beantwoord

OV-Fiets Betaling

  • 10 december 2017
  • 6 reacties
  • 2171 Bekeken

Waarom wordt de OV-fiets apart gefactureerd via je rekening en niet van het saldo van de OV-Chipkaart afgeschreven. Lijkt mij nogal een omweg om het zo te factureren.
icon

Beste antwoord door Tochjo 10 december 2017, 15:43

Het is niet mogelijk om vooraf te weten hoeveel moet worden betaald, omdat niet duidelijk is hoe lang de fiets gehuurd zal worden en of er wellicht extra kosten in rekening moeten worden gebracht voor het inleveren op een andere locatie. Het verschuldigde bedrag kan dus niet vooraf van het saldo worden ingehouden.

Zou het bedrag achteraf van het saldo worden afgeschreven, dan ontstaat er een probleem als dat saldo ontoereikend is, maar zeker ook als de fiets bijvoorbeeld niet wordt teruggebracht. Door de kosten per automatische incasso te laten afschrijven, kunnen de kosten altijd in rekening worden gebracht.
Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
Het is niet mogelijk om vooraf te weten hoeveel moet worden betaald, omdat niet duidelijk is hoe lang de fiets gehuurd zal worden en of er wellicht extra kosten in rekening moeten worden gebracht voor het inleveren op een andere locatie. Het verschuldigde bedrag kan dus niet vooraf van het saldo worden ingehouden.

Zou het bedrag achteraf van het saldo worden afgeschreven, dan ontstaat er een probleem als dat saldo ontoereikend is, maar zeker ook als de fiets bijvoorbeeld niet wordt teruggebracht. Door de kosten per automatische incasso te laten afschrijven, kunnen de kosten altijd in rekening worden gebracht.
Badge +3
Welkom op het forum!

Zelfde als Stallen op Rekening (voor je eigen fiets).

Mijn NS geeft wel aan dat je een OV-fiets en/of Stallen op Rekening abonnement hebt, maar het staat simpelweg niet als product op je ov-chipkaart (om de reden die Tochjo al gaf).

Het is dus alleen maar gekoppeld aan het kaartnummer en je betaalt via (maandelijkse) incasso. Datzelfde gaat gebeuren voor reizen op saldo met het nieuwe NS Flex.
Het is niet mogelijk om vooraf te weten hoeveel moet worden betaald, omdat niet duidelijk is hoe lang de fiets gehuurd zal worden en of er wellicht extra kosten in rekening moeten worden gebracht voor het inleveren op een andere locatie. Het verschuldigde bedrag kan dus niet vooraf van het saldo worden ingehouden.

Zou het bedrag achteraf van het saldo worden afgeschreven, dan ontstaat er een probleem als dat saldo ontoereikend is, maar zeker ook als de fiets bijvoorbeeld niet wordt teruggebracht. Door de kosten per automatische incasso te laten afschrijven, kunnen de kosten altijd in rekening worden gebracht.

Voor het reizen met de trein is het voor de OV-chipkaart toch ook niet mogelijk om vooraf te bepalen hoeveel de rit uiteindelijk gaat kosten?
Reputatie 7
Badge +4
Nee, maar die kosten lopen dan nooit meer op dan het maximumtarief voor een eerste klas reis. Die betaalt u gewoon bij het uitchecken. Uitchecken is niet anders dan betalen met het juiste bedrag voor de reis. De twintig euro die vooraf betaald wordt, is dan ook lang niet afdoende.

Een fiets die niet teruggebracht wordt, leidt tot kosten van 250 euro. Los van de kosten van de verhuur.

In wezen is het niet relevant: Het hele systeem is gemaakt met facturering achteraf en dat wordt niet gewijzigd. De constructie van gratis ov-fiets bij Flex zou niet kunnen als het van het saldo wordt afgeschreven. Het hele proces van de automatisering ervan, heeft ook voordelen die er niet zouden zijn bij het reizen op saldo.
Badge +3
Volgens mij is het verhaal nog iets simpeler. Het saldo van de OV-chipkaart mag alleen worden aangesproken voor het reizen met het OV. Het saldo mag niet gebruikt worden voor het betalen van andere diensten. Translink heeft geen bankvergunning.

Opvallend overigens dat de vraag over de facturering en de betaling achteraf en het niet kunnen gebruiken van het saldo op de OV-chipkaart met enige regelmaat blijft terugkomen. Misschien iets om duidelijk te vermelden op de website van de OV-fiets.
Reputatie 7
Badge +4
Zelfs dat. 😉

Reageer