Melding OV-fiets | NS Community
beantwoord

Melding OV-fiets

  • 28 October 2020
  • 18 reacties
  • 783 Bekeken

Goedendag,

Zo af en toe komt er bij mij via feedback@ovfietsbeschikbaar.nl een melding/klacht over een OV-fiets binnen. Nu staat er ook op de website dat dit niet de bedoeling is en meestal verwijs ik mensen dan ook keurig door naar https://www.ns.nl/klantenservice/contact. Maar aangezien de enkele keer dat het gebeurt de melding meestal wel duidelijk is, ga ik ze maar rechtsstreeks hier plaatsen. Hierbij de eerste:

Meppel:

Al enige tijd, (u kunt zelf ongetwijfeld nagaan hoe lang) zwerft er een OV-fiets (staat op slot) door onze buurt. Al flink wat dagen heeft deze achter de huizen aan de Schuttevaerhaven gestaan, later een poosje in de Concordiastraat. Intussen staat hij bij de Sluisbrug direct naast de Meppelersluis, de verwachting is dat hij er binnenkort in verdwijnt.... Lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Zou u deze zwerffiets kunnen komen (of laten) ophalen? Het gaat om fietsnummer 35662. Alvast dank!

icon

Beste antwoord door Stijn NS 28 October 2020, 18:14

Bekijk origineel

18 reacties

Goedenavond marijnh. Ik kan me voorstellen dat het vervelend is meldingen binnen te krijgen waar jij zelf maar weinig mee kan. Bedankt dat je ze dan maar doorstuurt naar ons!

Wat betreft de melding over deze specifieke fiets kan ik op dit moment nog weinig betekenen. De fiets is voor ons nog niet als “vermist” gemarkeerd, dus ik kan ook nog geen melding maken om de fiets op te laten halen. Alsnog wel bedankt voor het doorgeven van de melding!

Helaas beetje bureaucratische reactie dus. Ik heb hem bij de gemeente Meppel als onbeheerde fiets doorgegeven. Ze zullen hem gezien het risico ongetwijfeld binnenkort weghalen.

Reputatie 7
Badge +3

Welk risico?

Helaas beetje bureaucratische reactie dus. Ik heb hem bij de gemeente Meppel als onbeheerde fiets doorgegeven. Ze zullen hem gezien het risico ongetwijfeld binnenkort weghalen.

@Wim uit Meppel Hier is niks bureaucratisch aan. We hebben voorwaarden voor de duur van het huren een OV-fiets en vanaf welk moment de fiets gezien wordt als gestolen. Daar staat 3 weken voor, waarna de huurder € 250 aan vervangingskosten van de OV-fiets in rekening gebracht krijgt, bovenop de huurkosten tot dat moment. De gemelde fiets was korter dan die termijn gehuurd, waarbij het dus goed mogelijk is dat de huurder de fiets simpelweg nog in gebruik heeft en hem alsnog in gaat leveren. Zonder dat de fiets voor ons gemarkeerd staat als gestolen of vermist, kan ik dan dus ook geen melding maken om de fiets op te halen.

Door het te melden bij de gemeente, met als gevolg dat zij de fiets wellicht ophalen, zou je er dus voor kunnen zorgen dat deze huurder onterecht extra kosten gaat maken.

Het ging een tijdje goed, maar ik heb er toch weer eentje binnen:

bij het verbouwde station van Heerlen is het vinden van de OV fiets stalling min of meer onmogelijk als je niet reeds weet waar deze is. Er staan geen bordjes, je dwaalt eindeloos het Stationsplein rond, tot uiteindelijk na veel vragen blijkt dat de stalling een eind verderop is. Niet aangegeven, onmogelijk te zien vanaf het station of het stationsplein.
 
Ben zelf niet bekend met de situatie, dus ik kan niet beoordelen hoe de bebording ter plekke is. Een routebeschrijving toevoegen aan de API (zoals bijvoorbeeld Deventer heeft) is misschien een optie?

Ik heb het ter attentie gebracht, marijnh. Bedankt voor het meedenken!

Mailtje van vanochtend:

Onderwerp: fiets 57293
Er staat al meer dan een week een OV fiets in Culemborg. Eerst met sleutel erin maar die is er inmiddels door iemand uit gehaald. Hij staat op de hoek van de Oostersingel en Leliestraat .
Dit alles ter info.

