beantwoord

4.50 kosten gestorneerd

  • 30 January 2024
  • 17 reacties
  • 389 Bekeken

Hi, 

Ik heb op 21 januari gereisd met de NS van Sassenheim naar Amsterdam Lelylaan. Ik heb echter eerst per ongeluk met mijn ABN AMRO betaalpas ingecheckt. Dit heb ik geannuleerd en heb vervolgens met mijn OV chipkaart ingecheckt. Echter zie ik dat er zowel 4.50 van mijn ABN AMRO rekening als OV shipkaart is gehaald (dubbel dus).

 

Ik heb de 4.50 van mijn bankpas gestorneerd, maar krijg nu de melding dat ik dit bedrag alsnog moet betalen. Zouden jullie dit betaalverzoek svp will intrekken?

 

Bedankt,

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 30 January 2024, 11:24

Bekijk origineel

17 reacties

Hiervoor kan je het beste contact opnemen met NS via hun telefoonnummer of via twitter/x aangezien dit een reizigers-helpt-reizigers forum is, met maar soms NS-crew online. 

Reputatie 7
Badge +1

Hiervoor kan je het beste contact opnemen met NS via hun telefoonnummer of via twitter/x aangezien dit een reizigers-helpt-reizigers forum is, met maar soms NS-crew online. 

Ik denk niet dat je hierover contact moet hebben met NS maar juist met OV Pay. Ik snap overigens niet dat dit bedrag gestorneerd is want volgens mij is dat helemaal niet mogelijk bij OV Pay.

Ik denk dus eerder dat uw bank een fout heeft gemaakt.

Hallo Jasperk95 en welkom bij de NS Community,

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hetzelfde denk als Henkpeetersen. Via ovpay.nl kan je normaliter na 3 dagen een claim indienen.

Reputatie 7
Badge +3

Wij kunnen geen betaalverzoek intrekken daarvoor moet je bij OVpay zijn. Daarnaast is storneren zonder contact geen goed idee. Voor je het weet zit je in een incassotraject.

Reputatie 6
Badge +2

Hi, 

Ik heb op 21 januari gereisd met de NS van Sassenheim naar Amsterdam Lelylaan. Ik heb echter eerst per ongeluk met mijn ABN AMRO betaalpas ingecheckt. Dit heb ik geannuleerd en heb vervolgens met mijn OV chipkaart ingecheckt. Echter zie ik dat er zowel 4.50 van mijn ABN AMRO rekening als OV shipkaart is gehaald (dubbel dus).

Inchecken met een betaalpas kan je volgens mij kosteloos annuleren door gelijk weer met die betaalpas uit te checken. Hoe heb je geprobeerd te annuleren?

Reputatie 7
Badge +3

 

Inchecken met een betaalpas kan je volgens mij kosteloos annuleren door gelijk weer met die betaalpas uit te checken. Hoe heb je geprobeerd te annuleren?

Bij een poortje kun je een incheck alleen annuleren door uit te checken aan de andere kant van het poortje. Bij een paaltje kan dat bij hetzelfde paaltje (soms even wachten).

Badge +3

@Erryt NS zelf dingen corrigeren bij OVpay kan na 5 dagen.

Als je de incheck met je bankpas geannuleerd hebt is dat mogelijk misgegaan. Dat kan bijvoorbeeld zijn als een paaltje in Sassenheim de melding ‘U bent al ingecheckt’ getoond heeft (en was je dus te snel met het opnieuw aanbieden van je kaart).

In zo’n geval zal OVpay de volgende dag € 20 van je rekening afschrijven, en zeker geen € 4,50 want dat is de prijs met 40% korting en die krijg je niet bij reizen op een bankpas.

Die € 4,50 zijn dus waarschijnlijk reiskosten voor bus/tram/metro (met je bankpas), zie https://zelfregelen.ovpay.nl en vul het NLOV transactienummer in dat in je rekeningoverzicht staat.

@Henkpeetersen  Een foutieve incasso van OVpay storneren/terugboeken lijkt me in principe mogelijk maar onverstandig want dat kan zomaar tot extra kosten leiden. Beter zelf corrigeren via de site.

