beantwoord

Geld afgeschreven maar niet gereisd

  • 16 October 2023
  • 18 reacties
  • 409 Bekeken

Hai! Ik ben treinspotter en woon in Gouda, op station Gouda zijn ook poortjes dus dan moet ik inchecken. Dus ik ging treinspotten, checkte in, 3 uurtjes later check ik weer uit €10,00 afgeschreven. Kan ik dit terugvragen aangezien ik niet heb gereisd maar er wel geld is afgeschreven.

icon

Beste antwoord door danhub 16 October 2023, 15:13

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge

Volgens mij moet je binnen 35 minuten weer uitchecken want anders wordt inderdaad 10 euro berekend. Dat geld terugkrijgen zou via de klantenservice kunnen.

Kleine correctie; Binnen een uur.

Reputatie 7
Badge +3

Als het langer dan een uur in- en uitcheckt is op hetzelfde station, wordt er vanuit gegaan dat je een reis hebt gemaakt. Wanneer je weer gaat treinspotters, kun je het beste steeds binnen het uur uitchecken zodat er geen kosten worden berekend.

Reputatie 7
Badge +4

Waarde naamgenoot,

 

Het verbaast me een beetje dat u treinspotter bent en deze elementaire regel niet kent. Na 55 minuten uit- en weer inchecken zolang nodig is, had u het geld bespaard. Het geld krijgt u niet terug. Er is weinig controle en u had ook er op kunnen gokken dat die er niet zou zijn en op die manier een reis maken van een uur heen en terug. U gelooft het misschien niet, maar dit is bij een bekend deel van de Goudse bevolking niet ongebruikelijk. Persoonlijk vind ik dat NS wel gek zou zijn als ze u zouden terugbetalen.

 

Gouda is zeker wel een leuke plaats om te spotten, vooral als de stoomtrein langs komt. ;-)

Reputatie 5

Volgens mij moet je binnen 35 minuten weer uitchecken want anders wordt inderdaad 10 euro berekend.

Die 35 minuten is de tijd waarbinnen je na het uitchecken opnieuw in moet checken om deze check-in als overstap te laten gelden.

Dit wordt regelmatig verward met de 60 minuten waarbinnen je op hetzelfde station weer uit kunt checken zonder dat er kosten in rekening worden gebracht.

Reputatie 7
Badge

@Tom.Trains Als je in de omgeving van het station woont kan je mogelijk een passage pas aanvragen:

https://www.ns.nl/reisinformatie/passageproducten/toegangspassen.html

Reputatie 6
Badge +1

@Tom.Trains Als je in de omgeving van het station woont kan je mogelijk een passage pas aanvragen:

https://www.ns.nl/reisinformatie/passageproducten/toegangspassen.html

“Open met deze pas gratis de poortjes op het station. Na het openen, heb je 59 minuten om door het station te lopen.”

Badge +3

“Open met deze pas gratis de poortjes op het station. Na het openen, heb je 59 minuten om door het station te lopen.”

Valt reuze mee volgens mij, want poortjes zullen gewoon open gaan zelfs al ben je niet eens met de passagepas naar binnen gekomen (ooit geprobeerd maar dat is al een tijd geleden).

Wat hooguit speelt is dat je bij controle binnen de poortjes ‘op je donder’ (of in het uiterste geval een boete) krijgt als je daar al langer dan een uur rondhangt.

Art. 5 van de voorwaarden zegt ook dat de pas(sen) op naam staan en dus persoonlijk zijn. Dat is ook niet waar, ze zijn geheel anoniem. Je mag er 4 bestellen per adres en naar de namen van de gebruiker(s) wordt niet gevraagd.

