Skip to main content

Opheffen kaartautomaten stations Arnhem

Vandaag lees ik in de Gelderlander dat NS van plan is om de kaartautomaten op de stations in Arnhem te verwijderen. Reizigers wordt verzocht om voortaan vooraf digitaal kaartjes te kopen. Ik voel me onaangenaam verrast. Vooral vanwege het gebruik kunnen maken van de vrij reizen keuzedagen die aan mijn dalurenabonnement gekoppeld is. Tot nu toe zet ik die keuzedagen bij de kaartautomaat op mijn OV- chipkaart en kan ik vervolgens vrij reizen. Hoe ik dat vooraf digitaal zou moeten doen is mij een raadsel. Slechte service vind ik!

Heeft iemand raad hoe dit moet?

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 25 maart 2025
Rolf van Ligten schreef:

Vandaag lees ik in de Gelderlander dat NS van plan is om de kaartautomaten op de stations in Arnhem te verwijderen.

Heb je een link naar het artikel?

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 25 maart 2025

Volgens een nieuwbericht op de NS website blijft er op ieder station in ieder geval 1 automaat.

https://nieuws.ns.nl/recordaantal-online-treinkaartjes-verkocht-minder-kaartautomaten-op-stations-nodig/

Op elk station een kaartautomaat 
NS wil reizigers de mogelijkheid blijven bieden om gebruik te maken van een kaartautomaat. Op elk station blijft daarom minstens één kaartautomaat. Op stations waar dat nodig is, blijven er meerdere kaartautomaten. NS monitort het gebruik van de automaten zorgvuldig. De automaten die niet of nauwelijks gebruikt worden, gaan in de komende jaren stap voor stap weg. Reizigers worden hierover geïnformeerd. De onderdelen van de kaartautomaten die weggaan, hergebruiken we in de blijvende automaten. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16549 reacties
  • 25 maart 2025
rvdborgt schreef:
Rolf van Ligten schreef:

Vandaag lees ik in de Gelderlander dat NS van plan is om de kaartautomaten op de stations in Arnhem te verwijderen.

Heb je een link naar het artikel?

https://www.gelderlander.nl/arnhem/kaartautomaten-verdwijnen-van-stations-in-arnhem-dit-is-waarom~a8a7b183/

En ook daar staat dat er minstens 1 automaat blijft op ieder station.

Fysiek kaartje kopen en ov opladen

Verdwijnen de kaartautomaten uiteindelijk allemaal? Nee, het blijft in Arnhem mogelijk om een fysiek treinkaartje te kopen (met muntgeld) of om je ov-chipkaart op te laden bij een automaat.

“Op elk station blijft er minstens één staan en daar waar nodig meerdere.” De bemande infobalies op Arnhem Centraal blijven ook bestaan, net als de kaartautomaat binnen de poortjes waar je je saldo opwaardeert als dat te laag is om uit te checken.

Dank voor uw reactie. Zijn er überhaupt mogelijkheden om een keuzedag vooraf digitaal op te nemen voor het geval die ene resterende kaartjesautomaat defect blijkt te zijn en mijn dagje uit blokkeert? Denk aan het Of kan ik keuzedagen enkel opnemen bij een automaat?

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 25 maart 2025

Een Keuzedag kan alleen op een OV-chipkaart gezet worden bij een automaat. Automaten zijn ook nodig om een nieuw besteld abonnement op een kaart te laden of wanneer je een abonnement geheel opzegt van de kaart te verwijderen. Daarom blijven automaten vooralsnog nodig en blijft er dus minimaal één automaat per station. NS zal dan wel moeten zorgen dat die automaat goed wordt onderhouden zodat reizigers die hem nodig hebben niet stuiten op een defecte automaat. 

