Skip to main content
beantwoord

Te laat brief ontvangen over pasfoto voor ve

  • 15 november 2024
  • 19 reacties
  • 352 Bekeken

Mijn OV-chipkaar vervalt op 05-01-2025. Ik heb vandaag een NS-brief ontvangen met ‘Herinnering: we hebben uw pasfoto nodig” waarin staat dat ik vóór 15-11-2024 moet uploaden. Vreemd dat er herinnering staat, want dit is de eerste keer dat ik een brief ontvang.

Doordat het vandaag 15-11-2025 is, kan ik de foto niet meer uploaden via de NS-site. Op de website https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html wordt aangegeven dat het fout is gegaan met de brieven en wordt er verwezen naar de website van OV-chipkaart en dat ik de € 7,50 achteraf declareren bij de NS.

Op de website van de OV-chipkaart https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen kan ik niet kiezen voor een vervangende OV-chipkaart vanwege de aankomende einddatum aanvragen. Wanneer ik gewoon een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart aanvraag op https://www.ov-chipkaart.nl/persoonlijke-ov-chipkaart-aanvragen moet ik al mijn gegevens opnieuw invullen, maar dan kost de kaart wel € 7,50. 

Na telefonisch contact met Klantenservice van OV-chipkaar (0900 0980) blijkt dat ik deze pas vanaf 6 weken voor het vervallen van de OV-chipkaart kan aanvragen. Wanneer dit niet lukt moet ik weer met 0900 0980 bellen en kunnen ze mij helpen aan een nieuwe kaar. Dit kost mij dan € 10,50. Tja, dat is niet het bedrag dat door de NS wordt vergoed, 

Kan iemand mij vertellen wat ik nu moet doen om te zorgen dat alles goedkomt?

Beste antwoord door Tochjo

U moet wachten tot minder dan zes weken voor de verloopdatum, dan via www.ov-chipkaart.nl een vervangende kaart aanvragen voor 7,50 euro en die kosten vervolgens terugvragen bij de klantenservice van NS.

Er staat overigens in de brief dat het een herinnering is, omdat u er al een e-mail over ontvangen zou moeten hebben. Dat de brief zo laat komt dat het niet meer mogelijk is via NS een pasfoto te uploaden, is een bekend probleem dat NS hopelijk op korte termijn oplost.

Bekijk origineel

19 reacties

Tochjo
Forum|alt.badge.img+4
  • 13160 reacties
  • Antwoord
  • 15 november 2024

U moet wachten tot minder dan zes weken voor de verloopdatum, dan via www.ov-chipkaart.nl een vervangende kaart aanvragen voor 7,50 euro en die kosten vervolgens terugvragen bij de klantenservice van NS.

Er staat overigens in de brief dat het een herinnering is, omdat u er al een e-mail over ontvangen zou moeten hebben. Dat de brief zo laat komt dat het niet meer mogelijk is via NS een pasfoto te uploaden, is een bekend probleem dat NS hopelijk op korte termijn oplost.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3827 reacties
  • 15 november 2024
Tochjo schreef:

U moet wachten tot minder dan zes weken voor de verloopdatum, dan via www.ov-chipkaart.nl een vervangende kaart aanvragen voor 7,50 euro en die kosten vervolgens terugvragen bij de klantenservice van NS.

Er staat overigens in de brief dat het een herinnering is, omdat u er al een e-mail over ontvangen zou moeten hebben. Dat de brief zo laat komt dat het niet meer mogelijk is via NS een pasfoto te uploaden, is een bekend probleem dat NS hopelijk op korte termijn oplost.

Onderstaand topic met hetzelfde probleem is van 6 maanden geleden . Volgens mij zijn er wel topics die nog ouder zijn met hetzelfde probleem. Kortom ik geloof absoluut niet dat NS bezig is om dit probleem op te lossen.

 

 


  • Auteur
  • Sprinter
  • 4 reacties
  • 15 november 2024

Bedankt voor de reactie. Ik heb die mail duidelijk gemist, tussen alle andere (reclame) mailtjes van de NS. Ik zal de actie plannen in m'n agenda. 


