beantwoord

Verschillende CTA Schermen op stations.

  • 5 March 2014
  • 6 reacties
  • 2486 Bekeken

Hallo,

Ik heb een vraagje over de verschillende CTA schermen op het station. Voor de lezers die niet weten wat dat zijn: Dat zijn de schermen waar uw bestemming opstaat en de vertrektijd. Vroeger waren ze net zoals het grote bord van lamellen gemaakt die klapperen in een glazen behuizing. Tegenwoordig zijn het hele mooie lichtgevende heldere schermen. Deze schermen zijn duidelijk en goed leesbaar. Maar een ding valt me op bijvoorbeeld op Utrecht Centraal bij Spoor 19a en 19b. Daar hangt richting de Sprinter voor Den Haag Centraal een geheel TV-scherm die wat gekanteld naar beneden hangt. Maar op 19b hangt voor de Sprinter richting Geldermalsen, Tiel/'s-Hertogenbosch-Breda ineens een heel ander scherm. Dit zijn losse schermpjes net zoals het grote scherm dat in de stationshal hangt/hing. Deze is minder duidelijk leesbaar en hangt rechtop. Je ziet hier ook duidelijk de led-puntjes zitten. Waarom zijn er nu twee soorten schermen? Vroeger had je toch ook maar een soort? Zijn dit eventueel test schermen die bij 19b hangen? In Amersfoort heb je een bedrijf waar proefmodellen staan. Daar staan deze beide ook, dus vroeg me dit eigenlijk af.

Ik hoor het graag!

Groeten,
D. van Hattem
icon

Beste antwoord door Brian NS 6 March 2014, 14:34

Bekijk origineel

6 reacties

Hi Dave,

Kijk eens op de volgende links voor wat nadere uitleg:
CTA schermen en TB schermen

En vergeet ook niet dat tijdens de verbouwing van Utrecht Centraal je hier en daar best nog andere en tijdelijke opstellingen tegen kunt komen.

Wil je een duidelijk praktijkvoorbeeld dan zou je eens op het nieuwe Rotterdam Centraal moeten kijken.

Gr.
Hans
Hoi Hans,

Die TB-Schermen bedoelde ik eigenlijk niet. Ik bedoelde

en

.

Dit is een verschil van CTA schermen. Die van Spoor 13b is bijvoorbeeld beter leesbaar en beter van kwaliteit (ook met fel licht en in-schijn van de zon) dan diegene van spoor 2. Daarbij is die andere grauw en donker en is toch een andere lichtinval om hem te kunnen lezen. Als het heel erg fel licht is met in-schijn van de zon, dan zie je bijna niet wat er opstaat, in verhouding met de andere bekende schermen.

Snapje? Het viel me ineens op en ik wist eigenlijk niet waarom er zoveel verschillende zijn. Uiteraard is een TB Scherm heel handig natuurlijk voor alle reizen. Maar een CTA scherm duidelijk en goed op het perron is eveneens zo makkelijk. Creëer een stijl van CTA schermen en geen wirwar aan modellen.

Groeten,
Dave
Reputatie 7
Badge +2
Het is eigenlijk heel simpel: de bovenste is het buiten-model, bestemd voor plekken waar het scherm niet onder een overkapping hangt en het onderste het model wat juist voor de exemplaren die wel ergens onder hangen.

Dat is, na de proefnemingen, juist zo gedaan wegens de leesbaarheid. Nu zal je op Utrecht Centraal wegens de verbouwingen nog weleens een situatie tegenkomen die niet klopt met het bovenstaande. Bijvoorbeeld op spoor 4 waar het onderste type in de open lucht hangt omdat de overkapping daar gesloopt is i.v.m. de vervanging ervan.
Verder is men soms niet helemaal consequent geweest: Amersfoort Vathorst heeft bijvoorbeeld het onderste type in de open lucht hangen (wat bij een fel zonnetje door de schittering niet zo best leesbaar meer is) en als ik me niet vergis heeft Naarden-Bussum nog een exemplaar van het bovenste type onder de overkapping hangen. In dat geval is dat nog een restant van de proefnemingen met die borden die in de regio Amersfoort hebben plaatsgevonden.
Daniel,

Bedankt voor je antwoord. Echter vindt ik het bovenste scherm helemaal niks. Op Station Geldermalsen hangt de onderste variant namelijk nu ook in de buitenlucht ivm renovatie van het station en de overkappingen. Dit is een iets kleiner model; maar met de zon is deze altijd nog goed leesbaar.

Daarnaast lijkt me de bovenste variant erg goedkoop; omdat je alle ledjes zie zitten. Daarnaast slijten ze eerder en zijn de zwarte tegellijntjes erg afleidend. Dat heb ik immers weleens van reizigers op Culemborg gehoord waar deze schermen hangen.

Het is geen probleem maar de NS wil efficiënt; duidelijkheid en duurzaam zijn. Als ze verschillende soorten uitbrengen is dat niet duidelijk, elke variant heeft zijn eigen prijsklasse dus duurzaam is dit ook niet. Daarnaast zouden ze ook onder reizigers eens moeten testen welke ''hun'' als het beste ervaren om zo efficiënt mogelijk te werken. Daarnaast gaat het om de reiziger die geïnformeerd moet worden; dus zou dat ook handig zijn!

Groeten, Dave
Hallo Dave,

Ik heb je topic even verplaatst naar 'op het station'. Ik ga even kijken of mijn collega's van reisinformatie hier meer over weten. Ik kom er later op terug.
Bij deze antwoord op je vraag:

Deze LCD-schermen zijn door ProRail aangeschaft voor die situaties waar de CTA’s niet onder een overkapping hangen op het perron. Zoals je op de foto kunt zien is dat hier ook het geval.

Inmiddels is de techologie verder ontwikkeld en zijn er ook TFT-schermen die wél in vol zonlicht kunnen hangen en dan nog voldoende contrast hebben, maar destijds was dat nog niet zo. Deze schermen zullen blijven hangen tot ze “versleten” zijn en daarna vervangen worden door TFT-schermen. Voorlopig zijn ze echter nog niet aan vervanging toe.

Reageer