Skip to main content

vanaf 9 juni a.s  zou de drielenden trein  luik-maastricht- aachen gaan rijden bij arriva.

nu is mij vraag of je met de ov chip naar luik kan reizen ?? dit kan wel naar aachen.

 

Dreiländerzug

Drielandentrein

Train des trois pays

Hij was gisteren in Luik 🇧🇪🇳🇱🇩🇪🇪🇺

https://x.com/smveerman/status/1803444291869544571

https://x.com/mauritswever/status/1803446870540238909

 


Vanaf vandaag rijdt hij ❓

 


Ik neem aan dat reizigers tussen Aken en Luik gewoon de kortste route nemen en de drielandentrein links laten liggen.


Er verandert in feite niets behalve dat er tussen Maastricht en Luik nu moderner materieel rijdt.


Ik neem aan dat reizigers tussen Aken en Luik gewoon de kortste route nemen en de drielandentrein links laten liggen.

Dat spreekt voor zich, kan in 23 minuten via de ‘rode’ route.


Oh, nog wat kinderziektes… 

 


De Drielandentrein is een klucht. Op het traject Aken - Heerlen is de Drielandentrein in de praktijk grotendeels vervangen door buslijn 44. Oorzaak: de Drielandentrein staat stil. Reizigers wachten op het perron op een trein die nooit zal komen.

Arriva die de trein exploiteert geeft in de tussentijd geen reisinformatie. Hetzelfde geldt voor de websites van Deutsche Bahn, NS en 9292.nl. De schermen op het perron van Aken geven de uitgevallen treinen gewoon aan. Je tast volledig in het duister als reiziger. Pas achteraf kwam alleen de website van Arriva met gewijzigde reisinformatie. In het storingsoverzicht wordt de uitval echter verzwegen.

Normale reistijd: 25 minuten. Bus 44: 53 minuten tot een uur. Arriva houdt de problemen stil en laat reizigers met de gebakken peren zitten.

Reizigers tussen Maastricht en Luik worden ook gedupeerd door deze "bedrijfsvoering". Ook zij kunnen niet meer rekenen op een betrouwbare treinverbinding. De Belgische NMBS stoptrein tussen Maastricht en Luik was prima. Die reed gewoon.

Zie ook https://www.treinenweb.nl/nieuws/10749/rover-limburg-hekelt-onbetrouwbare-drielandentrein.html

 

​​​​10 september jl: de Arriva-verbinding tussen Aachen Hbf en Heerlen: geen Drielandentrein te bekennen:

 


Een tijdje terug ben ik een dagje met het Euregioticket wezen reizen maar het viel me op dat er op die verbinding veel treinen uitvielen. Zo zat ik in een trein van Luik naar Aken waarbij na aankomst in Maastricht opeens besloten werd om niet verder te rijden. 


. Zo zat ik in een trein van Luik naar Aken waarbij na aankomst in Maastricht opeens besloten werd om niet verder te rijden. 

Zo opeens zal dat niet geweest zijn: van Luik tot Maastricht zit er een Belgische machinist van NMBS op. Als er dan geen Arriva machinist beschikbaar is kan de trein in Maastricht niet verder.


Een tijdje terug ben ik een dagje met het Euregioticket wezen reizen maar het viel me op dat er op die verbinding veel treinen uitvielen. Zo zat ik in een trein van Luik naar Aken waarbij na aankomst in Maastricht opeens besloten werd om niet verder te rijden. 

Treinen van/naar/in Duitsland vallen altijd vaak uit en als dat niet zo is zijn ze meestal hopeloos vertraagd. Het is bijna een wonder als je daar een keer zonder vertraging op je bestemming aankomt.


Er zijn vanaf maandag ook de komende 7 weken (fictieve??) werkzaamheden gepland tussen Heerlen en Maastricht. Fictief omdat alleen de sneltreinen niet rijden. Ik gok of te weinig personeel of materiaal.

De afgelopen 4x dat ik naar Aachen of verder reisde, elke keer vertraging omdat de trein te laat vertrok vanuit Heerlen. Bij Herzogenrath gaat het vervolgens mis omdat de RE18 in een trechter terecht komt. Wat meer buffertijd in Heerlen zou niet gek zijn, vooral omdat de trein moet wachten op de trein uit de tegenrichting.

Arriva heeft zich 5 jaar kunnen voorbereiden op hun ‘stokpaardje’, de drielandentrein…..


