Skip to main content

Ovpay werkt niet


Mij aangemeld voor OVpay. In de tussentijd een nieuwe betaalpas van Rabo ontvangen, op zelfde rekeningnummer maar met ander pasnummer. De poortjes weigeren mijn kaart bij het inchecken. Zou dit gerepareerd kunnen worden? 

35 reacties

Aar
Forum|alt.badge.img
  • Super user
  • 2016 reacties
  • 29 augustus 2022

Heb je je pas geleden wel op één van de grote stations aangemeld bij de medewerkers, en daarbij heen en weer gelopen door een speciaal 'activatie' poortje?

Het is immers nog steeds een proef waar een groep mensen aan meedoet. Je kan er niet meer zomaar in stappen.

Lees ook dit:

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9559/ns-zoekt-proefpersonen-voor-in-en-uitchecken-met-de-bankpas.html


  • Auteur
  • 44 reacties
  • 29 augustus 2022

Zeker is dat gebeurd.  Het maakt me ook niet super veel uit dat het niet werkt, daarvoor is het een test. Maar ik dacht: wel goed om te melden….


Aar
Forum|alt.badge.img
  • Super user
  • 2016 reacties
  • 29 augustus 2022

En ging het activeren wel goed? In OV-Pay moet je dan een kosteloze in en uitcheck zien op het station waar jij je hebt aangemeld.

Wat zie je eigenlijk precies als je probeert in te checken met je bankpas?


  • Auteur
  • 44 reacties
  • 29 augustus 2022

Ik zie een melding dat de pas niet geschikt is in het display.  Ik zie op mijn bankafschrift geen transactie met OVpay en in de OVpay App kan ik niet kijken helaas, dat kan pas als je je rekeningnummer gekoppeld hebt aan OVpay en daarvoor moet je een transactie op je rekeningafschrift zien. 

Ik heb de pas zelf niet geactiveerd op station Den Bosch, dat deden de mensen van NS.  Wellicht is dat niet goed gebeurd.

 


Aar
Forum|alt.badge.img
  • Super user
  • 2016 reacties
  • 29 augustus 2022
Marc S. schreef:

Ik zie een melding dat de pas niet geschikt is in het display.  Ik zie op mijn bankafschrift geen transactie met OVpay en in de OVpay App kan ik niet kijken helaas, dat kan pas als je je rekeningnummer gekoppeld hebt aan OVpay en daarvoor moet je een transactie op je rekeningafschrift zien. 

Ik heb de pas zelf niet geactiveerd op station Den Bosch, dat deden de mensen van NS.  Wellicht is dat niet goed gebeurd.

Dus je bent toen niet door een poortje heen en weer gelopen? En je hebt enkel op een tablet je persoonsgegevens ingevuld?

De OV-Pay app werkt alleen maar als je een transactie code hebt met een gereisd bedrag erbij. Rekeningafschriften tonen geen transacties met 0,00 euro bedragen. De transactie code zag ik overigens wel in mijn Wallet. Maar ik had er nog niks aan totdat ik in de bus in en uit checkte en dus gereisd heb.


  • Auteur
  • 44 reacties
  • 29 augustus 2022

Ik heb op de tablet de gegevens ingevuld en toen heeft een medewerker van NS met mijn bankpas in- en uitgecheckt, ik heb dat niet zo precies gecontroleerd wat er gebeurde, ze hield de pas denk ik even tegen een poortje.  Ik heb geen transactiecode oid ontvangen.  Dus wellicht verkeerd gegaan….?


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 723 reacties
  • 29 augustus 2022

Volgens mij zou je een e-mail krijgen op het moment dat je kunt inchecken met je betaalpas. Ik heb deze e-mail ook nog niet gekregen, wellicht duurt het nog even voor het volledig geactiveerd is. 


Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9061 reacties
  • 29 augustus 2022

Het kan tot 1 september duren voordat je de mail krijgt dat je kan inchecken met je betaalpas.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29362 reacties
  • 30 augustus 2022

Het lijkt prima te werken op een iPhone (met Apple Pay/Wallet) https://twitter.com/xvilo/status/1564712110629732353

Oh, en Den Bosch heeft geen poortjes dus als je bankpas daar geactiveerd is zal dat inderdaad door de NS mensen gedaan zijn.


Aar
Forum|alt.badge.img
  • Super user
  • 2016 reacties
  • 30 augustus 2022

Ik heb nog geen nieuwe mail gekregen, en Ik heb enkel de registratie mailgekregen.

Vandaag heb ik gewoon met mijn smartwatch kunnen in- en uitchecken in Woerden. Dat kon wel terwijl er geen treinen reden. 😉


  • Reisadviseur**
  • 24 reacties
  • 1 september 2022

Ik had net een soortgelijk probleem op Amsterdam CS. de poortjes in de westelijke tunnel (zowel IJ- als centrumzijde) doen het niet met OVPay, erg handig als je van de pont af komt. De poortjes in de middentunnel deden het gelukkig wel.

 

Wel staat ook op de poortjes in de westtunnel een NFC logo wat erop wijst dat ze wel zouden moeten werken. één paar poortjes in de rij aan de IJ-zijde werd zelfs gebruikt voor het aanmelden voor OVPay, dus merkwaardig dat die het niet meer doet.


Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9061 reacties
  • 1 september 2022

Wat vreemd zeg. Ik zal je bevindingen doorspelen. Bedankt voor het signaal, Jordy D.


Aar
Forum|alt.badge.img
  • Super user
  • 2016 reacties
  • 1 september 2022
Jordy D schreef:

Ik had net een soortgelijk probleem op Amsterdam CS. de poortjes in de westelijke tunnel (zowel IJ- als centrumzijde) doen het niet met OVPay, erg handig als je van de pont af komt. De poortjes in de middentunnel deden het gelukkig wel.

 

Wel staat ook op de poortjes in de westtunnel een NFC logo wat erop wijst dat ze wel zouden moeten werken. één paar poortjes in de rij aan de IJ-zijde werd zelfs gebruikt voor het aanmelden voor OVPay, dus merkwaardig dat die het niet meer doet.

Wat gebeurt er dan precies als je incheckt in de Westtunnel?
@Jordy D 


Loes
  • NS Hoofdconducteur
  • 7986 reacties
  • 2 september 2022

Gisteren voor het eerst een OV Pay reiziger getroffen en mijn MCS gaf aan geen geldige checkin. Met de reiziger getracht uit te zoeken wat er mis ging, niet kunnen achterhalen. Was goed aangemeld en het enige wat ik niet na kon gaan was of er bij het inchecken toch iets niet lekker was gegaan. Lijkt veel op deze case.


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13215 reacties
  • 2 september 2022
Loes schreef:

Gisteren voor het eerst een OV Pay reiziger getroffen en mijn MCS gaf aan geen geldige checkin. Met de reiziger getracht uit te zoeken wat er mis ging, niet kunnen achterhalen. Was goed aangemeld en het enige wat ik niet na kon gaan was of er bij het inchecken toch iets niet lekker was gegaan. Lijkt veel op deze case.

@Loes wat doe je in zo'n geval?


Loes
  • NS Hoofdconducteur
  • 7986 reacties
  • 2 september 2022

@MoDe 

Aangezien het voor mij de eerste keer is en ik geen vergelijkingsmateriaal had, heb ik goed met de reiziger gesproken, uitzoekwerk verricht en in deze hem ongemoeid gelaten. Kwam ook door de volledige medewerking die ik kreeg om het een en ander uit te sluiten.


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13215 reacties
  • 2 september 2022
Loes schreef:

@MoDe

Aangezien het voor mij de eerste keer is en ik geen vergelijkingsmateriaal had, heb ik goed met de reiziger gesproken, uitzoekwerk verricht en in deze hem ongemoeid gelaten. Kwam ook door de volledige medewerking die ik kreeg om het een en ander uit te sluiten.

