Skip to main content

Goedemorgen, ik ben al weken bezig met het uploaden voor verlenging. Met de KS gebeld, maar ik kwam er niet doorheen. Nu krijg ik vanmorgen 25 april een brief waarop staat dat de deadline is verstreken op 23 april (!). Pas in deze brief staat hoe ik het wel moet, maar nu geeft het systeem aan dat ik te laat ben. Ik vind dit de omgekeerde wereld: een reminder sturen na de deadline.

Graag wil ik dat u het voor mij openstelt of de administratiekosten kwijtscheldt, want die weiger ik te betalen. De communicatie van de NS is in gebreke gebleven namelijk.

Mvg

Ton 

NS gaat jou niet bellen en wij bij deze reizigers-helpen-reizigerscommunity ook niet. Wij kunnen niet bij klantgegevens.

Je kunt nu zelf bij ov-chipkaart.nl een kaart via kaartvernieuwing aanvragen. Dit kost €7,50 en kun je terugvragen bij NS klantenservice als je een NS abonnement hebt (geen flex basis).


Inderdaad, zelf regelen via https://www.ov-chipkaart.nl/kaart-blokkeren-en-vervangen (kies voor vernieuwen en niet voor vervangen).

Dat kost je € 7,50 maar die kan je via de Klantenservice terug krijgen (anders hadden ze je niet om een pasfoto gevraagd).


Ook ik krijg vandaag (19/6) de brief voor het insturen van mijn pasfoto voor het abonnement dat tot 18 juni loopt terwijl mijn OV-kaart geldig is tot 8 augustus! (Ik heb de e-mail niet gezien, ontvangen..)

Bel je NS word je doorgestuurd naar OV-chipkaart, bel je OV-chipkaart word je weer teruggestuurd naar NS.

Fijn dat de oplossing hier al te vinden is en je geld terug kan vragen via NS, maar hier kan door NS wel een verbeterslag toegepast worden: a) geldigheid gelijk laten lopen met OV-chipkaart en b) eerder een herinnering sturen.


Ik denk dat er een fout in de genoemde verloopdatum van 18 juni zit. Mogelijk bedoelen ze dat er voor die datum de foto aangeleverd moest worden. De tijd tussen die genoemde datum en de geldigheidsdatum van 8 augustus is ongeveer de tijd die NS neemt voor kaartvernieuwing.


Het verzoek om een pasfoto krijg je een week of 10 voordat de kaart verloopt, daar staat een referentiecode in die je tot een bepaalde datum kunt gebruiken.

Daarna volgt een herinnering per brief, maar in die brief staat blijkbaar dezelfde uiterlijke datum (of referentiecode die inmiddels niet meer werkt).

Vanaf 6 weken voor de einddatum kan je je kaart zelf vernieuwen via OV-chipkaat, en de kosten bij NS declareren.


Heb precies hetzelfde als @tikro, op 19 juni een brief ontvangen dat ik voor de 18e een pasfoto kan sturen voor vervanging van een kaart die 8 augustus verloopt. Dat was een beetje mosterd na de maaltijd.

Heb wel een mail ontvangen maar heb de datum van 18 juni niet gezien. Ik ging er van uit dat de deadline dezelfde datum zou zijn als het verlopen van de ov-chipkaart.

Vind het wel goed dat de oplossing hier gepost is, om na het bestellen van een nieuwe kaart met klantenservice contact op te nemen.

Ik zou als feedback willen meegeven dat de reminder eerder verstuurd zou moeten worden of dat er ruimere tijd voor het insturen zou moeten zijn.
Daarnaast zou je het duidelijker kunnen maken door in de mailcommunicatie de deadline in de subject van de mail kunnen zetten ipv aan het eind van de tekst. Ook zou je kunnen benadrukken dat de datum voor het insturen van een pasfoto eerder is dan de verloopdatum van de kaart.


@PerSpoor NS doet helaas weinig met feedback. Dit soort topics zijn hier al meer dan een jaar.


@PerSpoor De reminder mag inderdaad eerder verstuurd worden, maar als mensen hun mail niet (goed) lezen zal ook dat niet werken.