Het is wel zo dat er wordt gewerkt aan een opvolger van de OV-chipkaart, dat is de OV-pas, maar de invoering daarvan is al meerdere keren uitgesteld. Mogelijk gaat het dan anders werken, maar hoe weet ik ook niet. Maar zolang abonnementen en Keuzedagen bij een automaat op een OV-chipkaart moeten worden geladen kan NS nog niet zonder kaartautomaten. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
Rolf van Ligten schreef:

Dank voor uw reactie. Zijn er überhaupt mogelijkheden om een keuzedag vooraf digitaal op te nemen voor het geval die ene resterende kaartjesautomaat defect blijkt te zijn en mijn dagje uit blokkeert? Denk aan het Of kan ik keuzedagen enkel opnemen bij een automaat?

Een Keuzedag moet fysiek op de kaart zelf geladen worden. Dat kan alleen bij een ophaalpunt, zie https://www.ov-chipkaart.nl/servicepuntenzoeker en die in veel supermarkten zijn ook al weg. Primera/Bruna e.d. hebben ze nog wel.

Bij veel bussen (en trams?) zit er wel een ophaalpunt aan de buitenkant op het raam (haal hier uw reisproduct op, met een paars ov-chipkaart logo), daar kan het ook. Houd uw kaart een seconde of 5 voor dat ding.

Op die manier kan je ook online besteld saldo op je kaart laden, maar bij een NS incheck komt dat automatisch op je kaart, lijkt me met een Keuzedag ook geen probleem zolang je bij NS incheckt.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 25 maart 2025

Ik vind wel jammer dat de kaartautomaat verdwijnt ik mag hopen dat i in station Diemen wel blijft staan, want ja hoe moet ik anders met trein en ik ga niet zwartrijden of met de bankpas inchecken. Ik blijf gewoon me ov-chipkaart gebruiken 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
MCN 2021 schreef:

Ik vind wel jammer dat de kaartautomaat verdwijnt ik mag hopen dat i in station Diemen wel blijft staan.

Op elk station blijft er minimaal één automaat. Misschien eentje die geen contant (munt)geld accepteert maar dat is in veel winkels ook al zo.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 25 maart 2025

Als je goed had gelezen, dan had je gezien dat ieder station minstens 1 automaat houdt. 

Dus ook station Diemen.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 25 maart 2025
JurgenH schreef:

Als je goed had gelezen, dan had je gezien dat ieder station minstens 1 automaat houdt. 

Dus ook station Diemen.

Ik hoop het dat ook zo is

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 25 maart 2025
Robert B schreef:
MCN 2021 schreef:

Ik vind wel jammer dat de kaartautomaat verdwijnt ik mag hopen dat i in station Diemen wel blijft staan.

Op elk station blijft er minimaal één automaat. Misschien eentje die geen contant (munt)geld accepteert maar dat is in veel winkels ook al zo.

Ook muntgeld kun je blijven gebruiken volgens het hierboven gelinkte NS nieuws artikel.

NS gaat de automaten die blijven staan in de komende jaren moderniseren. De gemoderniseerde kaartautomaten krijgen een audiofunctionaliteit voor reizigers met een visuele beperking. Het blijft mogelijk om in de automaten met muntgeld te betalen of het saldo van de huidige ov-chipkaart of de toekomstige ov-pas te laden. 

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 25 maart 2025
Robert B schreef:
MCN 2021 schreef:

Ik ben al blij als er teminste nog eentje is

• Intercity
  • 26 maart 2025
Momo schreef:

Volgens een nieuwbericht op de NS website blijft er op ieder station in ieder geval 1 automaat.

https://nieuws.ns.nl/recordaantal-online-treinkaartjes-verkocht-minder-kaartautomaten-op-stations-nodig/

Op elk station een kaartautomaat 
NS wil reizigers de mogelijkheid blijven bieden om gebruik te maken van een kaartautomaat. Op elk station blijft daarom minstens één kaartautomaat. Op stations waar dat nodig is, blijven er meerdere kaartautomaten. NS monitort het gebruik van de automaten zorgvuldig. De automaten die niet of nauwelijks gebruikt worden, gaan in de komende jaren stap voor stap weg. Reizigers worden hierover geïnformeerd. De onderdelen van de kaartautomaten die weggaan, hergebruiken we in de blijvende automaten. 