Als dit allemaal zo gaat, is dit mooie initiatief gedoemd te mislukken. Ik heb er zelf nog niet mee gereisd, maar al wel van iemand gehoord dat het inderdaad meer een loterij is of de trein wel komt, of hij niet halverwege stopt en of aansluitingen wel behaald worden. Wat een blamage, wat een antireclame voor OV.


Als dit allemaal zo gaat, is dit mooie initiatief gedoemd te mislukken. 

Het is helemaal geen mooi initiatief, meer een ondoordacht politiek stokpaard.

Het doortrekken van de treinen van/naar Luik dient geen enkel doel aangezien ze toch een kwartier stilstaan in Maastricht. Door ze te koppelen verhoog je echter wel het risico op verstoringen.

Het stuk Heerlen-Aachen is een hoofdpijn. Op de eerste plaats is Arriva daarvoor afhankelijk van DB dat rijdend personeel moet leveren en dat aanhoudend niet kan/doet. Eigen personeel opleiden voor het Duitse stuk kan ook niet omdat DB geen capaciteit heeft om dat personeel.op te leiden en Arriva dat niet zelf mag doen.

Daarnaast lopen treinen aanhoudend grote vertraging tussen Herzogenrath en Aachen v.v  wat vervolgens de dienstregeling op het enkelsporige stuk naar Landgraaf ontregelt. Als zijeffect ontregelt het ook nog de diensten van/naar Kerkrade.


Als EU zoveel mogelijk landen aan mekaar knopen met OV is goed voor eenheid, en dan nog het Europa ticket invoeren zodat het Duitsland ticket kan vervallen 


Een Europaticket, toe maar. Wie gaat dat betalen?


Vandaag reed er weer een NMBS Break tussen Maastricht en Luik. Wat een afgang voor Arriva.


Die drielandentrein is een drama. Een degelijke internationale treinverbinding door Zuid-Limburg zonder obstakels wil anno 2025 nog altijd niet lukken. Waar het ook allemaal aan ligt, het is toch niet te geloven eigenlijk voor zo'n lijntje.


Tja... ijzel, tekort aan materieel, tekort aan personeel en problemen op het spoor in het buitenland. Het is altijd wat 😄.


Die verbinding kan beter gewoon weer gesplitst worden in aparte lijnen van en naar Maastricht. Met een kwartier wachttijd in Maastricht heeft een doorgaande verbinding geen enkele zin. Als NMBS nog drie treinstellen heeft die wat moderner zijn en ook NL in mogen zou ik dat morgen, herstel, vanavond nog doen! Of desnoods met dat oude materieel.

Arriva kan ook beter maar een pendel van Heerlen naar Aachen rijden, dan kan er ook minder misgaan of uitvallen.

Wellicht kan NS een verbinding Eindhoven <>Aachen/Köln introduceren met de ICNG-D. Arriva slaagt er, ondanks mogelijk alle goede bedoelingen niet bepaald in om de internationale stoptrein verbindingen goed uit te voeren.


Die verbinding kan beter gewoon weer gesplitst worden in aparte lijnen van en naar Maastricht. Als NMBS nog drie treinstellen heeft die wat moderner zijn en ook NL in mogen zou ik dat morgen, herstel, vanavond nog doen! Of desnoods met dat oude materieel.

Arriva kan ook beter maar een pendel van Heerlen naar Aachen rijden, dan kan er ook minder misgaan of uitvallen.

Eigenlijk wel ja, want wie van Duitsland naar België (of andersom) wil reist sneller tussen Aachen en Luik via Verviers.


Weer een nieuwe ontwikkeling bij Arriva:

De treinen vanuit Aken richting Heerlen stoppen niet op station Landgraaf en Eygelshoven Markt door een defecte trein…

Het is wel steeds wat nieuws, dat houdt het nog een beetje leuk.

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/57946-1-februari-2025-defecte-trein-heerlen-aachen-hbf

 

Het probleem leek opgelost te zijn, of toch niet...


De treinen worden omgeleid. Apart.


En we zijn weer terug bij af... minder treinen tussen Heerlen - Maastricht door beperking materieel en minder treinen tussen Maastricht - Luik door een defecte trein.

 

Er zouden dus 2 treinstellen defect zijn gegaan vanochtend.


De treinen worden omgeleid. Apart.

Nee, de treinen rijden door een defecte trein vertraagd. Omdat de rijtijd tussen Heerlen en Herzogenrath normaal al maar precies past kan er niet op de tussenstations gestopt worden.


Er zouden dus 2 treinstellen defect zijn gegaan vanochtend.

Vraag blijft waarom deze treinen aanhoudend geblesseerd raken bij zelfs maar een beetje vorst.


Reageer