Skip to main content
beantwoord

voorzieningen om te wachten op stations. Waar is stationsresrauratie gebleven?

Ik reis regelmatig met de trein van Harlingen naar Nijmegen. Het komt dan ook wel eens voor dat ik door vertraging een aansluiting mis en op een station moet wachten. Dit is op zich niet erg, maar ik vind het wel heel vervelend dat er op stations nauwelijks goede voorzieningen zijn waar ik warm binnen kan zitten werken op mijn laptop. Vooral na 9 uur s avonds is alles dicht. Daarvoor zijn ook nauwelijks goede voorzieningen beschikbaar. Zeker in station Leeuwarden. Daar is  een met multiplex afgetimmerd ongezellig koud wachthok, wat savonds dicht is. Dat is echt jammer. Eigenlijk mis ik ik de stationsrestauratie zoals je die vroeger had op alle stations: warm veilig, lekkere kop koffie. Waarom zijn die afgeschaft opveel stations? Ik wil graag meedenken over hoe de stations aangenamer kunnen worden voor wachtende reizigers. 

Beste antwoord door Thom

Het zijn ondernemers, en het is puur om commerciële redenen. Kennelijk is er in Leeuwarden rond die tijd  niks meer te verdienen en houdt de ondernemer er mee op. Er valt helaas niet zoveel mee te denken. U moet het doen met de voorzieningen die er zijn, vrees ik. Op Utrecht zijn ze prima tot laat in de avond maar dat komt door het grote aanbod aan potentiële klanten. In Leeuwarden is Albert Heijn de beste voorziening.

Bekijk origineel

19 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 429 reacties
  • 14 maart 2025

Het zal ongetwijfeld een financieel dingetje zijn. Iemand moet het betalen, en NS heeft nu al tekorten.

Hoeveel bent u bereid om extra te betalen voor uw reis?

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25072 reacties
  • Antwoord
  • 14 maart 2025

Het zijn ondernemers, en het is puur om commerciële redenen. Kennelijk is er in Leeuwarden rond die tijd  niks meer te verdienen en houdt de ondernemer er mee op. Er valt helaas niet zoveel mee te denken. U moet het doen met de voorzieningen die er zijn, vrees ik. Op Utrecht zijn ze prima tot laat in de avond maar dat komt door het grote aanbod aan potentiële klanten. In Leeuwarden is Albert Heijn de beste voorziening.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2513 reacties
  • 14 maart 2025

Het kan ook best een niet financiele reden hebben.

Op station Middelburg hebben we bijvoorbeeld een lange tijd helemaal geen voorzieningen gehad vanwege de staat van het stationsgebouw, nu zit er volgens mij een broodjeszaak aan de zijkant van de gebouw totdat de restauratie van het stationsgebouw begint.

Dat is dan wel niet warm en veilig, maar wel fijn dat je toch een kopje koffie kan halen in de vroege ochtend.

• Reisleider**
  • 102 reacties
  • 14 maart 2025
Gorott schreef:

…..

Op station Middelburg hebben we bijvoorbeeld een lange tijd helemaal geen voorzieningen gehad vanwege de staat van het stationsgebouw, nu zit er volgens mij een broodjeszaak aan de zijkant van de gebouw totdat de restauratie van het stationsgebouw begint.

Restauratie: leuke woordspeling als een woord meerdere betekenissen kan hebben 😀

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25072 reacties
  • 14 maart 2025

Leuk voorbeeld voor homoniemen. Zo leer Bommel nog wat op zijn oude dag, ;-) Helemaal vreemd is het niet want er zit in allebei iets van herstel.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2513 reacties
  • 14 maart 2025

Ik wist niet eens dat een restuarant in een station een speciale benaming had 🤣.

Was ook in de war toen ik het eerst las, maar een woordspeling kan er altijd door.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 15 maart 2025

Ik snap dat hier commerciële belangen een rol spelen. Toch denk ik dat het helpt voor mensen om de keuze voor het OV te maken, wanneer stationsvoorzieningen goed op orde zijn. Een goede veilige verwarmde wachtruimte hoort daar bij. Station Leeuwarden is wellicht wat klein voor het openhouden van voorzieningen. Van station Zwolle zou ik dit wel verwachten. Het is recent ingrijpend verbouwd maar er is geen fatsoenlijke wachtruimte ‘s avonds. 