De toon van dat NS-artikel is trouwens ook niet erg objectief en erg anti-kaartautomaat:

“Met de komst van de online treinkaartjes is het voor reizigers gemakkelijk om snel een treinkaartje te kopen.”

Dat hoopt NS, maar online een kaartje kopen vind ik veel meer gedoe en zeker niet makkelijker dan bij een automaat of balie.

En hoe laad je je Ov-chipkaart op zonder kaartautomaat? Als er maar 1 per station is en die toevallig net kapot is als je hem nodig hebt, heb je wel een probleem. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 26 maart 2025
dorae_mon schreef:

De toon van dat NS-artikel is trouwens ook niet erg objectief en erg anti-kaartautomaat:

De toon is inderdaad erg NS gekleurd, maar feit is wel dat kaartautomaten veel minder gebruikt worden tegenwoordig. Niet alleen vanwege online kaartjes, maar ook door inchecken met de betaalpas. Dat is niet alleen makkelijker, maar ook goedkoper, je betaalt dan niet de inmiddels al €1,50 toeslag voor een automaatkaartje. Daarnaast hoef je met NS Flex geen saldo meer te laden, en ook voor wisselen van Flex abonnement hoef je niet naar een automaat, gebeurt allemaal online. En met de aanpassing van de Samenreiskorting kunnen ze ook niet meer daarvoor worden gebruikt. In die zin is het ook niet gek dat er minder automaten komen.

Er zal dan wel voor moeten worden gezorgd dat als er maar 1 automaat op een station is dat die niet defect is, en anders direct wordt gerepareerd. NS heeft dan ieder geval wel een veel grotere voorraad onderdelen uit de automaten die gaan verdwijnen.

Wat ik eigenlijk zorgelijker vind is het verdwijnen van de automaatjes uit winkels. Ze staan nu al niet meer in supermarkten, waardoor veel mensen verder moeten reizen om bij een servicepunt te komen. Maar goed, ook daarvoor geldt dat ze minder worden gebruikt en dus verdwijnen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 26 maart 2025
Momo schreef:

Wat ik eigenlijk zorgelijker vind is het verdwijnen van de automaatjes uit winkels. Ze staan nu al niet meer in supermarkten, waardoor veel mensen verder moeten reizen om bij een servicepunt te komen. Maar goed, ook daarvoor geldt dat ze minder worden gebruikt en dus verdwijnen.

Die automaatjes in winkels zijn ook best vaak stuk zie ik regelmatig.

Verder vind ik het heel logisch dat er minder fysieke kaartjes worden verkocht als je dat dat bewust erg duur maakt en je ook geen kortingskaartjes uit de automaat kunt kopen. 1,50 toeslag.... Maak iets onaantrekkelijk en mensen laten het links liggen.

De hausse in online-kaartjes begrijp ik niet goed, uitgezonderd dan de kaartjes met samenreiskorting, je kan immers niet annuleren/teruggeven wat met een ongebruikt fysiek kaartje wel kan. Bovendien is inchecken met een bankpas veel simpeler en veél sneller dan het gedoe om een onlinekaartje te kopen.

Robert B schreef:
Rolf van Ligten schreef:

Een Keuzedag moet fysiek op de kaart zelf geladen worden. Dat kan alleen bij een ophaalpunt, zie https://www.ov-chipkaart.nl/servicepuntenzoeker en die in veel supermarkten zijn ook al weg. Primera/Bruna e.d. hebben ze nog wel.

Bij veel bussen (en trams?) zit er wel een ophaalpunt aan de buitenkant op het raam (haal hier uw reisproduct op, met een paars ov-chipkaart logo), daar kan het ook. Houd uw kaart een seconde of 5 voor dat ding.

Op die manier kan je ook online besteld saldo op je kaart laden, maar bij een NS incheck komt dat automatisch op je kaart, lijkt me met een Keuzedag ook geen probleem zolang je bij NS incheckt.

Dank voor uw reactie maar 'een ophaalpunt aan de buitenkant op het raam van een bus' waar je 5 seconden je pas tegen moet houden... Dat lijkt me eerlijk gezegd nogal riskant, of begrijp ik uw reactie niet goed?

