OV-fiets ingeleverd, maar ik wordt bestookt met e-mails dat ik €350,- moet betalen.

  • 4 January 2024
  • 14 reacties
  • 516 Bekeken

Op 22 november jl. heb ik in Dalfsen een OV-Fiets gehuurd (hier verloopt de huur met een systeem van kluizen). Deze vervolgens weer ingeleverd, maar een paar dagen later krijg ik een e-mail met een waarschuwing dat je na 5 dagen meer gaat betalen voor de huur van de OV-Fiets. Een fiets die ik niet heb! Ik heb de klantenservice gebeld die dit hebben genoteerd en daarmee denk ik dat ik het euvel opgelost heb. Vervolgens krijg ik een mail dat de fiets niet is aangetroffen (nee, dat zou best kunnen als iemand anders hem weer geleend heeft er zat namelijk weken tijd tussen) en beland ik in een eindeloze e-mailconversatie waarin ik wanhopig zo goed mogelijk probeer te overtuigen dat ik de fiets niet heb. Ik heb zelfs nog een foto gestuurd waarop alle fietskluizen op groen stonden. En intussen wordt mij doodleuk medegedeeld dat ik 350 euro eigen risico moet betalen die eventueel verminderd kan worden naar 70 euro als ik proces verbaal laat opmaken bij de politie. Na de laatste mail ben ik gaan googelen en lees ik verschillende verhalen met precies hetzelfde probleem. Ook van mensen die vervolgens naar de politie gaan en te horen krijgen dat ze geen PV kunnen laten opmaken voor een fiets die eigendom is van NS en dat NS  dat zelf moet doen.

Kan de NS misschien - zeker omdat het niet een op zichzelf staand verhaal is - ook een keer op zichzelf reflecteren in plaats van bij falen van het systeem de verantwoordelijkheid automatisch bij de consument te leggen?


14 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Neem contact op met het Klachtenloket OV:

https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/

Onderaan staat dit probleem op 1 bij de veelgestelde vragen.

Badge +3

Neem contact op met het Klachtenloket OV:

https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/

Onderaan staat dit probleem op 1 bij de veelgestelde vragen.

Oei hoi @Lotte Kolkman Het is al vaker voorbij gekomen

De NS vraagt in dit geval vaak of de huurder van de fiets een aangifte van de gestolen fiets kan aanleveren. Hierna wordt vaak het boetebedrag verlaagt.

Daar staan twee (nee drie!) fouten.

De eerste ‘verlaagD’ is tot daaraan toe, maar goed:

  1. de NS kan je niet ‘vragen om aangifte te doen’ van een gestolen fiets terwijl jij die gewoon ingeleverd hebt!
  2. Waarom zou (valse) aangifte doen een boetebedrag verlagen?

De politie werkt daar (terecht) ook totaal niet aan mee als je over zoiets aangifte komt doen!

Het is namelijk niet jouw fiets en tegen jou is geen strafbaar feit gepleegd (behalve jou een poot willen uitdraaien voor 350 euro, of 1750 euro voor een e-bike, door de NS).

Dus de NS moet maar zelf aangifte doen (tegen jou) voordat ze ook maar iets incasseren en wellicht zelfs je (Flex) abonnement blokkeren.

  • Hey NS, OV-fiets keurig ingeleverd maar ik krijg een rekening
  • NS: dat geloven we niet, 350 euro graag of doe maar aangifte
  • Aangifte gedaan (van wat, geen idee… maar jullie missen een fiets dus?)
  • NS: oke, dan wordt het wat minder dan 350 euro
  • Say whaat? Gooo NS! Dus krijg ik per direct het verschil terug of hoef ik niet te betalen?
  • NS: nee, want we zijn onze fiets nog kwijt namelijk, en dat is jouw schuld!
  • Zucht… 

Heeft de NS eigenljk wel enig idee welke fietsnummers er alllemaal missen en wie dus de laatste huurders zijn?

Gezien het aantal meldingen over ‘weesfietsen’ hier denk ik van niet. Dus dat ‘win je’ door niet te betalen en het door de NS eerst zelf maar laten uit te zoeken (en aangifte te laten doen tegen jou).

Reputatie 7
Badge +1

Neem contact op met het Klachtenloket OV:

https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/

Onderaan staat dit probleem op 1 bij de veelgestelde vragen.

Oei hoi @Lotte Kolkman Het is al vaker voorbij gekomen

De NS vraagt in dit geval vaak of de huurder van de fiets een aangifte van de gestolen fiets kan aanleveren. Hierna wordt vaak het boetebedrag verlaagt.

Daar staan twee (nee drie!) fouten.

De eerste ‘verlaagD’ is tot daaraan toe, maar goed:

  1. de NS kan je niet ‘vragen om aangifte te doen’ van een gestolen fiets terwijl jij die gewoon ingeleverd hebt!
  2. Waarom zou (valse) aangifte doen een boetebedrag verlagen?

De politie werkt daar (terecht) ook totaal niet aan mee als je over zoiets aangifte komt doen!

