Ik heb een 1e klas NS Flex Traject Vrij abonnement. Tijdens de spits bevalt mij dit prima maar voor langere reizen, buiten de spits, wil ik ook de optie hebben om 2e klas te kunnen reizen.
In de Mijn-omgeving van NS zie ik bij mijn abonnement alleen de optie om Samenreiskorting te regelen, maar niet de optie om (tijdelijk) van 1e naar 2e klas te wisselen:
Ook bij een kaartautomaat op een station heb ik niet de optie om van 1e naar 2e klas te wisselen. Hoe kan ik (tijdelijk) naar 2e klasse?
Beste antwoord door Robert B
Welkom @bkiers!
@mrfreeze Met ‘afgekochte deel van het abonnement’ wordt je vrij reizen periode bedoeld, dus iemand met 1e klas Flex Dal Vrij kan in de spits gewoon 2e klas reizen, en met Flex Weekend Vrij kan je doordeweeks 2e klas. Het schuifje in Mijn NS bepaalt dan wat je betaalt voor je reizen, en kan je per reis omschakelen.
Flex Traject Vrij is inderdaad een uitzondering. Als je 1e klas Traject Vrij hebt reis je buiten je traject altijd ook 1e klas. Daaarom is dat schuifje er inderdaad niet, en met Flex heb je niets bij een kaartautomaat te zoeken. Het schuifje zal bij Altijd Vrij 1e klas dus ook ontbreken. 😥
Volgens mij is er inderdaad geen mogelijkheid om tijdelijk van 1e klas te wisselen naar 2e klas.
Het is sowieso toegestaan om in de 2e klas te zijn als u een 1e klas vervoersbewijs heeft. Maar dan blijft de toeslag voor 1e klas wel doorlopen in uw geval.
Reist u die langere reizen buiten de spits over hetzelfde traject als waar u het Flex Traject Vrij voor heeft?
Soms kan een extra abonnement op een andere kaart ook al voordelig zijn, zoals bijvoorbeeld Flex Weekend Vrij (als u ook veel in het weekend reist en dan andere trajecten reist dan waarvoor uw Flex Traject Vrij geldt). Op dit moment is dat een aanbieding voor 2 maanden voor € 27,71 per maand (en daarna € 36,95 per maand) en voor € 10,00 extra per maand reist u dan 1e klas.
De voorwaarden zijn hier wel onduidelijk over. Over Klassewissel en Traject Vrij is het volgende te vinden:
Het NS Flex abonnement staat voor reizen met de trein standaard ingesteld op tweede klas. U kunt een NS Flex abonnement ook standaard instellen op eerste klas als de korting op het vervoerbewijs in een bepaalde reisperiode of ten aanzien van een bepaald traject 100% is (Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij, Traject Vrij).
d. Klassewissel: flexibel uw reisklasse instellen op eerste klas? Met NS Flex kunt u flexibel van klasse wisselen wanneer het u uitkomt als u uw NS Flex abonnement niet al standaard heeft ingesteld op eerste klas (bij een Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij of Traject Vrij abonnement). U kunt uw reisklasse instellen voor een bepaalde tijdsduur (tot de volgende dag, onbeperkt). Als u wisselt van klasse kunt u dit doen tot 15 minuten na een check-in. De prijsberekening en voorwaarden van een Klassewissel vindt u in artikel 10 van deze productvoorwaarden.
Klassewissel: De mogelijkheid om flexibel van reisklasse te wisselen als u de klasse niet al heeft afgekocht voor een bepaalde periode wat mogelijk is bij de in artikel 10.5 van deze productvoorwaarden genoemde NS Flex abonnementen.
10.5 Bij een NS Flex Weekend Vrij abonnement, NS Flex Dal Vrij abonnement, NS Flex Altijd Vrij abonnement en NS Flex Traject Vrij abonnement kunt u uw abonnement standaard instellen op de eerste klas in uw Mijn NS account. U koopt de eerste klas dan af voor een vast bedrag per maand voor onbepaalde tijd. U kunt dit weer aanpassen in uw Mijn NS account als u niet in een Wijzigingsperiode zit. De eerste klas geldt dan alleen voor het afgekochte deel van het abonnement, dat wil zeggen dat als u reist binnen uw afgekochte reisrecht, bijvoorbeeld op zaterdag bij een NS Flex Weekend Vrij abonnement, u in de afgekochte reisklasse kunt reizen. Reist u buiten uw afgekochte reisrecht, bijvoorbeeld op maandag bij een NS Flex Weekend Vrij abonnement, dan kunt u niet in de afgekochte reisklasse reizen. U kunt dan wel flexibel van klasse wisselen zoals beschreven in artikel artikel 10.1 t/m 10.4 van deze productvoorwaarden. 10.6 Als u de eerste klas voor een bepaalde periode heeft afgekocht zoals bepaald in artikel 10.5 van deze productvoorwaarden dan heeft een Klassewissel geen invloed op de bepaling van de Ritprijs in de periode waarvoor u de eerste klas heeft afgekocht.
Ik lees: Met NS Flex kunt u flexibel van klasse wisselen wanneer het u uitkomt als u uw NS Flex abonnement niet al standaard heeft ingesteld op eerste klas (bij een Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij of Traject Vrij abonnement). Dus als je standaard 1e klas reist, kun je niet flexibel van klasse wisselen. Daar loopt bkiers ook tegenaan.
Maar dan vind ik het laatste artikel wel weer verwarrend. Ik lees: Bij een NS Flex Weekend Vrij abonnement, NS Flex Dal Vrij abonnement, NS Flex Altijd Vrij abonnement en NS Flex Traject Vrij abonnement kunt u uw abonnement standaard instellen op de eerste klas in uw Mijn NS account. U koopt de eerste klas dan af voor een vast bedrag per maand voor onbepaalde tijd. U kunt dit weer aanpassen in uw Mijn NS account als u niet in een Wijzigingsperiode zit. De eerste klas geldt dan alleen voor het afgekochte deel van het abonnement.
Dat zou dan een optie kunnen zijn. Je traject standaard 1e klas, daarbuiten 2e klas, maar wel met de mogelijkheid om die flexibel te upgraden. Maar voor zover ik kan zien is het bij Traject Vrij helemaal niet mogelijk om alleen voor het afgekochte deel 1e klas te reizen.
@mrfreeze Met ‘afgekochte deel van het abonnement’ wordt je vrij reizen periode bedoeld, dus iemand met 1e klas Flex Dal Vrij kan in de spits gewoon 2e klas reizen, en met Flex Weekend Vrij kan je doordeweeks 2e klas. Het schuifje in Mijn NS bepaalt dan wat je betaalt voor je reizen, en kan je per reis omschakelen.
Flex Traject Vrij is inderdaad een uitzondering. Als je 1e klas Traject Vrij hebt reis je buiten je traject altijd ook 1e klas. Daaarom is dat schuifje er inderdaad niet, en met Flex heb je niets bij een kaartautomaat te zoeken. Het schuifje zal bij Altijd Vrij 1e klas dus ook ontbreken. 😥
@bkiers bij Traject Vrij en (groot)zakelijk bestaat er wel zoiets als gesplitst betalen.
Dan zijn de reizen binnen traject gedekt door je abonnement en betaal je zelf voor (privé) reizen buiten traject. Volgens mij is daar wel iets mogelijk met 1e/2e klas maar weet het niet zeker.
Je hebt dan in ieder geval een Business Card nodig (van een werk/opdrachtgever).
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.