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
Rolf van Ligten schreef:

Dank voor uw reactie maar 'een ophaalpunt aan de buitenkant op het raam van een bus' waar je 5 seconden je pas tegen moet houden... Dat lijkt me eerlijk gezegd nogal riskant, of begrijp ik uw reactie niet goed?

Het verschilt eigenlijk weinig van apparaten in winkels waar je je kaart in steekt en kiest voor ‘ophalen bestelling’, dus zolang er maar één bestelling klaar staat (de Keuzedag) wordt die op de kaart gezet.

Vroeger werden dan al je Keuzedagen in één keer op de kaart gezet, maar dat is verholpen omdat er nog maar eentje klaar kan staan.

Momo schreef:
dorae_mon schreef:

De toon is inderdaad erg NS gekleurd, maar feit is wel dat kaartautomaten veel minder gebruikt worden tegenwoordig. Niet alleen vanwege online kaartjes, maar ook door inchecken met de betaalpas. Dat is niet alleen makkelijker, maar ook goedkoper, je betaalt dan niet de inmiddels al €1,50 toeslag voor een automaatkaartje. Daarnaast hoef je met NS Flex geen saldo meer te laden, en ook voor wisselen van Flex abonnement hoef je niet naar een automaat, gebeurt allemaal online. En met de aanpassing van de Samenreiskorting kunnen ze ook niet meer daarvoor worden gebruikt. In die zin is het ook niet gek dat er minder automaten komen.

Er zal dan wel voor moeten worden gezorgd dat als er maar 1 automaat op een station is dat die niet defect is, en anders direct wordt gerepareerd. NS heeft dan ieder geval wel een veel grotere voorraad onderdelen uit de automaten die gaan verdwijnen.

Beste Momo,

Dank voor je reactie. Ik heb wel wat vragen. Ik maak nu gebruik van een OV-kaart icm een dalurenabonnement plus keuzedagen. Je hebt het over gewoon met de betaalpas. Maar kan ik dan ook nog steeds gebruik maken van:

- gratis gebruik fietsenstalling

- keuzedagen vrij reizen

- dalurenkorting

Graag zie ik je reactie tegemoet. 

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 29 maart 2025

NS-abonnementen en andere diensten van NS kunnen.op dit moment alleen gebruikt worden met een OV-chipkaart.

Het is onbekend wanneer deze diensten aan een betaalpas kunnen worden gekoppeld.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 29 maart 2025

Met een betaalpas kan alleen ingecheckt worden en worden gereisd met tweede klas vol tarief. Handig voor mensen die incidenteel reizen. De ov-chipkaart heeft wel alle mogeljkheden die u noemt en het is maar zeer de vraag of al deze mogelijkheden ook in de betaalpas worden ingebouwd, dat is in ieder geval niet op korte termijn. De ov-chipkaart is voor de regelmatige reiziger een veel beter product, alleen al omdat het korting bij inchecken in de daluren mogelijk maakt. Het systeem van in- en uitchecken maakt de kortingsabonnementen waarbij de spits gemeden wordt, juist mogelijk voor een relatief lage prijs. Denk bijvoorbeeld aan Dalvoordeel en Weekendvrij. Of voor de veelreiziger Dalvrij.

De betaalpas is nog een heel beperkt product, maar omdat iedereen die wel heeft een zegen voor iedereen die geen ov-chipkaart heeft en toch met hetzelfde gemak van in- en uitcheck kan. reizen.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 29 maart 2025

Met de betaalpas reis je op vol tarief, daar is geen abonnement aan gekoppeld. Voor je dalurenabonnement heb je dus nog gewoon je OV-chipkaart nodig. Inchecken met de betaalpas is (vooralsnog) alleen voor reizigers die geen abonnement hebben en die voorheen met een e-ticket reisden of op vol tarief op een OV-chipkaart zonder abonnement. 

Zoals NS aangeeft blijft er op ieder station ten minste één automaat en kun je dus nog dezelfde handelingen doen bij een automaat als nu. 

Reageer