Schiphol, dubbele spooraanduiding op vertrekstaat | NS Community
beantwoord

Schiphol, dubbele spooraanduiding op vertrekstaat

  • 21 March 2014
  • 5 reacties
  • 7799 Bekeken

Als ik op Schiphol ben en ik wil de trein pakken kijk ik altijd even op het bord van welk spoor de trein vertrekt. Er staat dan altijd aangegeven dat de trein van spoor 1-2, 3-4 of 5-6 vertrekt, afhankelijk van de trein. Ik ben benieuwd waarom er niet gewoon een spoor genoemd kan worden. Er zal vast wel een rede voor zijn.
icon

Beste antwoord door Loes 21 March 2014, 11:18

Bekijk origineel

5 reacties

Als ik op Schiphol ben en ik wil de trein pakken kijk ik altijd even op het bord van welk spoor de trein vertrekt. Er staat dan altijd aangegeven dat de trein van spoor 1-2, 3-4 of 5-6 vertrekt, afhankelijk van de trein. Ik ben benieuwd waarom er niet gewoon een spoor genoemd kan worden. Er zal vast wel een rede voor zijn.

Hoi DPu2002,

Ik heb gehoord dat de treindienstleiding op het laatste moment beslist op welk spoor de betreffende trein wordt binnengenomen. Zoals bekend is het erg druk op Schiphol en gaan er veel treinen per uur naar toe en weer vandaan en ik geloof om de doorstroming op orde te houden doen ze dat op deze manier, stel dat er een trein vertraging heeft, nemen ze de volgende op het andere spoor binnen. Het heeft denk ik ook te maken dat het een tunnel is, je wil zo kort mogelijk de treinen binnen hebben staan.
Het is wel zo dat het perron hetzelfde blijft, dus ook al komt de trein op spoor 5 of 6, je hoeft niet extra omhoog en weer omlaag om bij de trein te komen, uitzonderingen natuurlijk daargelaten he.

Dit is dus wat ik er van weet, misschien dat er nog een andere reden is.
Volgens mij de enig juiste uitleg, Loes.
Perron staat in wezen vast (anders kun je die sporen-indicatie ook niet op de vertrekstaten zetten).
Het juiste spoor (links of rechts van het perron) wordt inderdaad op het laatste moment door de treindiensteiding beslist.
Wellicht dat ook Hoofddorp-opstel daar nog een rol in speelt, omdat dat in veel gevallen het daadwerkelijke eind- of keerpunt van de treinen van en naar Schiphol is.
En het zou me ook niks verbazen als de aansluiting van de HSL (met de spanningssluizen) even buiten Hoofddorp ook nog van invloed is.
Het zal dus de complexiteit op en rondom Schiphol zijn die mede een grote rol spelen bij de spoorkeuze.
Alleen op perrons waarlangs de sporen 1-2 en 5-6 liggen wordt pas vlak voor vertrek duidelijk van welk perron de trein zal vertrekken. Op spoor 3 (richting Amsterdam) en 4 (richting Hoofddorp) ligt dat wel vast, omdat daar een vaste rijrichting geldt. De wissels richting de sporen 1-2 en 5-6 liggen vlak voor de perrons in de tunnel. In principe wisselt het perron van aankomst met elke trein. Dus als de ene trein van spoor 1 vertrekt, vertrekt de volgende vanaf 2 en die daarna weer vanaf 1. Zo zou je dus kunnen voorspellen waar jouw trein vertrekt, zolang er geen trein tussenzit die lang stilstaat of een trein die Schiphol als eindbestemming heeft. Alle treinen richting Amsterdam Centraal vertrekken vanaf spoor 3 (behalve de Thalys. Die vertrekt vanaf 1-2, omdat je daar niet in mag stappen). Als je vanaf Schiphol naar Amsterdam Centraal wilt, kun je alle treinen vanaf spoor 3 nemen, behalve de trein naar Hoorn Kersenboogerd.

Als de perrons waar de treinen vertrekken vast zouden staan, moeten treinen verplicht in een bepaalde volgorde binnenkomen, anders zou dat problemen opleveren. Dit voornamelijk bij vertraging, waardoor het risico bestaat dat ook andere treinen vertraging zouden oplopen. Stel je bijvoorbeeld eens voor dat er een trein is die op spoor 2 zou moeten stoppen, terwijl er een trein op spoor 1 staat en er nog twee vertraagde treinen voor spoor 1 staan te wachten, omdat die vertraagd zijn. Dan kan de trein voor spoor 2 de andere twee onmogelijk inhalen, waardoor die vertraging oploopt. Door steeds van spoor te wisselen kunnen de treinen veel sneller worden afgehandeld.

Stel je bijvoorbeeld eens voor dat er een trein is die op spoor 2 zou moeten stoppen, terwijl er een trein op spoor 1 staat en er nog twee vertraagde treinen voor spoor 1 staan te wachten, omdat die vertraagd zijn. Dan kan de trein voor spoor 2 de andere twee onmogelijk inhalen, waardoor die vertraging oploopt. Door steeds van spoor te wisselen kunnen de treinen veel sneller worden afgehandeld.


Als op Schiphol op spoor 1 een trein staat en er staan daarachter nog 2 treinen te wachten voor spoor 1, dan zullen die achtereenvolgens voor sein 1090 en sein 1088 staan.
De trein voor sein 1088 zou via wissels 1087A/B op spoor 3 binnen kunnen komen en via wissels 1073A/B zelfs op spoor 2.

Treinen die Hoofddorp via de stationssporen 3 en 4 passeren kunnen via de wissels voor de ingang van de tunnel via spoor HB naar station Schiphol geleid worden en daar op spoor 3 binnen genomen worden of eventueel via wissels 1073A/B naar spoor 2.

Het passeerspoor bij Hoofddorp (spoor 10) kan bij de wissels voor de tunnelingang niet naar spoor HB geleid worden, dus ook niet naar de sporen 2 en 3.
Staat er echter nog maar 1 trein in de file voor spoor 1 op Schiphol, dan is wissel 1087A/B weer bereikbaar en kan van Hoofddorp spoor 10 via spoor HA en wissels 1087A/B alsnog naar spoor 122 gereden worden en vandaar naar Schiphol sporen 2 en/of 3.

Kortom, er moeten wel heel erg veel treinen in de file komen te staan wil echt alles geblokkeerd worden.

Omgekeerd zijn er van Schiphol sporen 4, 5 en 6 uiteraard ook diverse mogelijkheden om weg te komen.
Misschien leuk om dat ook eens uit te vlooien? Zie de bijlage.
Beste DPu2002, de juiste antwoorden zijn inmiddels door overige forumgebruikers gegeven. Het heeft voornamelijk een logistieke reden. Door spoor 5-6 aan te geven kunnen wij makkelijk anticiperen op binnenkomende en vertrekkende treinen, (onverwachte) wijzingen en verstoringen zonder dat de reiziger hier al te veel last van heeft. Groet Ramon

Reageer