beantwoord
Station in Wageningen
Wanneer komt er een station in Wageningen? Deze plaats kent een toenemend aantal (buitenlandse) studenten, die nu nog allemaal een half uur met de bus moeten vanuit Ede om in Wageningen te komen. Hoe bestaat het, dat er wel een station in Hoevelaken of Halfweg komt, terwijl zoveel mensen zitten te springen om een station in Wageningen?
Beste antwoord door Anonymous
Hallo Irene,
Hoevelaken en Halfweg liggen aan bestaande spoorlijnen waar het aanzienlijk eenvoudiger is om wegen het toenemende inwoner aantal een station langs die bestaande lijn te bouwen.
Hetzelfde geldt bijv. ook voor het station Sassenheim en de nieuwe Utrechtse stations aan de bestaande lijn naar Woerden.
Wageningen heeft het probleem dat het in het geheel niet aan een spoorlijn ligt.
Dus zal ook de railinfrastructuur aangepast moeten worden om daar een station te bouwen.
Bovendien komen daar - behalve "wie zal dat betalen" - ook de planologen e.d. om de hoek kijken.
Want stel dat je een aftakking maakt vanaf Ede-Wageningen, dan hebben alle gemeentes aan die lijn een vinger in de pap, maar vooral ook de provincie.
Kijk maar eens hoeveel problemen en protesten er waren (en nog zijn) bij de aanleg van de HSL en de Betuweroute.
En op de website van ProRail staat ook nog niet dat men voornemens is om een lijn richting Wageningen aan te leggen.
Misschien dat de provincie Gelderland beter eens kan nadenken over de aanleg van een lightrailverbinding, zoals bijv tussen Rotterdam en Den Haag/Zoetermeer of tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein.
Als nou als die "springende" mensen eens een petitie zouden organiseren en aanbieden aan de provincie (en eventueel betrokken gemeentes), dan is er al veel gewonnen als de politiek ook mee gaat "springen".
Vr.gr.
Hans
Bekijk origineelHoevelaken en Halfweg liggen aan bestaande spoorlijnen waar het aanzienlijk eenvoudiger is om wegen het toenemende inwoner aantal een station langs die bestaande lijn te bouwen.
Hetzelfde geldt bijv. ook voor het station Sassenheim en de nieuwe Utrechtse stations aan de bestaande lijn naar Woerden.
Wageningen heeft het probleem dat het in het geheel niet aan een spoorlijn ligt.
Dus zal ook de railinfrastructuur aangepast moeten worden om daar een station te bouwen.
Bovendien komen daar - behalve "wie zal dat betalen" - ook de planologen e.d. om de hoek kijken.
Want stel dat je een aftakking maakt vanaf Ede-Wageningen, dan hebben alle gemeentes aan die lijn een vinger in de pap, maar vooral ook de provincie.
Kijk maar eens hoeveel problemen en protesten er waren (en nog zijn) bij de aanleg van de HSL en de Betuweroute.
En op de website van ProRail staat ook nog niet dat men voornemens is om een lijn richting Wageningen aan te leggen.
Misschien dat de provincie Gelderland beter eens kan nadenken over de aanleg van een lightrailverbinding, zoals bijv tussen Rotterdam en Den Haag/Zoetermeer of tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein.
Als nou als die "springende" mensen eens een petitie zouden organiseren en aanbieden aan de provincie (en eventueel betrokken gemeentes), dan is er al veel gewonnen als de politiek ook mee gaat "springen".
Vr.gr.
Hans
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.