Skip to main content
beantwoord

Wat is de functie van deze emmer op het perron anno jaren x?

Deze oude foto van station Amsterdam centraal gevonden met daarop te zien een gele emmer op het perron. Waarvoor diende deze? 

Beste antwoord door West

Robert B schreef:

Welkom bij de NS Community!

Zo te zien staat er een borstel met een lange steel in, dus die zal wel bedoeld zijn geweest om de voorruit of koplampen van een trein te reinigen. Vergelijk de emmers bij tankstations.

Klopt!

Op sommige stations zie je dit nog steeds, maar dan in een roestvrijstalen emmer (in de vorm van een postbus). 

Bekijk origineel

7 reacties

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29850 reacties
  • 5 maart 2025

Zo te zien staat er een borstel met een lange steel in, dus die zal wel bedoeld zijn geweest om de voorruit of koplampen van een trein te reinigen. Vergelijk de emmers bij elk tankstation.

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 5 maart 2025

Ik kwam recent exact dezelfde foto tegen en vroeg me gelijk hetzelfde af! Stuur me alsjeblieft een bericht wanneer iemand een mogelijke verklaring heeft gegeven. Groetjes vanuit Amsterdam 

• Machinist NS
  • 538 reacties
  • Antwoord
  • 5 maart 2025
Robert B schreef:

Zo te zien staat er een borstel met een lange steel in, dus die zal wel bedoeld zijn geweest om de voorruit of koplampen van een trein te reinigen. Vergelijk de emmers bij tankstations.

Klopt!

Op sommige stations zie je dit nog steeds, maar dan in een roestvrijstalen emmer (in de vorm van een postbus). 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16505 reacties
  • 5 maart 2025

En dat ziet er dan zo uit.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2193847830645371&id=234539316576242&set=a.237987746231399

Anno nu kun je zo'n emmer niet meer los laten staan, die is dan denk ik geen lang leven beschoren of reizigers gooien er troep in. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29850 reacties
  • 5 maart 2025

Ik dacht eerst nog aan een (tijdelijke) gele emmer met stooizand/zout tegen gladheid op het perron of zo, maar die hang je natuurlijk niet onafgesloten buiten de overkapping 😄https://www.telegraaf.nl/lifestyle/758077610/creatief-met-strooizout-zand-kattengrind-of-met-je-emmer-naar-de-kinderboerderij

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2267 reacties
  • 6 maart 2025

Nooit geweten dat die 'postbussen' ook hiervoor waren, grappig. Om een of andere reden deed hij mij altijd denken aan iets elektrisch. Iets om de bovenleiding kort te sluiten voor werkzaamheden ofzo.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1607 reacties
  • 6 maart 2025

Die gele stok met rubberen flapjes doen inderdaad denken alsof het een hoogspanningsgerelateerd iets is.

En dat klopt deels ook wel, ik lees dat ie namelijk geïsoleerd is voor de bovenleidingen. Wel zo prettig 😅

Reageer