  • Auteur
  • Sprinter
  • 4 reacties
  • 20 november 2024

Heel bijzonder (en verwarrend) dat ik gisteren ineens een nieuwe OV-chipkaart in de brievenbus vond (gewoon met mijn oude pasfoto) die geldig is tot 05-01-2032. Dat scheelt weer een enorm gedoe. Uiteraard alleen nog even koppelen aan mijn OV-chipkaart-account en in gebruik nemen.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3827 reacties
  • 20 november 2024
ccmeershoek schreef:

Heel bijzonder (en verwarrend) dat ik gisteren ineens een nieuwe OV-chipkaart in de brievenbus vond (gewoon met mijn oude pasfoto) die geldig is tot 05-01-2032. Dat scheelt weer een enorm gedoe. Uiteraard alleen nog even koppelen aan mijn OV-chipkaart-account en in gebruik nemen.

De wegen van NS zijn soms wonderlijk. Prettig dat het nu zo geregeld is. Wel vreemd, dit soort topics is de laatste jaren met enige regelmaat voorbijgekomen. Dat de kaart nu toch is aangemaakt is nieuw voor mij.


Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2056 reacties
  • 20 november 2024
Henkpeetersen schreef:
ccmeershoek schreef:

geldig is tot 05-01-2032. 

. Dat de kaart nu toch is aangemaakt is nieuw voor mij.

Een chipkaart die 8 jaar geldig is is ook nieuw voor mij...


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3827 reacties
  • 20 november 2024
Daniel schreef:
Henkpeetersen schreef:
ccmeershoek schreef:

geldig is tot 05-01-2032. 

. Dat de kaart nu toch is aangemaakt is nieuw voor mij.

Een chipkaart die 8 jaar geldig is is ook nieuw voor mij...

Ook dat ja. De wegen van NS cq OV chipkaart zijn ondoorgrondelijk.


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 19 december 2024

Het is mij ook overkomen en dat de kaart is vervallen. Wel weken later tijdens mijn vakantie de vervallen kaart geïncasseerd van mijn bankrekening. Ik wil graag mijn geld terug en dat gebruiken om mijn nieuwe kaart van 7,50 weer op te waarderen incl. vrij reizen dagen. Ben er maanden mee bezig en het lukt maar niet. Helemaal wanhopig hiervan.


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13658 reacties
  • 19 december 2024
NickScholder schreef:

Het is mij ook overkomen en dat de kaart is vervallen. Wel weken later tijdens mijn vakantie de vervallen kaart geïncasseerd van mijn bankrekening. Ik wil graag mijn geld terug en dat gebruiken om mijn nieuwe kaart van 7,50 weer op te waarderen incl. vrij reizen dagen. Ben er maanden mee bezig en het lukt maar niet. Helemaal wanhopig hiervan.

Als er een abonnement op staat dan krijg je 8 tot 10 weken voor het vervallen van de ov-chipkaart bericht via email dat je een nieuwe pasfoto moet uploaden. reageer je niet op die email, dan krijg je een herinnering per brief, maar die wil nog wel eens te laat komen. Dan kun je vanaf 6 weken voor het vervallen zelf bij ov-chipkaart.nl kaartvervanging aanvragen. Lopende abonnementen worden dan overgezet. De kosten van €7,50 kun je bij de NS klantenservice terugvragen.


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 21 december 2024
ccmeershoek schreef:

Mijn OV-chipkaar vervalt op 05-01-2025. Ik heb vandaag een NS-brief ontvangen met ‘Herinnering: we hebben uw pasfoto nodig” waarin staat dat ik vóór 15-11-2024 moet uploaden. Vreemd dat er herinnering staat, want dit is de eerste keer dat ik een brief ontvang.

Doordat het vandaag 15-11-2025 is, kan ik de foto niet meer uploaden via de NS-site. Op de website https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html wordt aangegeven dat het fout is gegaan met de brieven en wordt er verwezen naar de website van OV-chipkaart en dat ik de € 7,50 achteraf declareren bij de NS.

Op de website van de OV-chipkaart https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen kan ik niet kiezen voor een vervangende OV-chipkaart vanwege de aankomende einddatum aanvragen. Wanneer ik gewoon een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart aanvraag op https://www.ov-chipkaart.nl/persoonlijke-ov-chipkaart-aanvragen moet ik al mijn gegevens opnieuw invullen, maar dan kost de kaart wel € 7,50. 