Art. 9 (geldigheid maximaal 2 jaar) klopt op zich, maar een pas die ik nu aanvraag (toevallig gisteren een mailtje over gekregen) zal geldig zijn tot 31-12-2024

Waarde naamgenoot,

 

Het verbaast me een beetje dat u treinspotter bent en deze elementaire regel niet kent. Na 55 minuten uit- en weer inchecken zolang nodig is, had u het geld bespaard. Het geld krijgt u niet terug. Er is weinig controle en u had ook er op kunnen gokken dat die er niet zou zijn en op die manier een reis maken van een uur heen en terug. U gelooft het misschien niet, maar dit is bij een bekend deel van de Goudse bevolking niet ongebruikelijk. Persoonlijk vind ik dat NS wel gek zou zijn als ze u zouden terugbetalen.

 

Gouda is zeker wel een leuke plaats om te spotten, vooral als de stoomtrein langs komt. ;-)

Een eerste boete wordt toch vaak ook kwijtgescholden? En bovendien: als de NS fraude vermoedt, moet TS maar de gemaakte foto's laten zien als bewijs.

Badge +3

Een eerste boete wordt toch vaak ook kwijtgescholden? En bovendien: als de NS fraude vermoedt, moet TS maar de gemaakte foto's laten zien als bewijs.

Bij wat langer dan 60 minuten verblijf binnen poortjes doet de Klantenservice meestal niet zo moeilijk, maar 3 uur binnen poortjes (terwijl de treinen gewoon rijden) valt natuurlijk wel op als ‘ongebruikelijk’, zeker voor een station als Gouda.

Badge +3

Oh (min of meer gerelateerd aan dit topic), zo ziet een UvB er tegenwoordig dus blijkbaar uit @Slidestops @Loes?

Waarbij ik de optie rechtsboven ‘Direct betaald’ niet goed snap, want dat kan al lang niet meer toch?

Verblijf op station (daarom post ik dit) wel interessant… met daarboven ook nog Poortpassage (waarmee het een soort keycard wordt dus, die je overal in NL kunt gebruiken voor poortjes?

Het ziet er wel heel anders uit dan de gele doordrukbriefjes vroeger, met een K×××××× of L×××××× nummer) 🤣 die je na ontvangst brief en even bellen met de Klantenservice soms gewoon mocht verscheuren (of eerst even betalen en dan geld terug binnen een paar dagen),

Foto is via X https://x.com/kissieplease/status/1714386316266213730

ik haat mn leven (ik zweer ik had ingecheckt was niet eens expres)

Zo ziet ie er al een tijdje uit ja.

 

Direct cash & contant betalen kan nog steeds. Moet formeel ook bij het niet hebben vvb.

Verblijf is voor achter de poortjes aanwezig zijn zonder geldig vvb

Poortpassage dan wordt het een keycard.

 

Alles wordt op de qr code beschreven door de telefoon. De qr code kan dan gescand worden bij de poortjes en controleapparaten. Zonder het ticket te koppelen aan gegevens via de telefoon, doet de qr code niets

Badge +3

Alles wordt op de qr code beschreven door de telefoon. De qr code kan dan gescand worden bij de poortjes en controleapparaten. Zonder het ticket te koppelen aan gegevens via de telefoon, doet de qr code niets

Neem aan dat je met ‘telefoon’ jullie MCLC of zo bedoelen (controle apparaat).

Maar een UvB in die vorm ziet er verder prima uit (afgezien van buiten de vakjes krabbelen (die bedragen staan niet in de qr-code)

Er was vroeger nog wel een optie ‘geen coulance’ aan te geven voor de echte boefjes… Bestaat dat nog? 😂

En (dit maakt verder niet uit) de QR/Aztec code scanner op mijn telefoon zegt:

Lach van de dag… Had niet anders verwacht natuurlijk (anders had ik de code kunnen delen of zo) 🤣😴

Een poortje dat die code ziet zal open gaan, geen zorgen. In ieder geval naar buiten natuurlijk.

