Op 22 november jl. heb ik in Dalfsen een OV-Fiets gehuurd (hier verloopt de huur met een systeem van kluizen). Deze vervolgens weer ingeleverd, maar een paar dagen later krijg ik een e-mail met een waarschuwing dat je na 5 dagen meer gaat betalen voor de huur van de OV-Fiets. Een fiets die ik niet heb! Ik heb de klantenservice gebeld die dit hebben genoteerd en daarmee denk ik dat ik het euvel opgelost heb. Vervolgens krijg ik een mail dat de fiets niet is aangetroffen (nee, dat zou best kunnen als iemand anders hem weer geleend heeft er zat namelijk weken tijd tussen) en beland ik in een eindeloze e-mailconversatie waarin ik wanhopig zo goed mogelijk probeer te overtuigen dat ik de fiets niet heb. Ik heb zelfs nog een foto gestuurd waarop alle fietskluizen op groen stonden. En intussen wordt mij doodleuk medegedeeld dat ik 350 euro eigen risico moet betalen die eventueel verminderd kan worden naar 70 euro als ik proces verbaal laat opmaken bij de politie. Na de laatste mail ben ik gaan googelen en lees ik verschillende verhalen met precies hetzelfde probleem. Ook van mensen die vervolgens naar de politie gaan en te horen krijgen dat ze geen PV kunnen laten opmaken voor een fiets die eigendom is van NS en dat NS dat zelf moet doen.
Kan de NS misschien - zeker omdat het niet een op zichzelf staand verhaal is - ook een keer op zichzelf reflecteren in plaats van bij falen van het systeem de verantwoordelijkheid automatisch bij de consument te leggen?