Na telefonisch contact met Klantenservice van OV-chipkaar (0900 0980) blijkt dat ik deze pas vanaf 6 weken voor het vervallen van de OV-chipkaart kan aanvragen. Wanneer dit niet lukt moet ik weer met 0900 0980 bellen en kunnen ze mij helpen aan een nieuwe kaar. Dit kost mij dan € 10,50. Tja, dat is niet het bedrag dat door de NS wordt vergoed, 

Kan iemand mij vertellen wat ik nu moet doen om te zorgen dat alles goedkomt?

Ik heb net precies hetzelfde meegemaakt, en ik weet heel erg zeker dat ik geen mail ontvangen heb.

Dus inderdaad gewoon wachten tot de pas verlengd kan worden en kosten maken. Heel slim van de NS om de brieven te laat te versturen.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16653 reacties
  • 21 december 2024
Puyntje schreef:

Heel slim van de NS om de brieven te laat te versturen.

Die kosten (€7,50) kun je terug vragen van NS. 

 


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13658 reacties
  • 21 december 2024
Puyntje schreef:
ccmeershoek schreef:

 

Ik heb net precies hetzelfde meegemaakt, en ik weet heel erg zeker dat ik geen mail ontvangen heb.

Dus inderdaad gewoon wachten tot de pas verlengd kan worden en kosten maken. Heel slim van de NS om de brieven te laat te versturen.

Die mail zul je een aantal weken geleden moeten hebben ontvangen. Mogelijk in de spambox? Je ontvangt wel andere mails van NS?


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 1 februari 2025
ccmeershoek schreef:

Mijn OV-chipkaar vervalt op 05-01-2025. Ik heb vandaag een NS-brief ontvangen met ‘Herinnering: we hebben uw pasfoto nodig” waarin staat dat ik vóór 15-11-2024 moet uploaden. Vreemd dat er herinnering staat, want dit is de eerste keer dat ik een brief ontvang.

Doordat het vandaag 15-11-2025 is, kan ik de foto niet meer uploaden via de NS-site. Op de website https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html wordt aangegeven dat het fout is gegaan met de brieven en wordt er verwezen naar de website van OV-chipkaart en dat ik de € 7,50 achteraf declareren bij de NS.

Op de website van de OV-chipkaart https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen kan ik niet kiezen voor een vervangende OV-chipkaart vanwege de aankomende einddatum aanvragen. Wanneer ik gewoon een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart aanvraag op https://www.ov-chipkaart.nl/persoonlijke-ov-chipkaart-aanvragen moet ik al mijn gegevens opnieuw invullen, maar dan kost de kaart wel € 7,50. 

Na telefonisch contact met Klantenservice van OV-chipkaar (0900 0980) blijkt dat ik deze pas vanaf 6 weken voor het vervallen van de OV-chipkaart kan aanvragen. Wanneer dit niet lukt moet ik weer met 0900 0980 bellen en kunnen ze mij helpen aan een nieuwe kaar. Dit kost mij dan € 10,50. Tja, dat is niet het bedrag dat door de NS wordt vergoed, 

Kan iemand mij vertellen wat ik nu moet doen om te zorgen dat alles goedkomt?



Precies hetzelfde proces bij ondergetekende… wat een omslachtig gedoe is dit...


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13658 reacties
  • 1 februari 2025
Kiebert schreef:
ccmeershoek schreef:

Mijn OV-chipkaar vervalt op 05-01-2025. Ik heb vandaag een NS-brief ontvangen met ‘Herinnering: we hebben uw pasfoto nodig” waarin staat dat ik vóór 15-11-2024 moet uploaden. Vreemd dat er herinnering staat, want dit is de eerste keer dat ik een brief ontvang.

Doordat het vandaag 15-11-2025 is, kan ik de foto niet meer uploaden via de NS-site. Op de website https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html wordt aangegeven dat het fout is gegaan met de brieven en wordt er verwezen naar de website van OV-chipkaart en dat ik de € 7,50 achteraf declareren bij de NS.

