dat weet verdere actie ondernemen. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30333 reacties
  • Antwoord
  • 13 april 2025

Welkom bij de NS Community!

Je kunt in ieder geval op www.uitcheckgemist.nl een reis met Blauwnet compleet maken (als die er staat, waarschijnlijk niet want het Blauwnet paaltje gaf aan dat je bij NS ingecheckt was).

Voor een gemiste in/uitcheck bij NS, neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, social media).

Om het niet te ingewikkeld te maken, zeg dat je Zwolle - Wierden gereisd hebt (ook al was het met Blauwnet) maar niet uitgecheckt hebt. Je had waarschijnlijk bij een NS paaltje kunnen uitchecken.

Over de gemiste uitcheck zou je eigenlijk al op 10 apri een mail gekregen moeten hebben.

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 13 april 2025

Dank jullie wel voor de hulp en reacties!

Ik heb even gekeken op de website van OV-chipkaart, maar mijn kaart was daar nog niet gekoppeld. Omdat ze geen e-mailadres van mij hadden, sturen ze nu per post een koppelcode. Handig misschien voor een volgende keer, zodat ik dan sneller inzicht heb in m’n in- en uitchecks.

Ook bedankt voor de tip over uitcheckgemist.nl. Daar kon ik de reis helaas niet corrigeren, waarschijnlijk omdat het systeem herkende dat ik bij NS was ingecheckt, terwijl ik reisde met Blauwnet.

Ik heb gebeld met de klantenservice van NS. Daar zagen ze inderdaad alleen een gemiste uitcheck, maar nog geen verdere details over de reis. Mij is geadviseerd om dinsdag of woensdag opnieuw contact op te nemen, omdat Blauwnet-transacties dan mogelijk wel zichtbaar zijn.

We hebben afgesproken om eerst even af te wachten of het systeem het automatisch corrigeert. Zo niet, dan neem ik alsnog contact op.

Nogmaals dank voor het meedenken!

Hartelijke groet,

Gea

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30333 reacties
  • 13 april 2025

Oke, suf zeg dat je geen koppelcode voor Mijn OV-chip via e-mail kon krijgen. Je had daarvoor nog kunnen bellen met 0900 0980 maar goed, die brief komt vanzelf.

Je incheck in Zwolle was bij NS, want anders had een Blauwnet paaltje in Wierden je geen melding gegeven en dan was het een incheck geworden. Dat is dus helemaal prima verder. Aan Mijn OV-chip heb je in dit geval weinig, maar altijd handig om een accountje te hebben.

Staat de heenreis (met Blauwnet) wel goed in Mijn NS? Zo niet, dan verschijnt die eerdaags ook wel.

Omdat je helemaal niet met NS gereisd hebt van Zwolle naar Wierden zou je nog kunnen vragen om heel die incheck in Zwolle te wissen (incheck verkeerde vervoerder).

Reageer