Het is namelijk niet jouw fiets en tegen jou is geen strafbaar feit gepleegd (behalve jou een poot willen uitdraaien voor 350 euro, of 1750 euro voor een e-bike, door de NS).

Dus de NS moet maar zelf aangifte doen (tegen jou) voordat ze ook maar iets incasseren en wellicht zelfs je (Flex) abonnement blokkeren.

  • Hey NS, OV-fiets keurig ingeleverd maar ik krijg een rekening
  • NS: dat geloven we niet, 350 euro graag of doe maar aangifte
  • Aangifte gedaan (van wat, geen idee… maar jullie missen een fiets dus?)
  • NS: oke, dan wordt het wat minder dan 350 euro
  • Say whaat? Gooo NS! Dus krijg ik per direct het verschil terug of hoef ik niet te betalen?
  • NS: nee, want we zijn onze fiets nog kwijt namelijk, en dat is jouw schuld!
  • Zucht… 

Zelfs al zou je die fiets zelf willen jatten, die schrijven ze dan af en heb jij voor die (verminderde prijs wegens aangifte gedaan) een fiets cadeau voor 70 euro!

Maar pas maar op voor de politie want het nummer van die fiets is bekend hoor! Oh nee, toch niet, want dat nummer wist je bij aangifte niet. 🤣

Heeft de NS eigenljk wel enig idee welke fietsnummers er alllemaal missen en wie dus de laatste huurders zijn?

Gezien het aantal meldingen over ‘weesfietsen’ hier denk ik van niet. Dus dat ‘win je’ door niet te betalen en het door de NS eerst zelf maar laten uit te zoeken (en aangifte te laten doen tegen jou).

 

Klopt allemaal @Robert B alleen één klein nadeel zoals je zelf overigens ook al hebt aangegeven en dat is dat NS, overigens geheel onrechtmatig, je abonnement blokkeert. En dat kan natuurlijk vrij vervelende gevolgen hebben.

dit blijft toch een heel lastig onderwerp. Zeker op deze community. Ik heb ooit zelf geprobeerd een ervaring te posten, maar deze is er vanwege de censuur van de moderators niet doorgekomen. Binnen een paar minuten waren mijn bericht en account verwijderd. Uiteindelijk heb ik met behulp van een activistische advocaat mijn geld en abonnement teruggekregen, maar wel tegen de voorwaarde dat alles uit de media zou worden gehouden 

Dit is al jaren een topklacht buiten deze community, maar omdat medewerkers van NS al jaren veel moeite doen om klachten te laten verdwijnen en de inhoud van berichten op deze community te censureren, is hier slechts het topje van de ijsberg zichtbaar. Het zal waarschijnlijk ook nooit veranderen, want voor NS en haar medewerkers is dit inmiddels een verdienmodel geworden. Het gaat naar schatting om enkele tonnen per jaar, waar moderators en machinisten zoals @Erryt NS en  @Edwin goed van kunnen eten. Het aantal onschuldige slachtoffers zoals @Lotte Kolkman blijft met de dag toenemen

Ook dit bericht zal weer verwijderd worden. Incasseren en weer verder (MARK MY WORDS), want voor oplossingen krijgt bij NS niemand betaald, voor het verwijderen van (echte) ervaringen helaas wel. 

Badge +3

Incasseren en weer verder (MARK MY WORDS), want voor oplossingen krijgt bij NS niemand betaald, voor het verwijderen van (echte) ervaringen helaas wel. En super users zoals @Robert B werken er, onbedoeld, aan mee

Dat laatste snap ik niet goed want ik geef bewust wat misstanden aan. En ja, ook berichten van mij worden soms vewijderd of gemodereerd/angepast. Mijn vorige reactie zelf maar wat getemperd.

Op 22 november jl. heb ik in Dalfsen een OV-Fiets gehuurd (hier verloopt de huur met een systeem van kluizen). Deze vervolgens weer ingeleverd, maar een paar dagen later krijg ik een e-mail met een waarschuwing dat je na 5 dagen meer gaat betalen voor de huur van de OV-Fiets. Een fiets die ik niet heb! Ik heb de klantenservice gebeld die dit hebben genoteerd en daarmee denk ik dat ik het euvel opgelost heb. Vervolgens krijg ik een mail dat de fiets niet is aangetroffen (nee, dat zou best kunnen als iemand anders hem weer geleend heeft er zat namelijk weken tijd tussen) en beland ik in een eindeloze e-mailconversatie waarin ik wanhopig zo goed mogelijk probeer te overtuigen dat ik de fiets niet heb. Ik heb zelfs nog een foto gestuurd waarop alle fietskluizen op groen stonden. En intussen wordt mij doodleuk medegedeeld dat ik 350 euro eigen risico moet betalen die eventueel verminderd kan worden naar 70 euro als ik proces verbaal laat opmaken bij de politie. Na de laatste mail ben ik gaan googelen en lees ik verschillende verhalen met precies hetzelfde probleem. Ook van mensen die vervolgens naar de politie gaan en te horen krijgen dat ze geen PV kunnen laten opmaken voor een fiets die eigendom is van NS en dat NS  dat zelf moet doen.

