Skip to main content

trein rijdt voorbij station

Nou zeg 

Sta op tijd te wachten op Station Rai

Rijdt de ic naar Amersfoort Schothorst gewoon met hoge snelheid voorbij

Wat is dat nou weer voor onzin

23 reacties

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9306 reacties
  • 10 april 2025

Hallo Gammerlaan en welkom bij de NS Community,

Dat is natuurlijk wel heel erg naar. Hoe laat zou de trein vertrekken vanaf Rai?

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13650 reacties
  • 10 april 2025

Je wilde met de IC direct? Voor de rest stoppen er alleen Sprinters.

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 10 april 2025

Jazeker de IC

16.48

Stond ook netjes op de borden

Maar de machinist toeterde en reed met hoge snelheid erlangs

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7399 reacties
  • 10 april 2025

Die heeft RAI inderdaad best hard voorbij gereden. Er was ook geen vertraging. Misschien bang dat het te druk zou worden, omdat de trein korter was. Of gewoon vergeten, machinisten zijn af en toe ook net mensen.

EDIT: Hij is zo te zien wel gestopt op Duivendrecht, terwijl dat juist niet moest ðŸ™‚ Denk dat de machinist nog niet zo bekend was met deze lijn.

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 10 april 2025
mrfreeze schreef:

Die heeft RAI inderdaad best hard voorbij gereden. Er was ook geen vertraging. Misschien bang dat het te druk zou worden, omdat de trein korter was. Of gewoon vergeten, machinisten zijn af en toe ook net mensen.

EDIT: Hij is zo te zien wel gestopt op Duivendrecht, terwijl dat juist niet moest ðŸ™‚ Denk dat de machinist nog niet zo bekend was met deze lijn.

Druk was het eergisteren idd

Ik mag gelukkig 1e klas reizen maar ook daar tot Hilversum mogen staan

Maar gisteren was t prima

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7399 reacties
  • 10 april 2025

Woensdag is sinds Corona ook een relatief rustige spits geworden.

Ik weet niet wat je eindbestemming was, maar vermoedelijk heb je door dit geintje wel 30 minuten vertraging opgelopen. Dan kun je een beroep doen op Geld Terug bij Vertraging. Waarschijnlijk wordt dit door de computer automatisch afgewezen, maar op die afwijzingsmail kun je dan weer antwoorden en het verhaal uitleggen. Dan kijkt een mens ernaar. Daar ben je niet eerder mee thuis, maar wel goedkoper ðŸ˜‰

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 10 april 2025

Dank voor de (mentale) support 

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9306 reacties
  • 10 april 2025

Ik zal je signaal doorzetten. Een reden waarom dit is gebeurd moet ik je helaas schuldig blijven.

Edwin
Forum|alt.badge.img
  • Machinist NS
  • 1949 reacties
  • 10 april 2025

Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Er wordt nogal wat gerommeld met de stops van de IC direct tussen Amersfoort en Schiphol. De ene keer stop je wel op Duivendrecht, dan weer niet, nu de RAI die erbij gepropt is.

Natuurlijk, je moet altijd op blijven letten, maar RAI is (buiten de Huishoudbeurs) een halte waar alleen sprinters stoppen, dan reken je er niet echt op dat je daar met een ICD moet stoppen.

Ook machinisten zijn gewoon mensen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30328 reacties
  • 10 april 2025

Ja, de laaste weken inderdaad een ICd stop op RAI. Enige reden die ik kan bedenken is de Keukenhof Buzz die daar vertrekt, maar die rijdt 20 maart - 11 mei en de IC stop is na morgen (11 april) alweer foetsie.

https://www.rai.nl/agenda/keukenhofbuzz

De gebruikelijke stop is op Duivendrecht, maar als er op RAI gestopt wordt niet. Zoiets als Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp.

Zie (reactie van mijzelf) maar voor RAI en Duivendrecht dus iets soortgelijks gebeurd:

• Koploper****
  • 20384 reacties
  • 10 april 2025
Edwin schreef:

Natuurlijk, je moet altijd op blijven letten, maar RAI is (buiten de Huishoudbeurs) een halte waar alleen sprinters stoppen, dan reken je er niet echt op dat je daar met een ICD moet stoppen.

Alert zijn is natuurlijk wel essentieel voor de functie van machinist. Er op rekenen dat je ergens niet hoeft te stoppen is natuurlijk absoluut not done want voor hetzelfde geld mis je op die manier een rood sein.

Tomas
  • Machinist NS
  • 65 reacties
  • 10 april 2025

Die vergelijking ben ik het niet helemaal mee eens. Naderen van een rood sein levert in de cabine veel meer toeters en bellen op.

Als een situatie met de dag anders kan zijn kunnen dergelijke zaken helaas gebeuren. Edwin legt dat mooi uit. 

Edwin
Forum|alt.badge.img
  • Machinist NS
  • 1949 reacties
  • 10 april 2025
Tamzin schreef:
Edwin schreef:

Alert zijn is natuurlijk wel essentieel voor de functie van machinist. Er op rekenen dat je ergens niet hoeft te stoppen is natuurlijk absoluut not done want voor hetzelfde geld mis je op die manier een rood sein.

Er zit een levensgroot verschil tussen een stop missen die je niet verwacht en een stoptonend sein missen. Als ik met het nachtnet van Utrecht naar Amsterdam via Hilversum zou rijden en er is een stop op Hollandsche Rading gepland, weet ik bijna zeker dat ik die zou missen. De stoptonende uitrijder van Hilversum daarentegen beslist niet.

