Skip to main content
beantwoord

Pasfoto uploaden maar die brief te laat ontvangen

• 11 september 2024
  • 13 reacties
  • 261 Bekeken

Ik heb die brief waar upload pasfoto voor nieuwe ov vandaag 11/9/24 ontvangen. Maar daar staat dat ik voor 9 september moet uploaden. Maar hoe??

Nu moet ik bestellen en betalen voor een nieuw ov. 

Beste antwoord door Momo

Bekend probleem, die brieven komen zo ongeveer standaard te laat of net op de laatste dag. Maar als het goed is heb je wel enkele weken eerder een mail gehad. Deze brief is dan ook een reminder. 

Nu moet je inderdaad zelf bestellen en betalen, maar de kosten voor de nieuwe kaart kun je weer terugkrijgen door contact op te nemen met de NS klantenservice. 

Bekijk origineel

13 reacties

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16508 reacties
  • Antwoord
  • 11 september 2024

Bekend probleem, die brieven komen zo ongeveer standaard te laat of net op de laatste dag. Maar als het goed is heb je wel enkele weken eerder een mail gehad. Deze brief is dan ook een reminder. 

Nu moet je inderdaad zelf bestellen en betalen, maar de kosten voor de nieuwe kaart kun je weer terugkrijgen door contact op te nemen met de NS klantenservice. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29876 reacties
  • 11 september 2024

Zie ook (recent maar komt vaker voor)

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 11 september 2024

Denk die email was naar de ongewenst betreft. Ik probeer de kosten declareren. Bedankt. 

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 18 september 2024

Hier ook de brief over nieuwe pasfoto vandaag 18-9 ontvangen of ik voor 13-9 pasfoto wil uploaden maar kan dus niet meer. Wel een email van 7-9 nu te laat gevonden waar te kort dag ook in stond dit voor 13-9 te doen.

Klantenservice NS alsmede klantenservice OV chipkaart kunnen dit niet meer veranderen zodat ik alsnog kan uploaden en een gratis vervangende kaart krijg zoals vermeld in de brief. 

Ik kan op OV chipkaart niet zoals de opdracht was intikken dat kaart verlopen is en moest dan maar ‘verloren’ kiezen, maar de kosten blijken ook online EUR11 ipv de EUR 7,50 die NS nu vergoed, dat is niet wat klantenservice NS aangaf

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16508 reacties
  • 18 september 2024
jan.huijs schreef:

Ik kan op OV chipkaart niet zoals de opdracht was intikken dat kaart verlopen is en moest dan maar ‘verloren’ kiezen, maar de kosten blijken ook online EUR11 ipv de EUR 7,50 die NS nu vergoed, dat is niet wat klantenservice NS aangaf

Wanneer is de kaart verlopen? Want pas vanaf 6 weken voor de verloopdatum krijgt je kaart bij OV-chipkaart de status “bijna verlopen” en kun je kaartvernieuwing aanvragen voor €7,50. De mail en brief van NS worden voor die tijd verstuurd. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29876 reacties
  • 18 september 2024

Ik zie die optie wel, nog voordat ik een kaart selecteer.
https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/vervangen-of-beeindigen

En vevolgens natuurlijk 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13438 reacties
  • 18 september 2024
jan.huijs schreef:

Hier ook de brief over nieuwe pasfoto vandaag 18-9 ontvangen of ik voor 13-9 pasfoto wil uploaden maar kan dus niet meer. Wel een email van 7-9 nu te laat gevonden waar te kort dag ook in stond dit voor 13-9 te doen.

Klantenservice NS alsmede klantenservice OV chipkaart kunnen dit niet meer veranderen zodat ik alsnog kan uploaden en een gratis vervangende kaart krijg zoals vermeld in de brief. 

‘Verloren’ was zeker niet wat klantenservice zal hebben aan gegeven. Je had kaartvervanging moeten intypen.

Beter nog was emails op tijd lezen.

En de postbezorging gaat alleen maar slechter worden.

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2025 reacties
  • 18 september 2024

De mail van 7-9 die @jan.huijs heeft gekregen was duidelijk een herinnering gezien de korte periode om te uploaden.

Toevallig verloopt mijn kaart ook dit jaar en ik kreeg gisteren een mail of ik een pasfoto wilde uploaden, waarvoor ik tot 6 oktober de tijd had. Die mail kwam exact de eerder op deze community genoemde 10 weken voor de verloopdatum van de kaart.

Overigens… zelfs het uploaden van de pasfoto ging in één keer goed. Daar heb ik wel eens andere verhalen over gelezen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29876 reacties
  • 18 september 2024

@Daniel die herinnerings-mails lijken (gezien het aantal klachten) in de spam te belanden, en de brief die dan nog volgt komt te laat.

Voor jou is het nu afwachten, als het goed is krijg je binnen een week of twee je nieuwe kaart. Die kan je dan meteen in gebruik nemen, want ik meen dat je op een kaart die vernieuwd is geen OV-fietsen meer kunt huren 🤔

Vernieuwen via OV-chipkaart (vanaf 6 weken voor einddatum) is op zich ook prima, want pasfoto’s uploaden gaat daar een stuk soepeler dan via NS. En die € 7,50 krijg je wel terug want anders hadden ze het verzoek voor een pasfoto niet gestuurd.

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2025 reacties
  • 18 september 2024
Robert B schreef:

@Daniel die herinnerings-mails lijken (gezien het aantal klachten) in de spam te belanden, en de brief die dan nog volgt komt te laat.