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 179 reacties
  • 15 maart 2025
Jacobnammi schreef:

Ik snap dat hier commerciële belangen een rol spelen. Toch denk ik dat het helpt voor mensen om de keuze voor het OV te maken, wanneer stationsvoorzieningen goed op orde zijn. Een goede veilige verwarmde wachtruimte hoort daar bij. Station Leeuwarden is wellicht wat klein voor het openhouden van voorzieningen. Van station Zwolle zou ik dit wel verwachten. Het is recent ingrijpend verbouwd maar er is geen fatsoenlijke wachtruimte ‘s avonds. 

Klopt station Diemen is na onderhoud ook toch weer wat netter geworden met eindelijk genoeg plekken voor de fiets, want vroeger stond echt bijna alle fietsen in de weg of naast de fietsenrek

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3752 reacties
  • 15 maart 2025

De huurprijzen op stations zijn sowieso erg hoog en daardoor is er voor een ondernemer nauwelijks een boterham te verdienen op stations. Prijzen moeten hierdoor vaak erg hoog zijn en je ziet meer en meer dat Nederlanders weigeren € 3,50 voor bijvoorbeeld een simpel broodje kroket of frikandel te betalen. Ook een bak koffie voor € 2,75? is tegenwoordig heel normaal.    

Philned
  • Reisadviseur*
  • 662 reacties
  • 15 maart 2025
bryan schreef:

Het zal ongetwijfeld een financieel dingetje zijn. Iemand moet het betalen, en NS heeft nu al tekorten.

Hoeveel bent u bereid om extra te betalen voor uw reis?

Waarom zou je extra moeten betalen voor een reis? De NS hoeft er zelf niet te gaan staan met koffie en zo. De kosten van onderhoud blijven het zelfde of het “winkeltje” open is of niet. De "winkelruimte” en wachtkamer beheren is voor een lokale ondernemer vaak wel te doen. Als je die lege ruimte gratis ter beschikking stelt en als je de schoonmaak kosten die nu aan een schoonmaakbedrijf betaald worden aan de ondernemer betaalt. Het kost de NS geen cent meer. Helaas wil de NS de hoofdprijs binnen slepen voor kioskjes. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13520 reacties
  • 15 maart 2025
Jacobnammi schreef:

En goede verwarmde openbare ruimte op stations trekt helaas ook zwervers en hanggroepen aan, waardoor een station juist onveiliger kan aanvoelen. Niet voor niets zijn dichte wachthokjes op verschillende stations vervangen door half open abri's. Verwarmde ruimtes kunnen eigenlijk alleen als er toezicht is.

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 320 reacties
  • 15 maart 2025

Tja, alle service is te duur en daarom moet alles zo goedkoop mogelijk. Dat er dan minder mensen met de trein willen reizen, waardoor verdere bezuinigingen steeds nodig zijn, is kennelijk te hoog gegrepen. Over 5 jaar worden de meeste Kiosk-filialen wellicht vervangen door koffieautomaten, en zal het restant alleen nog tijdens de spitsuren open zijn. Bankjes op de perrons zullen er niet meer zijn; trekt teveel "gespuis" aan. Misschien dat er meer van die rare paddenstoel-zitjes voor terug komen. Of misschien helemaal niets omdat NS een of andere handige statistiek uit hun duim zuigt - bijvoorbeeld dat de gemiddelde reiziger toch maar 6 minuten op een trein hoeft te wachten. Ik noem maar een getal. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4167 reacties
  • 15 maart 2025
EUreiziger24 schreef:

Tja, alle service is te duur en daarom moet alles zo goedkoop mogelijk. Dat er dan minder mensen met de trein willen reizen, waardoor verdere bezuinigingen steeds nodig zijn, is kennelijk te hoog gegrepen. Over 5 jaar worden de meeste Kiosk-filialen wellicht vervangen door koffieautomaten, en zal het restant alleen nog tijdens de spitsuren open zijn. 

Spijker op de kop. Ik denk ook dat het die richting op gaat. Algehele afkalving van service/ voorzieningen, want: te duur.

Op dit moment ben ik in Noorwegen en reis met de trein. Wat ik hier zie: een flinke koffieautomaat in de trein! Van zwarte koffie tot latte macchiato en warme chocolademelk. Alleen af te rekenen met betaalpas of creditcard, dus geen contanten. Werkte perfect (ik dacht gelijk: in Nederland zou de automaat al gesloopt zijn of bekladderd, slechte gedachte van me misschien, maar ik dacht het wel).