Reputatie 7
Badge +1

@Erryt NS zelf dingen corrigeren bij OVpay kan na 5 dagen.

Als je de incheck met je bankpas geannuleerd hebt is dat mogelijk misgegaan. Dat kan bijvoorbeeld zijn als een paaltje in Sassenheim de melding ‘U bent al ingecheckt’ getoond heeft (en was je dus te snel met het opnieuw aanbieden van je kaart).

In zo’n geval zal OVpay de volgende dag € 20 van je rekening afschrijven, en zeker geen € 4,50 want dat is de prijs met 40% korting en die krijg je niet bij reizen op een bankpas.

Die € 4,50 zijn dus waarschijnlijk reiskosten voor bus/tram/metro (met je bankpas), zie https://zelfregelen.ovpay.nl en vul het NLOV transactienummer in dat in je rekeningoverzicht staat.

@Henkpeetersen  Een foutieve incasso van OVpay storneren/terugboeken lijkt me in principe mogelijk maar onverstandig want dat kan zomaar tot extra kosten leiden. Beter zelf corrigeren via de site.

@Robert B Een foutieve incasso mag je inderdaad storneren maar uit dit verhaal kon ik niet halen dat het een foutieve incasso was. Ik heb overigens de prijs niet opgezocht. Blijft dan wel een vreemd en voor mij ongeloofwaardig verhaal dat er door OVPay € 4,50 zou zijn geïncasseerd. Ik heb zelf bij een bank gewerkt en heb denk ik wel bovengemiddelde kennis van het storneren. OVPay moet je denk ik toch echt zo zien als een abonnement op een staatslot, die kan je ook niet storneren. Zou natuurlijk wat worden als je eerst een reis kan maken en de volgende dag gewoon kan storneren. 

Badge +3

@Robert B Een foutieve incasso mag je inderdaad storneren maar uit dit verhaal kon ik niet halen dat het een foutieve incasso was. Ik heb overigens de prijs niet opgezocht. Blijft dan wel een vreemd en voor mij ongeloofwaardig verhaal dat er door OVPay € 4,50 zou zijn geïncasseerd. Ik heb zelf bij een bank gewerkt en heb denk ik wel bovengemiddelde kennis van het storneren. OVPay moet je denk ik toch echt zo zien als een abonnement op een staatslot, die kan je ook niet storneren. Zou natuurlijk wat worden als je eerst een reis kan maken en de volgende dag gewoon kan storneren. 

Ken de details niet, maar vermoed dat je gelijk hebt en een OVpay incasso afwijkt van een incasso voor een abonnement. Wat ik wel weet is dat de incasso’s niet geweigerd kunnen worden, óók niet bij onvoldoende saldo? Het gebruik van OVpay blokkeren door contactloze betalingen uit te zetten lukt ook niet.

Er vindt wel een soort reservering (saldo-check) plaats bij inchecken, maar wegens het ov-poortjes/paaltjes systeem is dat niet real-time dus je kunt altijd inchecken. Bij controle onderweg wisselt het vervolgens nogal wat een conducteur ziet (voor zover ik begrepen heb).

Ik zou het eens kunnen proberen met een incasso voor automatisch saldo laden, maar dat heb ik niet meer. Of een keertje reizen met OVpay inderdaad, en kijken wat er mogelijk is.

Reputatie 6
Badge +2

 

Inchecken met een betaalpas kan je volgens mij kosteloos annuleren door gelijk weer met die betaalpas uit te checken. Hoe heb je geprobeerd te annuleren?

Bij een poortje kun je een incheck alleen annuleren door uit te checken aan de andere kant van het poortje. Bij een paaltje kan dat bij hetzelfde paaltje (soms even wachten).

Dat weet ik. Omdat het bedrag hetzelfde is heeft hij waarschijnlijk niets geannuleerd, en bij aankomst beide vervoerbewijzen uitgecheckt.

Badge +3

Dat weet ik. Omdat het bedrag hetzelfde is heeft hij waarschijnlijk niets geannuleerd, en bij aankomst beide vervoerbewijzen uitgecheckt.

