Skip to main content
vraag

Stoplocatie treinen op station Gouda Goverwelle

Vaste klant

Het valt mij al jaren op dat de treinen op spoor 3 en 4 (treinen naar Gouda - Rotterdam/Den Haag) een heel stuk voorbij de uitgang van het station stoppen. Dit gebeurt vooral bij treinen die bestaan uit een vier- en zeswagenstel SLT. Reden hiervoor is dat deze treinen bij het bakbord ‘8’ moeten stoppen, terwijl de lengte in ‘gewone’ bakken 7 is (SLT4 is 3 bakken, SLT6 is 4 bakken). Hierdoor rijden de treinen de stationsoverkapping vrijwel volledig voorbij, terwijl juist daar de reizigers wachten. Gevolg hiervan is niet alleen dat mensen bij slecht weer alsnog door de regen moeten lopen; het duurt ook langer voor iedereen is ingestapt en de trein weer verder kan.

Sommige (op de lijn kennelijk meer ervaren) machinisten stoppen zo'n combinatie op een eerder punt, namelijk bij de paal waaraan de bordjes met de spoornummers 3 en 4 zijn bevestigd. Is het mogelijk om op die paal een bakbordje ‘7’ te bevestigen? Dat zou het reizigerscomfort en de punctualiteit flink verbeteren.

3 reacties

• Reisleider*
  • 771 reacties
  • 12 maart 2025

Precies dezelfde situatie als op station Hoorn. De stoptrein die uit Hoofddorp komt is meestal een SNG en die zijn per bak flink korter dan volgens de borden. Met als gevolg dat de trein meestal veel te ver doorrijdt. Terwijl je maar op één punt het perron kunt verlaten, aan het begin, dus je moet een flink eind teruglopen. Of naar de trein toelopen als je instapt. Waarnij je dan nog flink moet doorlopen, als je dat nie verwacht had.

Wat het natuurlijk lastig maakt is dat de machinist niet kan zien hoe ver de trein aan de achterkant bij het perron staat. Er mag natuurlijk niks uitsteken voorbij het perron. Ik denk dat ze daarom vaak maar het zekere voor het onzekere nemen.

Ik zou graag een goede oplossing zien, maar kennelijk is die niet op korte termijn te verwachten.

• Machinist NS
  • 538 reacties
  • 12 maart 2025
eriksl schreef:

Precies dezelfde situatie als op station Hoorn. De stoptrein die uit Hoofddorp komt is meestal een SNG en die zijn per bak flink korter dan volgens de borden. Met als gevolg dat de trein meestal veel te ver doorrijdt. Terwijl je maar op één punt het perron kunt verlaten, aan het begin, dus je moet een flink eind teruglopen. Of naar de trein toelopen als je instapt. Waarnij je dan nog flink moet doorlopen, als je dat nie verwacht had.

Wat het natuurlijk lastig maakt is dat de machinist niet kan zien hoe ver de trein aan de achterkant bij het perron staat. Er mag natuurlijk niks uitsteken voorbij het perron. Ik denk dat ze daarom vaak maar het zekere voor het onzekere nemen.

Ik zou graag een goede oplossing zien, maar kennelijk is die niet op korte termijn te verwachten.

Kleine correctie, de stoptrein uit Hoofddorp komt in Hoorn doorgaans op spoor 1 binnen, daar kan je wel degelijk van 2 kanten het perron verlaten 😁

Een goede oplossing zou zijn om de ‘bakkenbordjes’ waar nu mee wordt gewerkt te vervangen voor bordjes waar het aantal meters op staat. Maar dan nog zal er niet iedere meter een bord worden geplaatst met 'stop hier als je trein X meter lang is’. Je blijft dan dus houden dat collega’s doorrijden naar het eerstvolgende bordje met een groter aantal meters. Bovendien wordt in de navigatie-app TimTim het stoppen bij het eerstvolgende bordje met een groter aantal bakken momenteel ook voorgekauwd: het systeem kent de omrekentabellen van de diverse baklengtes niet.

Een andere oplossing is de aanwezigheid van camera's waarmee je naar buiten vanuit de achteroplopende cabine kan kijken. Dat systeem zit nu bijvoorbeeld in de Flirt treinen. Je kan dan als het ware een beetje mikken op het einde van het perron aan de achterzijde van de trein maar dat is dan weer niet op alle stations even makkelijk en werkt eigenlijk alleen met een al vrij trage snelheid... 

• Reisleider*
  • 771 reacties
  • 13 maart 2025
West schreef:

Kleine correctie, de stoptrein uit Hoofddorp komt in Hoorn doorgaans op spoor 1 binnen, daar kan je wel degelijk van 2 kanten het perron verlaten 😁

Kleine correctie op de correctie: via de “andere” kant kun je alleen (op een niet zo handige manier) richting centrum. Bijna niemand doet dat en dat snap ik ook wel. Moet je naar een ander spoor of richting ziekenhuis, dan zul je echt naar die ene kant moeten lopen.

Bovendien, je komt dus meestal ook aan aan de westzijde en dat is dus net waar de trein niet stopt. Als je dat niet weet, dan moet je nog even best rennen als je ziet dat de trein jou voorbij rijdt.

West schreef:

Een andere oplossing is de aanwezigheid van camera's waarmee je naar buiten vanuit de achteroplopende cabine kan kijken. Dat systeem zit nu bijvoorbeeld in de Flirt treinen. Je kan dan als het ware een beetje mikken op het einde van het perron aan de achterzijde van de trein maar dat is dan weer niet op alle stations even makkelijk en werkt eigenlijk alleen met een al vrij trage snelheid... 

Grappig, zoiets had ik ook al eens bedacht. Zou helemaal niet verkeerd zijn, een camera net als een achteruitrij-camera op een auto.

Reageer