Inchecken lukte ook bij minder dan EUR 20 op ov-chipkaart | NS Community
beantwoord

Inchecken lukte ook bij minder dan EUR 20 op ov-chipkaart

  • 17 October 2021
  • 5 reacties
  • 13029 Bekeken

Gisterenavond checkte ik per ongeluk in met mijn persoonlijke ov-chipkaart waar vroeger een voordeeluren abonnement op stond. Op deze kaart stond iets meer dan EUR 19. En toch lukte het bij Utrecht Centraal met deze kaart in te checken. Dat zou toch eigenlijk niet mogelijk moeten zijn? Heel vroeger was EUR 10 voldoende om in te kunnen checken met deze kaart. Maar het voordeeluren abonnement is van deze kaart verwijderd. Dan zou er toch meer dan EUR 20 op moeten staan om in te kunnen checken?

icon

Beste antwoord door Tochjo 17 October 2021, 12:42

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Bij het inchecken wordt 20 euro instaptarief ingehouden. NS communiceert daarom dat er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart moet staan. Maar omdat het saldo tot vier euro negatief mag zijn, is in de praktijk minimaal 16 euro nodig.

Hartelijk dank voor het antwoord. Ik zal in het vervolg zorgen dat er minder dan EUR 16  op deze kaart staat om dit soort vergissingen te voorkomen. Ik heb voor de trein een weekendvrij abonnement op een andere persoonlijke kaart. Dat ik deze keer de verkeerde kaart gebruikte komt bijna nooit voor.

Reputatie 7

Hartelijk dank voor het antwoord. Ik zal in het vervolg zorgen dat er minder dan EUR 16  op deze kaart staat om dit soort vergissingen te voorkomen. Ik heb voor de trein een weekendvrij abonnement op een andere persoonlijke kaart. Dat ik deze keer de verkeerde kaart gebruikte komt bijna nooit voor.

 

Maar waarom doet u dit dan met 2 kaarten vraag ik mij af. Indien u alles met de kaart doet waar u Weekend Vrij hebt opstaan dan komen dit soort vergissingen toch niet voor??

Als ik uit een trein kom en daarna een bus of tram neem, dan betaal ik bij de bus of tram een instaptarief.

Als ik met een bus naar een trein ga en de treinreis duurt langer dan een half uur, en daarna weer een bus neem dan betaal ik twee keer een instaptarief ondanks dat de treinreis met het Weekend Vrij abonnement wordt gemaakt.

Daarom heeft het geen financieel voordeel om alle reizen met de Weekend Vrij kaart te doen. Ik gebruik daarom liever voor de trein de Weekend Vrij kaart en voor de bus, tram en metro de andere kaart waar geen abonnementen op staan.

Er gaat bij ieder van de twee kaarten heel af en toe eens iets mis bij het uitchecken of inchecken of opladen en ik vermoed niet dat het aan de kaarten ligt, dus ik houd het liever overzichtelijk.

Reputatie 7
Badge +1

Klopt helemaal, heb ik zelf ook-maar dan een met FLEX en 1 met het oude VDU etc.

Overigens was en is die 10 EUR in de praktijk idem dito 6 eur.

WEL hebben meer en meer busbedrijven op hele lange lijnen met veel mensen die lange stukken reizen meer en meer een hoger instapsaldo als 0-daar kan je met reiskosten boven de 4 eur (voor volbetalers ca 20 km) voordeliger uit zijn door dat UITsjekken maar te vergeten-maar die lijnen dus niet meer (bvb Breda-Utrecht en Alkmaar_leeuwarden). Die 4 eur is al sinds het begin constant, maar de ritprijzen bepaald niet!

Reageer