Kan de NS misschien - zeker omdat het niet een op zichzelf staand verhaal is - ook een keer op zichzelf reflecteren in plaats van bij falen van het systeem de verantwoordelijkheid automatisch bij de consument te leggen?

 

 

Mij ​​overkwam precies dezelfde situatie. Fietsnummer B36830.

@bdewit jouw vorige berichten en account zijn verwijderd omdat jij de huisregels niet hanteert. Nu doe je dit opnieuw niet.

Ik geef je de kans om jouw bericht aan te passen of te verwijderen en opnieuw te posten, anders ben ik genoodzaakt dit te doen. Je geeft aan dat er voorwaarden aan jouw proces zitten, je houdt je nu niet aan deze voorwaarden. Daarbij wil ik dat je de namen van @Erryt NS en @Edwin uit jouw post verwijderd. Het zijn harde werkers en verdienen het niet om op deze manier in het daglicht gezet te worden. De bedragen worden genoemd in de voorwaarden. Deze bedragen zijn de kosten van een nieuwe OV-fiets.

Reputatie 7
Badge +3

@Melissa NS bdewit heeft al 29 dagen niet meer gereageerd 😉

Overigens vind ik eigenlijk dat een waarschuwing per privébericht moet worden gestuurd, niet hier openbaar.

Dat begrijp ik @mrfreeze maar als wij deze waarschuwing privé sturen en er niks mee gedaan wordt en wij daarna actie ondernemen. Lijkt zijn standpunt bevestigd. Het is een lastige situatie en heb daarom het bericht openbaar gezet. Ik heb zijn bericht niet eerder gezien en kom deze vandaag tegen. Ik vind dat mijn collega's niet op deze manier benoemd mogen worden.

@bdewit jouw vorige berichten en account zijn verwijderd omdat jij de huisregels niet hanteert. Nu doe je dit opnieuw niet.

Ik geef je de kans om jouw bericht aan te passen of te verwijderen en opnieuw te posten, anders ben ik genoodzaakt dit te doen. Je geeft aan dat er voorwaarden aan jouw proces zitten, je houdt je nu niet aan deze voorwaarden. Daarbij wil ik dat je de namen van @Erryt NS en @Edwin uit jouw post verwijderd. Het zijn harde werkers en verdienen het niet om op deze manier in het daglicht gezet te worden. De bedragen worden genoemd in de voorwaarden. Deze bedragen zijn de kosten van een nieuwe OV-fiets.

@Melissa NS Hoe kan een gebruiker een bericht aanpassen na een uur? Laat staan na 29 dagen. 😏

Maar als je @bdewit de kans geeft om het bericht aan te passen zal je deze gebruiker superuser moeten maken. Of krijgt @bdewit niet de kans om…. 😎 

Die zin had ik beter kunnen verwoorden inderdaad. Hij kan zijn verhaal opnieuw doen onder deze post. Ik zal er later deze week opnieuw naar kijken en anders zelf dingen uit de oorspronkelijke post halen. 

Die zin had ik beter kunnen verwoorden inderdaad. Hij kan zijn verhaal opnieuw doen onder deze post. Ik zal er later deze week opnieuw naar kijken en anders zelf dingen uit de oorspronkelijke post halen. 

@Melissa NS Nee, dat kan niet. Zie ook mijn bericht in dit topic. NS community acccount verwijderen maar NS account zelf behouden. | NS Community

Reputatie 1

Hi @Lotte Kolkman, mij is exact hetzelfde overkomen. Afgelopen vrijdagochtend kreeg ik de mail met dat er 350 euro van mijn rekening afgeschreven gaat worden als ik de fiets niet binnen 7 dagen terugbreng DIE IK GEWOON HEB TERUGGEZET EN DUS NIET HEB… (zie ook de topic die ik heb geplaatst voor meer inhoud). Ik ben benieuwd welke stappen jij uiteindelijk nog hebt ondernomen en of je de 350 euro terug hebt gekregen? Kan wel wat tips gebruiken… 

I also had the same @SanBre. You go on holiday and you find this afterwards. I did get the 350e (in total) retrieved from my account. I am trying to find out what I can do. I tried to file a police report, but they still charged me. The police asked me to ask me to contact legal help as this was not a crime. This is really frustrating. I am trying since to find out about this (while I was doing my costs declaration for my work) to solve the issue. If we find more people with this issue, we could combine forces and sue NS for this unfair situation. In my account it is clear that I took an ovfiets and I returned it. I have a screenshot where it says clearly. By mistake it could be than 1s before I tried to open another bike, but I got an error (red light) and the employee told me to take another bike. Someone might have taken the bike on my name (this is my hypothesis of course) and could not have opened as it was on my name. Who knows where it can be now. @Melissa NS , can you please help me?

 

Reageer