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2056 reacties
  • 11 april 2025

Ja, niet elke stop wordt door een stoptonend sein afgedwongen natuurlijk. (Ik vindt het momenteel nog verrassend goed gaan bij Veenendaal-De Klomp met het wisselende patroon per weekdag)

Specifiek op de Zuidtak had ik laatst ook een ICd die op Duivendrecht stopte wat op mij volstrekt logisch overkwam als reiziger. Maar ik las later pas dat hij daar dat weekend eigenlijk helemaal niet had moeten stoppen 🙂

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2709 reacties
  • 11 april 2025

Het gebeurt vaak genoeg dat er een station perongeluk overgeslagen wordt omdat de machinist dacht dat het een andere trein was.

Op de Zeeuwse Lijn heb ik het een aantal keer meegemaakt, daar is het dan wel best gek omdat er met de stoptrein sowieso op elke station gestopt moet worden, waarom vergeet je dan net (bijvoorbeeld) Arnemuiden?

Machinisten zijn ook maar mensen en hebben vast niet elke keer de gehele dienstregeling in hun hoofd.

1 type station wordt sowieso nooit vergeten en dat is een kopstation en zo wel dan heeft de machinist een groot probleem 😀.

• Koploper****
  • 20384 reacties
  • 11 april 2025
Gorott schreef:

Machinisten zijn ook maar mensen en hebben vast niet elke keer de gehele dienstregeling in hun hoofd.

Het is natuurlijk niet zo dat de machinist de dienstregeling in zijn hoofd moet hebben. Hij kan tijdens de rit gewoon op scherm of papier de actuele dienstregeling van zijn trein zien.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3826 reacties
  • 11 april 2025

1 type station wordt sowieso nooit vergeten en dat is een kopstation en zo wel dan heeft de machinist een groot probleem 😀.

Zoiets als dit?

https://www.youtube.com/watch?v=5qPAOarQxaU

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2709 reacties
  • 11 april 2025
Henkpeetersen schreef:

Zoiets als dit?

Dit is natuurlijk niet veroorzaakt door de machinist en mocht het toch gebeuren dat er wat misgaat dan komt dat meestal door de trein zelf.

Vlissingen als voorbeeld:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Treinongeval_bij_Vlissingen

Overigens heb ik het even opgezocht en er blijkt toch een onoplettende machinist geweest te zijn die te laat remde op Den Haag Centraal.

https://www.nu.nl/algemeen/245749/trein-rijdt-bonbonwinkel-binnen.html

Het blijkt dus dat ik het mis had, een kopstation wordt wel eens vergeten...

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2709 reacties
  • 11 april 2025
Tamzin schreef:
Gorott schreef:

Het is natuurlijk niet zo dat de machinist de dienstregeling in zijn hoofd moet hebben. Hij kan tijdens de rit gewoon op scherm of papier de actuele dienstregeling van zijn trein zien.

Maar een machinist moet toch op het spoor letten? :-)

Je kunt natuurlijk niet zomaar terugrijden, en ik neem aan dat wanneer de machinist er te laat achter komt, hij gewoon doorrijdt in plaats van keihard gaat remmen.

Ik vermoed ook dat veel machinisten op een vast traject rijden en uiteindelijk niet vaak op dat scherm of papier kijken zodra ze de dienstregeling onder de knie krijgen.

Edwin
Forum|alt.badge.img
  • Machinist NS
  • 1949 reacties
  • 11 april 2025
Gorott schreef:

Je kunt natuurlijk niet zomaar terugrijden, en ik neem aan dat wanneer de machinist er te laat achter komt, hij gewoon doorrijdt in plaats van keihard gaat remmen.

Ik vermoed ook dat veel machinisten op een vast traject rijden en uiteindelijk niet vaak op dat scherm of papier kijken zodra ze de dienstregeling onder de knie krijgen.

Ja, een snelremming inzetten voor een station wat je te hard nadert zit (bij mij in ieder geval) niet in de overwegingen. Dit omdat we dan mogelijk met een deel van de trein buiten het perron terechtkomen, wat zeer gevaarlijke situaties kan veroorzaken

De meest machinisten rijden een behoorlijk divers aantal trajecten (wat bepaalde mensen hier ook een doorn in het oog is), maar voor de ICD is lang niet iedereen opgeleid. De machinisten die die lijn rijden, doen dat over het algemeen zo’n 2-3 x per week en kennen de reguliere dienstregeling behoorlijk goed.

Ja, we kunnen het zien op onze dienstregeling, maar daar kijk ik tijdens de rit niet op. (Deze staat op mijn diensttelefoon en mag ik tijdens de rit niet raadplegen).

Het wordt ook in de tablet aangegeven, maar als ik vooruit niet weet dat ik een extra stop heb, let ik daar ook niet specifiek op. Meestal worden we er wel op attent gemaakt door de HC (en andersom ook), maar het kan altijd een keer voorkomen jammer genoeg.

[Post aangepast/aangevuld na een opmerking elders]

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1748 reacties
  • 11 april 2025
Gorott schreef:

Die machinist had gewoon zin in bonbons. 🤣

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2056 reacties
  • 11 april 2025
Gorott schreef:
Henkpeetersen schreef:

Zoiets als dit?

Dit is natuurlijk niet veroorzaakt door de machinist en mocht het toch gebeuren dat er wat misgaat dan komt dat meestal door de trein zelf.

Vlissingen als voorbeeld:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Treinongeval_bij_Vlissingen

Overigens heb ik het even opgezocht en er blijkt toch een onoplettende machinist geweest te zijn die te laat remde op Den Haag Centraal.

Dordrecht is ook wel eens vergeten: http://www.ovronddordt.nl/site/specials/869_door_juk/

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1748 reacties
  • 11 april 2025

Reageer