beantwoord

welke leeftijd kind betalen

  • 6 December 2020
  • 13 reacties
  • 3787 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Goedemiddag 

Vanaf welke leeftijd moet een kind betalen in de bus? 

Die van mij is 4 en heeft een eigen ov chipkaart 

icon

Beste antwoord door Thom 6 December 2020, 17:50

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Voor alle vervoerders geldt dat kinderen vanaf 4 jaar over een eigen vervoersbewijs moeten beschikken. 

Voor alle vervoerders geldt dat kinderen vanaf 4 jaar over een eigen vervoersbewijs moeten beschikken. 

Dank u wel voor het antwoorden 

Kinderen 4 - 11 jaar reizen zelfstandig op een railrunner (2,50 euro) of in gezelschap van een begeleider kan het ook met een Kids Vrij. Dit geldt voor de trein iig.

Reputatie 7
Badge +4

Kinderen van vier reizen gratis met een volwassene mee in de trein als ze een ook gratis Kidsvrij abonnement hebben. Ze mogen daar tot hun twaalfde kosenloos onder begeleiding van een volwassene mee reizen. U moet alleen een persoonlijke chipkaart voor uw spruit kopen, ik zie dat u die mogelijk al heeft. Dan zou ik Kidsvrij er zeker opzetten voor het geval u wel met de trein reist. Het conflicteert niet met de incheck in de bus.

Het kind kan ook voor €2,50 mee met een Railrunnerkaartje, bijvoorbeeld uit het automaat. Bij vier Railrunnerkaartjes tot uw kind twaalf is, is dus Kidsvrij al goedkoper. Voor de trein dus. Daarmee is reizen in de trein vaak gunstiger dan met het overige vervoer. Voor de bus kunnen afwijkingen gelden bij verschillende maatschappijen en het is zaak zich daar even in te verdiepen.

 

Het is wel een eigen vervoersbewijs maar een eigen duur kaartje hoeft dus niet. Ze hebben in de bus korting met een persoonlijke chipkaart, 34 procent.  Ook dan is een persoonlijke chipkaart voor uw kind nodig. Kidsvrij geldt weer niet in de bus, maar u krijgt dan wel de eventuele korting die bij een persoonlijke chipkaart voor uw kind hoort. ;-) Een anonieme chipkaart voor uw kind geeft geen korting.

 

De verschillende vervoerders hebben helaas ook verschillende voorwaarden.

 

Tot vier jaar is het gratis en men knijpt ook wel eens een oogje dicht bij jonge kinderen.

Kinderen van vier reizen gratis met een volwassene mee in de trein als ze een ook gratis Kidsvrij abonnement hebben. Ze mogen daar tot hun twaalfde gratis onder begeleiding van een volwassene mee reizen. U moet alleen een persoonlijke chipkaart voor uw spruit kopen, ik zie dat u die mogelijk al heeft. Dan zou ik Kidsvrij er zeker opzetten voor het geval u wel met de trein reist. Het conflicteert niet met de incheck in de bus.

Het kind kan ook voor €2,50 mee met een Railrunnerkaartje, bijvoorbeeld uit het automaat. Bij vier Railrunnerkaartjes tot uw kind twaalf is, is dus Kidsvrij al goedkoper. Voor de trein dus. Daarmee is reizen in de trein vaak goedkoper dan met het overige vervoer. Voor de bus kunnen afwijkingen gelden bij verschillende maatschappijen en het is zaak zich daar even in te verdiepen.

 

Het is wel een eigen vervoersbewijs maar een eigen duur kaartje hoeft dus niet. Ze hebben in de bus korting met een persoonlijke chipkaart, 34 procent.  Ook dan is een persoonlijke chipkaart voor uw kind nodig. Kidsvrij geldt weer niet in de bus, maar u krijgt wel de eventuele korting die bij een persoonlijke chipkaart voor uw kind hoort in de bus. ;-)

 

De verschillende vervoerders hebben helaas ook verschillende voorwaarden.

Dank u wel voor u antwoord 

 

Ik vroeg het me af want ik wilde inchecken in de bus en de chauffeur zei dat ie gratis was 

Maar dan snap ik nu hoe het zit

Dank u wel

Ik weet niet hoe het in andere regio's zit maar in Brabant mag iedere volwassene twee kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis meenemen in de bus. In Limburg geldt dezelfde regeling, alleen op werkdagen pas vanaf 9.00 uur. Niet overal geldt dus dat voor een kind vanaf 4 jaar betaald moet worden. 

