Minimale saldo op je OV kaart om een treinreis te maken. | NS Community
beantwoord

Minimale saldo op je OV kaart om een treinreis te maken.

  • 8 January 2017
  • 6 reacties
  • 109863 Bekeken

Ik kan nergens vinden hoeveel saldo je op de OV kaart moet hebben om een NS reis te kunnen maken. Hoeveel moet je saldo zijn?
icon

Beste antwoord door Tochjo 8 January 2017, 13:46

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
Als er geen kortingsproduct op uw OV-chipkaart staat, dan bedraagt het instaptarief 20 euro. Omdat het saldo op de kaart vier euro negatief mag zijn, moet er dan minstens 16 euro aan saldo op de kaart staan.

Als er wel een kortingsproduct op de OV-chipkaart staat, zoals een abonnement dat geldig is voor de trein of Samenreiskorting, dan is het instaptarief 10 euro en moet er dus minstens 6 euro aan saldo op de kaart staan.

Merk op dat de OV-chipkaart mogelijk nog geactiveerd moet worden voor gebruik bij NS als er geen NS-product op staat.
Reputatie 7
Badge +4
Er is nog een factor: Er moet genoeg geld opstaan om bij het uitcheklcken uw reis te betalen. Met inchecken heeft u een geldig kaartje en bij het uitchecken betaalt u uw reis. Zes euro kan genoeg zijn om in te checken maar te weinig om uw reis te betalen.
Waarom zo'n belangrijk duur instaptarief? Stel dat er 14 euro opstaat, maar mijn reis is maar 3.30 euro. Genoeg om te kunnen reizen maar ik mag dan niet reizen ivm te laag saldo!
Reputatie 7
Badge +3
Anders wordt het te fraudegevoelig. Je zou dan - door niet uit te checken - voor een heel laag bedrag bv. van Groningen naar Maastricht kunnen reizen.

Als het minimale saldo echt een probleem is, kunt u losse kaartjes of e-tickets kopen.
Waarom zo'n belangrijk duur instaptarief? Stel dat er 14 euro opstaat, maar mijn reis is maar 3.30 euro. Genoeg om te kunnen reizen maar ik mag dan niet reizen ivm te laag saldo!
Dan kun je een enkeltje kopen in de automaat of via internet. Het waarom is natuurlijk wel duidelijk: anders zetten mensen €1 op hun kaart en maken vervolgens een reis van €25 en dan kan NS naar zijn geld fluiten.
Ik vind het letterlijk weggegooid geld dus ik denk dat ik maar overstap op losse kaartjes

Reageer