Het is allemaal nieuw en lees dat een en ander niet zo soepel gaat. Ik blijf gewoon bij mijn OV-chipkaart (op saldo).


Aar
Forum|alt.badge.img
  • Super user
  • 2016 reacties
  • 2 september 2022
MoDe schreef:
Loes schreef:

@MoDe

Aangezien het voor mij de eerste keer is en ik geen vergelijkingsmateriaal had, heb ik goed met de reiziger gesproken, uitzoekwerk verricht en in deze hem ongemoeid gelaten. Kwam ook door de volledige medewerking die ik kreeg om het een en ander uit te sluiten.

Het is allemaal nieuw en lees dat een en ander niet zo soepel gaat. Ik blijf gewoon bij mijn OV-chipkaart (op saldo).

Het is daarom een proef, he ;-)

Zie ook mijn recente bevinding hier.

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/proef-ovpay-reizen-met-je-betaalpas-74818/index2.html#post537427


Henk_NL
  • 7126 reacties
  • 2 september 2022

Ja, dat is, maar dit zou wel een erg lullige bug zijn. Ik zou liever zijn begonnen met eat your own dog food: medewerkers. Laat het projectteam en alles daar omheen ermee reizen, eventueel met correctie van de betalingen achteraf. Loes is gelukkig van het soort dat interesse heeft in de materie en kijkt en zoekt verder dan haar neus lang is, maar je kunt ook pech hebben …


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3444 reacties
  • 2 september 2022
Henk_NL schreef:

Ja, dat is, maar dit zou wel een erg lullige bug zijn. Ik zou liever zijn begonnen met eat your own dog food: medewerkers. Laat het projectteam en alles daar omheen ermee reizen, eventueel met correctie van de betalingen achteraf. Loes is gelukkig van het soort dat interesse heeft in de materie en kijkt en zoekt verder dan haar neus lang is, maar je kunt ook pech hebben …

Op Twitter is er al een melding van iemand die een uvb heeft gehad.


Loes
  • NS Hoofdconducteur
  • 7986 reacties
  • 2 september 2022

Euhm, ik heb per ongeluk @Henk_NL zijn antwoord als beste aangeklikt, was niet helemaal mijn bedoeling. Is dit te herstellen? #Ikvoelmeeenbeetjesuf

 


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12553 reacties
  • 2 september 2022

@Loes Dat komt door al dat liken. Dan wil je er wel eens een knopje naast zitten. 😀


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12553 reacties
  • 2 september 2022
Henkpeetersen schreef:

Op Twitter is er al een melding van iemand die een uvb heeft gehad.

Daar kun je op wachten.

Dan loopt het bij de proef bij Transdev (Gooi- en Vechtstreek) een stuk soepeler. Ik heb tijdens de stakingsdagen heel veel reizigers dankbaar gebruik zien maken van hun betaalpas in lijn 200. De meerwaarde van het systeem bewijst zich dan. Reizigers zonder OV-chipkaart kunnen zonder vooraf iets te hoeven regelen of te kopen spontaan met het OV reizen met hun bankpas of creditcard. 

Het enige nadeel dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken zijn de trage kaartlezers.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16317 reacties
  • 2 september 2022
iMark schreef:

@Loes Dat komt door al dat liken. Dan wil je er wel eens een knopje naast zitten. 😀

Het is ook helemaal niet handig dat dat knopje Beste antwoord helemaal links zit waar anders het Like knopje zit. Loes is echt niet de eerste super user die er wel eens een knopje naast zit. En zelf heb ik ook helemaal geen zin om beste antwoorden te kiezen, kan alleen maar gezeik van komen dat de TS vindt dat dat helemaal niet het beste antwoord is. 


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12553 reacties
  • 2 september 2022

En terecht. Het zogenaamd beste antwoord is het dat vaak helemaal niet.


Reageer