Op de website van de OV-chipkaart https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen kan ik niet kiezen voor een vervangende OV-chipkaart vanwege de aankomende einddatum aanvragen. Wanneer ik gewoon een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart aanvraag op https://www.ov-chipkaart.nl/persoonlijke-ov-chipkaart-aanvragen moet ik al mijn gegevens opnieuw invullen, maar dan kost de kaart wel € 7,50. 

Na telefonisch contact met Klantenservice van OV-chipkaar (0900 0980) blijkt dat ik deze pas vanaf 6 weken voor het vervallen van de OV-chipkaart kan aanvragen. Wanneer dit niet lukt moet ik weer met 0900 0980 bellen en kunnen ze mij helpen aan een nieuwe kaar. Dit kost mij dan € 10,50. Tja, dat is niet het bedrag dat door de NS wordt vergoed, 

Kan iemand mij vertellen wat ik nu moet doen om te zorgen dat alles goedkomt?



Precies hetzelfde proces bij ondergetekende… wat een omslachtig gedoe is dit...

Het is niet fijn om de brief te laat te ontvangen, maar zou voor jou minder omslachtig zijn geweest als je op de eerder verstuurde email had gereageerd.


Helaas heb ik exact dezelfde ervaring. Mails van de NS zijn in mijn spambox gekomen. De herinneringsbrief de pastfoto aan te leveren voor 11 februari is vandaag, op 12 februari bezorgd. 


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16653 reacties
  • 12 februari 2025
Classien Rebergen schreef:

Helaas heb ik exact dezelfde ervaring. Mails van de NS zijn in mijn spambox gekomen. De herinneringsbrief de pastfoto aan te leveren voor 11 februari is vandaag, op 12 februari bezorgd. 

Dan moet je nu zelf bij OV-chipkaart de kaartvernieuwing in gang zetten en kun je bij NS de kosten van €7,50 terug vragen. Je zult denk ik pas vanaf volgende week zelf die kaartvernieuwing starten, de deadline van NS voor de pasfoto is als het goed is 7 weken voor de verloopdatum en OV-chipkaart.nl geeft pas vanaf zo'n 6 weken ervoor de mogelijkheid om je kaart te vernieuwen. Mocht je nog geen account hebben bij OV-chipkaart kun je die nu wel alvast aanmaken. 


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 29 maart 2025

Hier ook dezelfde ervaring. De brief komt aan terwijl de termijn al is verlopen. Wanneer je dan naar OV-chip.nl gaat, dan werkt de suggestie nog niet omdat het pas 6 weken voor afloop van het abonnement kan. Hoe werkt het met het terugvragen van de kosten voor de OV-chipkaart?

 


Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30335 reacties
  • 29 maart 2025
sterrelicht70 schreef:

Hier ook dezelfde ervaring. De brief komt aan terwijl de termijn al is verlopen. Wanneer je dan naar OV-chip.nl gaat, dan werkt de suggestie nog niet omdat het pas 6 weken voor afloop van het abonnement kan. Hoe werkt het met het terugvragen van de kosten voor de OV-chipkaart?

Welkom bij de NS Community ​@sterrelicht70 !

Zie het gemarkeerde antwoord in dit topic.

Vernieuw de kaart inderdaad zelf (dat kan vanaf 6 weken vóór tot 1 jaar ná de einddatum) en neem contact op met de NS (telefoon, chat, social media).

Geef aan dat je de kaart zelf vernieuwd hebt en vraag of ze € 7,50 willen overmaken. Je hebt daar recht op want anders had men niet om een pasfoto gevraagd.

Zodra je de nieuwe kaart ontvangen hebt kan je die gebruiken. De oude kaart mag na de einddatum bij het plastic of restafval.


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13658 reacties
  • 29 maart 2025
sterrelicht70 schreef:

Hier ook dezelfde ervaring. De brief komt aan terwijl de termijn al is verlopen. Wanneer je dan naar OV-chip.nl gaat, dan werkt de suggestie nog niet omdat het pas 6 weken voor afloop van het abonnement kan. Hoe werkt het met het terugvragen van de kosten voor de OV-chipkaart?

 

Het is vervelend dat de brief te laat kwam, maar voor de brief kwam had je al een email gehad, waarop je niet hebt gereageerd.

Kosten kun je via NS klantenservice terugvragen.


Reageer