De reminder wordt per brief gestuurd, niet via e-mail. Daar zit dan al extra tijd bij qua versturen / bezorgen. Dat die brief te laat komt zijn al meer klachten over. 

 

In een ouder topic werd door een moderator onderstaand aangegeven.

Tussen die 8 weken voor de verloopdatum waarp de reminder wordt verstuurd en 6 weken dat je het zelf moet doen zitten 2 weken. Je zou dan 2 weken de tijd moeten hebben om nog je foto te uploaden en niet slechts 1 dag. 

Bij mijn kaartvernieuwing in 2019 had NS nog toestemming om de foto de ze al hadden te hergebruiken en werd door NS het proces van kaartvernieuwing precies 7 weken voor de verloopdatum gestart.

Als NS (concluderend vanuit mijn kaartvernieuwing) 7 weken voor de verloopdatum de foto moet hebben doorgestuurd naar Translink, dan nog zou er een week moeten zitten tussen het versturen van de reminder en de uiterste dat de foto aangeleverd kan worden. Maar als die reminder per post wordt verstuurd kost het sowieso al 1 dag voor PostNL om die te bezorgen en misschien doet PostNL er door drukte of onderbezetting nog eens 1 of 2 dagen langer over. Sowieso is er al geen bezorging op maandag. En dan is die week snel voorbij. Verder is er nog de vraag wanneer NS de brief bij PostNL aanlevert. 

Misschien moet die reminder zowel per brief als via e-mail worden verstuurd. En dan in de reminder e-mail heel duidelijk de uiterste datum vermelden, wat natuurlijk ook in de e-mail zo moet zijn. 

 


Als je natuurlijk dit soort brieven verstuurd dan heb je voor mij welk als bedrijf de prijs voor het versturen van de meest stompzinnige brief gewonnen.

 

Je stuurt dus een brief met de mededeling dat de OV-pas per 17 juni verloopt en je zegt dat de klant de nieuwe foto voor 17 juni 2024 moet uploaden zodat de nieuwe pas mooi op tijd in huis is.

 

Als klap op de vuurpijl wordt de brief pas op 18 juni 2024 ontvangen. Geeft mijns inziens dat er mensen bezig zijn die totaal niet kijken welke onzin ze aan het versturen zijn.


Tja, vooral dat eerste ‘kaart niet meer te gebruiken’ terwijl er 7 augustus op staat 😥

Oh, en ns.nl/pasfoto is net zo handig als link (in een brief), dan kom je er ook.


Tja, vooral dat eerste ‘kaart niet meer te gebruiken’ terwijl er 7 augustus op staat 😥

Ik verwacht van een bedrijf met zoveel medewerkers enige vorm van kwaliteitscontrole op mededelingen die worden verzonden. Als ik dit bij mijn werkgever zou doen dan had ik gelijk een slecht nieuws gesprek gehad. Ik denk niet ontslag op staande voet maar wel de vraag waar ik in ….naam mee bezig was.


Semi off-topic: gisteren een vriendin aan de lijn, die had een nieuwe kaart gekregen (en daarop blijkbaar een actie-aanbod Dal Voordeel besteld, en tevens IBAN gewijzigd).

In de brief stond dat ze de oude kaart mocht doorknippen en die bij het restafval mocht. Ze kwam er onlangs achter dat ze nog ‘onbekende’ incasso mails van NS krijgt waar het oude kaartnummer (eindigend op ××× 0200 of zo ) bij stond… Viel haar op omdat het via het  oude (gezamenlijke rekening) IBAN afgeschreven werd.

Robert help! Maar ja, ik kan natuurlijk ook alleen maar zuchten en haar naar de Klantenservice verwijzen. Uit haar naam met de NS bellen of chatten (met eventueel toegang tot haar Mijn NS account) begin ik maar niet aan. Ze is mondig genoeg maar snapte het allemaal even niet “hoe kan dat nou, die kaart is verlopen dus het abonnement toch ook?” 🙄 Precies zoals de eerste zin van jouw brief suggereert dus.

Short story: hou je e-mails (en facturen) nauwlettend in de gaten.


Reageer