Badge +3

https://www.connexxion.nl/nl/reisinformatie/doelgroepen/kinderen-en-jongeren

Leeftijdskorting

Kinderen jonger dan 4 jaar reizen gratis. Kinderen van 4 t/m 11 jaar hebben recht op 34% korting als ze op saldo met de bus reizen. In Noord-Brabant krijgen jongeren van 12 t/m 18 jaar ook 34% korting. Deze kortingen zijn de hele dag geldig.

Wat moet je hiervoor doen?

Om met korting te reizen heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Jouw geboortedatum staat namelijk op je persoonlijke OV-chipkaart. De kaart berekent dan automatisch bij het in- en uitchecken je leeftijdskorting. Behalve in- en uitchecken, hoef je hier verder niets voor te doen.

Dus met een persoonlijke ov-chipkaart (hoeft niet eens Kids Vrij op te staan) wordt de leeftijdskorting automatisch verrekend. Ook bij 65+ :sweat_smile:

https://www.connexxion.nl/nl/reisinformatie/doelgroepen/kinderen-en-jongeren

Leeftijdskorting

Kinderen jonger dan 4 jaar reizen gratis. Kinderen van 4 t/m 11 jaar hebben recht op 34% korting als ze op saldo met de bus reizen. In Noord-Brabant krijgen jongeren van 12 t/m 18 jaar ook 34% korting. Deze kortingen zijn de hele dag geldig.

Wat moet je hiervoor doen?

Om met korting te reizen heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Jouw geboortedatum staat namelijk op je persoonlijke OV-chipkaart. De kaart berekent dan automatisch bij het in- en uitchecken je leeftijdskorting. Behalve in- en uitchecken, hoef je hier verder niets voor te doen.

De website van Hermes (een Connexxion company) beweert wat anders en is in lijn met Arriva Brabant:

"Kinderen tot 4 jaar reizen altijd gratis in de bus. Kinderen van 4 t/m 11 jaar reizen in Noord-Brabant gratis met een betalende reiziger mee van 12 jaar of ouder. Deze kinderen hebben dan geen vervoerbewijs nodig en er kunnen maximaal 2 kinderen van 4 t/m 11 jaar meereizen met een reiziger van 12 jaar of ouder die reist met een OV-chipkaart, Ritkaart Brabant of een Dalurendagkaartje."

Ook de Connexxion informatie over scholieren van 12 t/m 18 klopt niet. Er is in Brabant een algemeen maandabonnement voor scholieren (ongeveer €100 per maand), zone- of trajectabonnementen bestaan niet in Brabant. Verder is er nog een dalurenabonnement waarmee scholieren na 9.00 uur 60% korting krijgen, maar in de ochtendspits wel het volle tarief voor volwassen moeten betalen.  

Badge +3

Welnee, als een kind 4-11 jaar oud incheckt voor bus/tram/metro met een persoonlijke kaart krijgt diegene 34% korting (ongeacht het tijstip)

Daar is géén Kids Vrij (dat is voor trein!) abonnement of een volwassen medereiziger voor nodig.

Als je 4-11 jaar bent krijg je dus (met een persoonlijke kaart) automatisch 34% leeftijdskorting op al je bus/tram/metro ritten of reizen.

Oh wacht. Brabant weer.. :sweat_smile:

er kunnen maximaal 2 kinderen van 4 t/m 11 jaar meereizen met een reiziger van 12 jaar of ouder die reist met een OV-chipkaart, Ritkaart Brabant of een Dalurendagkaartje."

Dan is het goed.. :rolling_eyes:

Welnee, als een kind 4-11 jaar oud incheckt voor bus/tram/metro met een persoonlijke kaart krijgt diegene 34% korting (ongeacht het tijstip)

Daar is géén Kids Vrij (dat is voor trein!) abonnement of een volwassen medereiziger voor nodig.

Als je 4-11 bent krijg je dan dus (persoonlijke kaart) automatisch 34% leeftijdskorting op al je bus/tram/metro ritten of reizen.

In Brabant hebben kinderen tot 11 jaar helemaal geen chipkaart nodig als ze met een volwassene meereizen. Wel.als ze zelfstandig reizen. 

Badge +3

Zie aanvulling op mijn vorige reactie. @Tamzin  Je hebt gelijk.

Helaas wel weer een voorbeeld dat iedere regio weer eigen regels verzint zodat niemand.het meer snapt. 

Badge +3

Degene die het niet snapt is NS… Stel dat het kind NS Flex heeft (ongeacht welke versie)

Dan wordt (als het goed is) 34% leeftijdskorting gegeven op BTM. Landelijk en bij alle BTM vervoerders, automatisch.

Maar ja, als het bij vervoerder X tot 12 jaar gratis is…

Reageer