Toilet in de trein: schoon en netjes. De hele VY- trein is superschoon, binnen ook geen rotzooi. 

Op het station in Trondheim zag ik twee moderne balies waar twee jongedames enthousiast treintickets verkochten, maar ook vragen van  reizigers beantwoordden, ze soms hielpen met de kaartautomaat náást de balies en uitleg gaven over de VY-app. Ze wisten ook nog het een en ander van het OV in Trondheim, verwezen naar de bussen en hotels en gaven toeristische tips. Service! Ze deden veel meer dan slechts kaartjes verkopen, de rest van de tijd verveeld voor je uit staren was er niet bij. De normale treintarieven hier zijn zo ik zag min of meer gelijk aan de tegenwoordige Nederlandse voltarieven. De frequentie van treinen is veel lager, maar oké, geen probleem. De treinen zijn lang. Verder was er een mooi ingerichte wachtruimte, inclusief groot scherm met treintijden en reclame/andere info opzij in/naast de hal, de ruimte is 's avonds tot na laatste trein geopend. Komen daar dan geen zwervers en gespuis 🤔? 

Dit is toch wel duidelijk een ander serviceniveau. Ander land, andere aanpak. Zo jammer dat zoiets in Nederland niet meer schijnt te kunnen.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25072 reacties
  • 15 maart 2025

Eigenlijk mis ik mijn kop soep en uitsmijter in de oude stationsrestauratie wel.😇

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30062 reacties
  • 16 maart 2025
Rene74 schreef:

Op het station in Trondheim zag ik twee moderne balies waar twee jongedames enthousiast treintickets verkochten…

{off-topic} Reden voor mij om van het vaak drukke zelfscan-plein in de supermarkt uit te wijken naar een ‘bemenste’ kassa!

Daar geen age-checks (ben je wel 14 voor Red Bull of 18 voor bier?) Of die steekproeven (pak alles maar weer uit je tas…) 😂

Thom schreef:

Eigenlijk mis ik mijn kop soep en uitsmijter in de oude stationsrestauratie wel.😇

Mooi was die tijd, maar 4 euro voor een kop soep of wel 10 euro voor een uitsmijter is het me niet waard 😥

Ik geef toe, koop ook wel eens een vers belegd pistoletje zalm-roomkaas of filet americain voor 6 euro en koffie voor een ‘knaak’ (of een daalder bij aankoop van dat broodje) bij een tankstation. 😥

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4167 reacties
  • 16 maart 2025
Thom schreef:

Nostalgie😀

Een stationsrestauratie met meerdere lunchmaaltijden, soep van de dag, dagmenu's met aardappeltjes en groente/ salade, koffie in een echt kopje (met appeltaart).... 

Nu moet je hiervoor buiten het station zijn. Alhoewel.... het is nu vaak bubbletea, noodles, sushi en döner kebab geworden.... 

En alles is gewoon duur geworden. Toch wordt het gewoon ervoor betaald anders zaten die zaken er niet.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2513 reacties
  • 16 maart 2025
Rene74 schreef:

Nu moet je hiervoor buiten het station zijn. Alhoewel.... het is nu vaak bubbletea, noodles, sushi en döner kebab geworden.... 

Stationsushi 🤣, dat zal wel enorm slecht zijn. Wil je sushi, koop geen kant en klare sushi.

• Machinist NS
  • 550 reacties
  • 16 maart 2025

Ik mis de Satébar, die een aantal jaren geleden op station Den haag en Rotterdam zat. Heerlijk!
Persoonlijk vind ik dat de stations nu gewoon teveel van hetzelfde aanbieden. Overal dezelfde eenheidsworst maakt het eigenlijk best saai.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4167 reacties
  • 16 maart 2025
West schreef:

Ik mis de Satébar, die een aantal jaren geleden op station Den haag en Rotterdam zat. Heerlijk!
Persoonlijk vind ik dat de stations nu gewoon teveel van hetzelfde aanbieden. Overal dezelfde eenheidsworst maakt het eigenlijk best saai.

Denk dat veel mensen erg geneigd zijn om altijd hun vaste producten te kopen. Gewoontedieren. Iets nieuws gaan aanbieden dat goed gaat "lopen" op stations is moeilijk. De vaak hoge prijs helpt ook niet mee.

Reageer