Skip to main content
beantwoord

Incheck niet geregistreerd door defect poortje?

Ik ben vandaag normaal ingecheckt in Delft, maar tijdens de treinreis constateerde de conducteur tot mijn grote verbazing dat ik niet was ingecheckt. Ik kreeg een QR code mee omdat ik volgens de conducteur niet zou kunnen uitchecken met mijn OV-pas. Echter - dat ging prima met mijn pas, dus dat sterkte mij in de overtuiging dat zijn check-apparaatje of het incheck-poortje niet goed functioneerde. Herkent iemand dit probleem?

Beste antwoord door Robert B

Welkom bij de reizigerscommunity!

Je kunt op www.ov-chipkaart.nl (met een Mijn OV-chip account) precies zien waar en wanneer je in/uitgecheckt bent.

Gaat wel vaker mis, zie https://x.com/Rize_0202/status/1910026468794441926

Bij reizen op saldo (en dus een Uitstel van Betaling ‘boete’) kun je contact opnemen met de NS klantenservice (telefoon of chat of X of Facebook).

Bekijk origineel

6 reacties

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30313 reacties
  • Antwoord
  • 9 april 2025

Welkom bij de reizigerscommunity!

Je kunt op www.ov-chipkaart.nl (met een Mijn OV-chip account) precies zien waar en wanneer je in/uitgecheckt bent.

Gaat wel vaker mis, zie https://x.com/Rize_0202/status/1910026468794441926

Bij reizen op saldo (en dus een Uitstel van Betaling ‘boete’) kun je contact opnemen met de NS klantenservice (telefoon of chat of X of Facebook).

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13643 reacties
  • 10 april 2025

Op het display stond dat je ingecheckt was?

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 10 april 2025

Ja - het poortje klapte daarna open. Ik ben niet net na een andere klant naar binnen gelopen. Overigens ben ik net wel goed geholpen door de klantenservice, maar ik ben het vertrouwen in het systeem wel een beetje kwijt...

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2730 reacties
  • 10 april 2025
Blombassa schreef:

Ja - het poortje klapte daarna open.

Maar wat stond er op het scherm?

Had je alleen de OV-chipkaart vast? Of is er een mogelijkheid dat je met een bankpas bent ingecheckt?

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3821 reacties
  • 10 april 2025

Je bent dus nu uitgecheckt zonder geldige incheck en zal dus een correctietarief ontvangen. Dat is dan ook de reden waarom de conducteur je die code gaf. Je kan bijna altijd uitchecken met je OV-pas (alleen bij saldo tekort bij reizen op saldo niet), maar nu krijg je dus correctietarief van € 20,00 of € 12,00 (afhankelijk of je al dan niet met korting reist). 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30313 reacties
  • 10 april 2025

Controle bij reizen zonder geldig vervoerbewijs kost met NS Flex € 50 (correctie) en bij op saldo € 50 plus de reiskosten (UvB).

Bij een gmiste uitcheck is de correctie bij Flex €20 of €12 als je incheck in de daluren was en een 40% kortingsabonnement hebt.

Bij Flex kan je na controle gewoon uitchecken omdat je toch al € 50 correctie krijgt.

Bij reizen op saldo kost uitchecken zonder incheck je het instaptarief, dat is €10 bij een NS abonnement (of student die met korting reist) en €20 bij geen abonnement. Op die €10 krijg je geen 40% korting, en bij geen abonnement dus ook niet.

Het UvB is dan je vervoerbewijs, dus daar ga je mee door poortjes (net zoals een internationaal ticket).

Reageer