Het is gewoon een standaard mail vanaf noreply.ns@ns.nl, dus geen idee waarom dat naar de spam zou gaan. In elk geval bij KPN niet dus.

Robert B schreef:

Voor jou is het nu afwachten, als het goed is krijg je binnen een week of twee je nieuwe kaart. Die kan je dan meteen in gebruik nemen, want ik meen dat je op een kaart die vernieuwd is geen OV-fietsen meer kunt huren 🤔

Bij de vorige nieuwe kaart die ik van NS kreeg (toen hadden ze geen pasfoto nodig) kwam ‘ie pas ergens begin oktober. De nieuwe kaart had toen overigens nog wel wat problemen met OV-fiets: die deed 't soms niet en als je dan opnieuw probeerde opeens weer wel.

Robert B schreef:

Vernieuwen via OV-chipkaart (vanaf 6 weken voor einddatum) is op zich ook prima, want pasfoto’s uploaden gaat daar een stuk soepeler dan via NS. En die € 7,50 krijg je wel terug want anders hadden ze het verzoek voor een pasfoto niet gestuurd.

Nou, NS heeft blijkbaar iets veranderd want de pasfoto die ik ingescand had werd bij de eerste poging tot uploaden (zonder er iets mee te doen) gelijk geaccepteerd.

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 11 februari 2025

Op 11 februari 2025 heb ik ook een brief ontvangen met de vraag om de pasfoto vóór 11 februari te uploaden. Na inloggen met de gegevens in de brief blijkt dat ik al te laat ben terwijl mijn kaart pas op 3 april 2025 verloopt. Dan maar eens de brief raadplegen om te kijken of er een hulplijn wordt uitgegooid. Op de brief staat het nummer van de klantenservice, maar daar kwam ik in een keuzeloep terecht waar ik niet uitkwam. Dan maar eens de community raadplegen die ook in de brief vermeld staat. Helaas kom ik daar teveel van dit soort berichten tegen en dit duurt al minimaal 6 maanden lees ik.

De keuzeloep: In de brief staat dat je contact kunt opnemen met de klantenservice. Toen ik dat nummer belde kreeg ik te horen dat ik 1808 moest bellen. Dan gaat de teller om te betalen lopen zodra je te horen krijgt dat je de eerst volgende in de wacht bent. Ineens kreeg ik een telefoniste aan de lijn die vroeg voor welk bedrijf ik bel. “De NS, was mijn antwoord.” Ik werd doorverbonden met een antwoordapparaat en kreeg de optie om een getal van 1 tot 5 te kiezen. Na het intoetsen van de keuze 1 werd gezegd: u heeft geen geldige keuze gemaakt. Dus ik heb na 4 minuten maar gefrustreerd opgehangen, de teller om te betalen voor deze niet werkende service loopt namelijk vrolijk verder. Helaas kan ik geen e-mails terugvinden van de ns, ook niet in mijn spam. Na mijn werk ga ik straks weer verder om de juiste strategie in te zetten.

Mijn voorstel: Dus ik stel de NS voor om de brief met de vraag om een pasfoto meteen te versturen samen met het versturen van e-mails die hierover gaan. En dan het liefst 3 maanden voor het verlopen van de kaart. Dat maakt de frustratie minder voor de klanten en betekent voor de NS ook veel minder klusjes als deze om af te handelen.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7255 reacties
  • 11 februari 2025

Hoi HJan,

Zo te lezen heb je niet het officiële nummer van de klanteNService gebeld (030-7515155, geen extra kosten), maar een schimmig 0900-nummer dat je wellicht via Google hebt gevonden. Zo'n bedrijf doet niks anders dan je doorverbinden met de (gratis) klanteNService, maar incasseert zelf wel lekker € x per minuut. Kan me niet voorstellen dat het nummer 0900-1808 in de brief stond of dat de klanteNService zei dat je dat nummer moest bellen. (zie bv. https://www.bnnvara.nl/kassa/vraag-beantwoord/computers-telefonie/rekening-1808-telefoonnummer)

Dat de herinneringsbrief voor de foto eerder verstuurd moet worden, ben ik geheel met je eens, en is ook al talloze malen op deze community gesuggereerd.

De juiste procedure is nu overigens: kies zelf voor kaartvernieuwing bij ov-chipkaart.nl. Dit kan vanaf 6 weken voor de verloopdatum. Je kunt deze kosten later weer terugvragen aan NS. Let op dat je voor kaartvernieuwing kiest, dan wordt ook automatisch je abonnement op de nieuwe kaart gezet.

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 11 februari 2025

Beste mrfreeze, dankjewel voor jouw uitgebreide reactie. Inderdaad zie ik nu dat ik via google op een ander telefoonnummer terecht ben gekomen: 035-2046600. Als eerste kreeg ik te horen dat het nummer dat ik belde van de NS niet meer bestond en hoorde een automatisch antwoord dat aangaf om nummer 1808 te bellen. Na het bellen van 1808 kreeg ik een telefoniste aan de telefoon die vraagt naar welk bedrijf je doorverbonden wilt worden. Ze doet alsof het allemaal klopt en ik door haar wordt doorverwezen wordt naar de NS. Alle schimmigheid ten top. Ik zag net dat ik 4,55 euro betaal voor deze nepperij.

Dan hoop ik dat de NS de tip ook echt gaat opvolgen na alle herhaalde suggesties over het eerder versturen van de herinneringsbrief voor de foto. Ben jij een medewerker bij de NS?

De datum voor het inzetten van de juiste procedure heb ik in mijn agenda gezet. Dan zal het wel goed komen met de vervolgstappen.