Bedankt voor het signaal Marijnh. Ik heb het doorgegeven.

Reputatie 7

Het ging een tijdje goed, maar ik heb er toch weer eentje binnen:

bij het verbouwde station van Heerlen is het vinden van de OV fiets stalling min of meer onmogelijk als je niet reeds weet waar deze is. Er staan geen bordjes, je dwaalt eindeloos het Stationsplein rond, tot uiteindelijk na veel vragen blijkt dat de stalling een eind verderop is. Niet aangegeven, onmogelijk te zien vanaf het station of het stationsplein.
 
Ben zelf niet bekend met de situatie, dus ik kan niet beoordelen hoe de bebording ter plekke is. Een routebeschrijving toevoegen aan de API (zoals bijvoorbeeld Deventer heeft) is misschien een optie?

 

Heb ik ook al meer dan een jaar geleden doorgegeven toen ik een weekendje in Heerlen was. Blijkbaar niets mee gedaan.

Van een mederwerker van de stalling Sloterdijk:

De informatie over de fietsenstalling op Amsterdam Sloterdijk is niet helemaal correct. De fietsenstalling is namelijk al de afgelopen 5 á 6 jaar bemenst. Er is dus geen sleutelkluisje aanwezig.

De informatie onder "type stalling" en in de routebeschrijving geven misinformatie aan de reizigers.

​Op de website van NS zelf staat het wel correct https://www.ns.nl/fietsenstallingen/info/amsterdam-sloterdijk.

 

Toevoeging van mijn zijde: in de NS app, NS API en op de website van OV-fiets staat ook nog de verkeerde info. Zou dit aangepast kunnen worden? Bedankt 😀

Voor Zwolle zuidzijde geldt ook dat met de OV-fiets informatie niet helemaal de correcte locatie wordt meegegeven, sowieso niet in de GPS-coördinaten:

https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/huurlocaties/map?details=52.50499,6.09106

Ook hier lijkt het in de fietsenstalling-informatie wel goed te staan:

https://www.ns.nl/fietsenstallingen/info/zwolle-hanzeland

Reputatie 7
Badge +2

Van een mederwerker van de stalling Sloterdijk:

De informatie over de fietsenstalling op Amsterdam Sloterdijk is niet helemaal correct. De fietsenstalling is namelijk al de afgelopen 5 á 6 jaar bemenst. Er is dus geen sleutelkluisje aanwezig.

De informatie onder "type stalling" en in de routebeschrijving geven misinformatie aan de reizigers.

​Op de website van NS zelf staat het wel correct https://www.ns.nl/fietsenstallingen/info/amsterdam-sloterdijk.

 

Toevoeging van mijn zijde: in de NS app, NS API en op de website van OV-fiets staat ook nog de verkeerde info. Zou dit aangepast kunnen worden? Bedankt 😀

Ik weet vrijwel zeker dat ik ergens in de afgelopen 5 jaar nog een fiets bij een sleutelkluis gehuurd heb op Amsterdam Sloterdijk. Die stalling was toen meen ik alleen doordeweeks bemenst en in het weekend zelfservice.

Daardoor liep je er soms wel tegenaan dat de sleutels in het laatje van de beheerder lagen en niet in de sleutelkluis zaten.

Ik zal intern eens opperen wat de huidige situatie is en om hierop aan te passen. Thanks!

Op de Zwaaikom in Amersfoort, ter hoogte van nummer 21 staat al maandenlang een OV-fiets, aldus een mailtje dat ik binnenkreeg.

 

Bedankt voor de melding marijnh. Deze fiets is al enkele maanden vermist. Ik heb de locatie doorgegeven!

Op locatie Utrecht Vaartsche Rijn wordt eigenlijk continue een beschikbaarheid van 0 fietsen doorgegeven. Dit is ook terug te zien in de NS app, de website van NS zelf en uiteraard dan ook bij ovfietsbeschikbaar.nl.

Het lijkt erop dat hier iets niet goed gaat? Ik begrijp van iemand die ter plaatse is geweest, dat er wel gewoon OV-fietsen te huren zijn. Technisch euvel misschien?

Hmm, zou kunnen. Het kan ook zijn dat de fietsen die er staan defect zijn/worden vervangen t.z.t. Ik zal de stationsmanager op de hoogte stellen.

Aanvullende vraag: Ooster- of Westerkade?

Betref de Oosterkade.

Reageer