Reputatie 3

Hai! Ik ben treinspotter en woon in Gouda, op station Gouda zijn ook poortjes dus dan moet ik inchecken. Dus ik ging treinspotten, checkte in, 3 uurtjes later check ik weer uit €10,00 afgeschreven. Kan ik dit terugvragen aangezien ik niet heb gereisd maar er wel geld is afgeschreven.

Je hebt wel toestemming van NS te filmen? 

Hai! Ik ben treinspotter en woon in Gouda, op station Gouda zijn ook poortjes dus dan moet ik inchecken. Dus ik ging treinspotten, checkte in, 3 uurtjes later check ik weer uit €10,00 afgeschreven. Kan ik dit terugvragen aangezien ik niet heb gereisd maar er wel geld is afgeschreven.

Je hebt wel toestemming van NS te filmen/ foto's te maken? Zie https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/huisregels.html, onderaan. Ik vraag me altijd af hoe dat zit met spotters die zowat in de cabine van de machinist klimmen om hun shot te maken, of de filmers die allerlei personeel niet alleen filmen maar ook nog op YouTube zetten. Ik weet dat handhaving bij NS een vies woord lijkt te zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat het personeel blij wordt van spotters. Kijk alleen maar naar de machinisten die de zonneklep naar beneden doen tot op een spleetje als ze maar zo'n enthousiasteling zien staan. 

Reputatie 7
Badge +3

Als particuliere hobbyist heb je helemaal geen toestemming nodig.

https://nieuws.ns.nl/filmen-en-fotograferen/

 

Alles wordt op de qr code beschreven door de telefoon. De qr code kan dan gescand worden bij de poortjes en controleapparaten. Zonder het ticket te koppelen aan gegevens via de telefoon, doet de qr code niets

Neem aan dat je met ‘telefoon’ jullie MCLC of zo bedoelen (controle apparaat).

Maar een UvB in die vorm ziet er verder prima uit (afgezien van buiten de vakjes krabbelen (die bedragen staan niet in de qr-code)

Er was vroeger nog wel een optie ‘geen coulance’ aan te geven voor de echte boefjes… Bestaat dat nog? 😂

En (dit maakt verder niet uit) de QR/Aztec code scanner op mijn telefoon zegt:

Lach van de dag… Had niet anders verwacht natuurlijk (anders had ik de code kunnen delen of zo) 🤣😴

Een poortje dat die code ziet zal open gaan, geen zorgen. In ieder geval naar buiten natuurlijk.

Nee met telefoon bedoel ik echt telefoon:)

De vakjes op het ticket zijn puur ter info voor de reiziger en heeft verder geen betekenis voor collegas. Die zien alles via de qr code

Waarde naamgenoot,

 

Het verbaast me een beetje dat u treinspotter bent en deze elementaire regel niet kent. Na 55 minuten uit- en weer inchecken zolang nodig is, had u het geld bespaard. Het geld krijgt u niet terug. Er is weinig controle en u had ook er op kunnen gokken dat die er niet zou zijn en op die manier een reis maken van een uur heen en terug. U gelooft het misschien niet, maar dit is bij een bekend deel van de Goudse bevolking niet ongebruikelijk. Persoonlijk vind ik dat NS wel gek zou zijn als ze u zouden terugbetalen.

 

Gouda is zeker wel een leuke plaats om te spotten, vooral als de stoomtrein langs komt. ;-)

Tja.. dit wist ik nog niet :). Maar goed om te weten! Dat scheelt me de volgende keer weer 10 EUR! 

Ik ga het misschien wel proberen bij de klantenservice… maar de kans is klein.

Badge +3

Tja.. dit wist ik nog niet :). Maar goed om te weten! Dat scheelt me de volgende keer weer 10 EUR! 

Ik ga het misschien wel proberen bij de klantenservice… maar de kans is klein.

Geloof me, die 10 euro krijg je echt wel terug als je uitlegt waarom je meer dan 60 minuten op het station was (maar niet gereisd hebt). En de les voor de volgende keer al geleerd 🤣

Reageer