Nee, want die € 4.50 is een bedrag met korting en dat lukt niet met een bankpas.

Zie OVpay waar het dan wel voor was… met beide passen uitchecken had €20 gekost.

(het incheck annuleren is prima gelukt, TS @Jasperk95 ziet kosten voor totaal iets anders dus)

Reputatie 6
Badge +2

Dat weet ik. Omdat het bedrag hetzelfde is heeft hij waarschijnlijk niets geannuleerd, en bij aankomst beide vervoerbewijzen uitgecheckt.

Nee, want die € 4.50 is een bedrag met korting en dat lukt niet met een bankpas.

Zie OVpay waar het dan wel voor was… met beide uitchecken had €20 gekost.

(het incheck annuleren is prima gelukt, TS @Jasperk95 ziet kosten voor totaal iets anders dus)

Met beide in- en uitchecken kost niet €20, maar de som van de twee bedragen.

Badge +3

Met beide in- en uitchecken kost niet €20, maar de som van de twee bedragen.

Scherp, ik bedoelde dat een bankpas incheck annuleren en er later ergens anders alsnog mee uitchecken (wat bij een paaltje een incheck wordt) je 20 euro zou kosten.

Die € 4,50 bij OVpay moet dus wel ergens anders voor zijn.

Reputatie 6
Badge +2

Met beide in- en uitchecken kost niet €20, maar de som van de twee bedragen.

Scherp, ik bedoelde dat een bankpas incheck annuleren en er later ergens anders alsnog mee uitchecken (wat bij een paaltje een incheck wordt) je 20 euro zou kosten.

Die € 4,50 bij OVpay moet dus wel ergens anders voor zijn.

Ja. Overigens kost het met 40% korting €4,62. Als bedragen worden afgerond komt 'zowel 4.50 van mijn ABN AMRO rekening als OV shipkaart’ in een ander licht te staan, en wordt het lastiger te raden wat er aan de hand is..

Reputatie 7
Badge +3

Met beide in- en uitchecken kost niet €20, maar de som van de twee bedragen.

Scherp, ik bedoelde dat een bankpas incheck annuleren en er later ergens anders alsnog mee uitchecken (wat bij een paaltje een incheck wordt) je 20 euro zou kosten.

Die € 4,50 bij OVpay moet dus wel ergens anders voor zijn.

Ja. Overigens kost het met 40% korting €4,62. Als bedragen worden afgerond komt 'zowel 4.50 van mijn ABN AMRO rekening als OV shipkaart’ in een ander licht te staan, en wordt het lastiger te raden wat er aan de hand is..

Als je in de reisplanner bus, tram en metro aangevinkt hebt staat komt er o.a. een reisadvies uit waarmee je met trein van Sassenheim naar Amsterdam Zuid gaat en vanaf daar met de metro naar Lelylaan. Het gedeelte met de trein is dan met 40% korting wel €4,50. Reis je alleen met de trein dan is Sassenheim - Lelylaan inderdaad €4,62. Is er dan misschien op Amsterdam Zuid uitgecheckt, wat dan in ieder geval de €4,50 met de OV-chipkaart zou kunnen verklaren? 

Badge +3

Reis je alleen met de trein dan is Sassenheim - Lelylaan inderdaad €4,62. Is er dan misschien op Amsterdam Zuid uitgecheckt, wat dan in ieder geval de €4,50 met de OV-chipkaart zou kunnen verklaren? 

Precies, maar met een bankpas daar (of op Lelylaan) uitchecken kan nooit € 4,50 kosten.

Zie OVpay dus waar dat vandaan komt, want het direct weer uitchecken op Sassenheim met je bankpas lijkt gewoon gelukt te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, check bij OVpay waar dit vandaan komt. En storneren van dit soort dingen is nooit handig. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen dit gelijk doen. Net als met geincasseerde bedragen van NS facturen, iemand weet niet waar de afschrijving voor is, maar ipv dit eerst te checken via de factuur of bij NS is het eerste wat ze doen de incasso storneren. En vervolgens klagen dat NS een betalingsherinnering stuurt. 

Reageer