Hallo,
Ik heb een vraagje over de verschillende CTA schermen op het station. Voor de lezers die niet weten wat dat zijn: Dat zijn de schermen waar uw bestemming opstaat en de vertrektijd. Vroeger waren ze net zoals het grote bord van lamellen gemaakt die klapperen in een glazen behuizing. Tegenwoordig zijn het hele mooie lichtgevende heldere schermen. Deze schermen zijn duidelijk en goed leesbaar. Maar een ding valt me op bijvoorbeeld op Utrecht Centraal bij Spoor 19a en 19b. Daar hangt richting de Sprinter voor Den Haag Centraal een geheel TV-scherm die wat gekanteld naar beneden hangt. Maar op 19b hangt voor de Sprinter richting Geldermalsen, Tiel/'s-Hertogenbosch-Breda ineens een heel ander scherm. Dit zijn losse schermpjes net zoals het grote scherm dat in de stationshal hangt/hing. Deze is minder duidelijk leesbaar en hangt rechtop. Je ziet hier ook duidelijk de led-puntjes zitten. Waarom zijn er nu twee soorten schermen? Vroeger had je toch ook maar een soort? Zijn dit eventueel test schermen die bij 19b hangen? In Amersfoort heb je een bedrijf waar proefmodellen staan. Daar staan deze beide ook, dus vroeg me dit eigenlijk af.
Ik hoor het graag!
Groeten,
D. van Hattem
beantwoord
Verschillende CTA Schermen op stations.
Beste antwoord door Brian NS
Bij deze antwoord op je vraag:
Deze LCD-schermen zijn door ProRail aangeschaft voor die situaties waar de CTA’s niet onder een overkapping hangen op het perron. Zoals je op de foto kunt zien is dat hier ook het geval.
Inmiddels is de techologie verder ontwikkeld en zijn er ook TFT-schermen die wél in vol zonlicht kunnen hangen en dan nog voldoende contrast hebben, maar destijds was dat nog niet zo. Deze schermen zullen blijven hangen tot ze “versleten” zijn en daarna vervangen worden door TFT-schermen. Voorlopig zijn ze echter nog niet aan vervanging toe.
Bekijk origineelDeze LCD-schermen zijn door ProRail aangeschaft voor die situaties waar de CTA’s niet onder een overkapping hangen op het perron. Zoals je op de foto kunt zien is dat hier ook het geval.
Inmiddels is de techologie verder ontwikkeld en zijn er ook TFT-schermen die wél in vol zonlicht kunnen hangen en dan nog voldoende contrast hebben, maar destijds was dat nog niet zo. Deze schermen zullen blijven hangen tot ze “versleten” zijn en daarna vervangen worden door TFT-schermen. Voorlopig zijn ze echter nog niet aan vervanging toe.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.