OV-fiets verhuur Anna Paulowna

  • 10 December 2020
  • 12 reacties
  • 476 Bekeken

Donderdag 10 november wilde ik een OV-fiets huren op station Anna Paulowna. Er waren 's morgens drie fietsen te huur. Helaas bleek de ‘sleuf’ niet te werken: mijn OV-chipkaart maakte geen contact. Ik had de indruk dat er misschien iets in de gleuf was gestopt: de kaart kon er niet ver genoeg in gestoken worden.

Ik nam contact op met de NS-Klantenservice. De dame aan de lijn leek het probleem niet helemaal te begrijpen, maar ze raadpleegde een collega. Na tien minuten was ze weer terug en ze adviseerde mij om maar een andere kluis te proberen. Maar dat was het probleem helemaal niet: mijn pas werd door de gleuf niet geaccepteerd. Dan kon ze me verder ook niet helpen. “Sorry voor het ongemak.”

Ik bond haar op het hart om op de site te laten zetten dat de uitleen in Anna Paulowna defect was, zodat niet meer reizigers voor een voldongen feit zouden komen te staan. Dat zou ze regelen.

Na één uur, na twee uur en ook vijf uur later staat er nog steeds dat er drie fietsen te huur zijn in Anna Paulowna. De vierde fiets staat overigens in de stalling, mogelijk omdat hij niet ingeleverd kan worden. 

Ik weet niet voor 100% zeker of de gleuf defect is of dat er iets is met mijn pasje, maar dat kan ik niet controleren. In ieder geval maakt mijn pas geen contact. Maar ik vrees dat de melding niet is ‘doorgezet’ en dat er meer reizigers in de kou komen te staan op het station. Er is daar verder geen ander vervoer, het is wachten op een volgende trein.

Ik ben voor niets van Delft naar Anna Paulowna gereisd, mijn afspraak kon ik niet meer halen. 


12 reacties

Hoi Henk50! 

Goed dat je het even aankaart. Heb je toevallig de mogelijkheid gehad om hier een foto van te kunnen maken? Want het klinkt inderdaad alsof er iets niet helemaal goed zit. Graag maak ik dan een melding voor je aan of deze gemaakt kan worden. Maar hiervoor is het wel belangrijk dat we zeker weten dat hij inderdaad defect is! 

Nee, Sanne, ik heb geen foto gemaakt, ik ben ook niet op het idee gekomen :sweat: eerlijk gezegd. Het scheelde volgens mij bij het inschuiven ook maar een fractie, alsof er net aan het eind een hapering zat. Dus ik heb geen bewijs, ik heb alleen wel tien keer geprobeerd of mijn OV-chipkaart ‘gepakt’ werd. Maar toch een kleine kans dat de kaart zelf niet OK is, maar hoe zou ik dat uit moeten proberen? Ik loop dan pas bij de volgende verhuur elders tegen de lamp...:rolling_eyes: Kun je trouwens checken hoeveel fietsen er de afgelopen dagen in Anna Paulowna zijn verhuurd? Als dat nul is zegt het iets meer...

Ik zie nu dat er in ieder geval sinds 7 december steeds drie OV-fietsen staan, mijn interpretatie is dat er een aantal dagen geen fiets is uitgeleend, mogelijk al eerder, daar staat een gele streep waarvan ik niet weet wat die betekent.

Reputatie 7
Badge +3

Dat er sinds 7 december steeds 3 fietsen staan is ook te zien bij https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/ana001/verloop

 

 

Badge +3

Raar dat er bij zo’n automaat nog steeds een kaart in een gleuf gestoken moet worden.

Er is namelijk geen fysieke chip (contactjes zoals op bankpas) of magneetstrip die ‘gelezen’ moet worden, dus kaart contactloos aanbieden zou voldoende moeten zijn.

Maar als ik kijk op https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/ana001/verloop (bijv. 15 nov - 10 dec) dan gebeurt daar qua verhuur sinds zaterdagmiddag inderdaad helemaal niets.

De gele streep is weekend, blauw/paars is werkdagen.

Edit: Momo was me voor, en haha precies zelfde periode vanaf 15 nov gekozen :sweat_smile:

Dankjewel! Waarschijnlijk dus al een aantal dagen buiten werking. 

Die sleuf vind je volgens mij nog bij buitenautomaten, contactloos bij binnen-automaten.

NS: wat gaat er nu verder gebeuren?

Nadeel van de klantenservice vond ik in dit geval dat de helpdeskmedewerker volgens mij nog nooit zo'n automaat had gezien en geen idee had waar ze het over had. Vandaar dat advies om het nog eens bij ee  andere kluis te proberen (...). Zo kreeg ik ooit een advies om een ander pasje te proberen. Alsof klanten meerdere NS-passen in gebruik hebben….

Als ik dit schema zie is die vierde fiets een fiets die in het weekend is gebruikt en die nu buiten staat en mogelijk  niet meer ingecheckt kan worden. 

Er zijn nog steeds drie OV-fietsen beschikbaar op station Anna Paulowna. Geen melding van een storing.

Reputatie 7
Badge +3

Dankjewel! Waarschijnlijk dus al een aantal dagen buiten werking. 

Die sleuf vind je volgens mij nog bij buitenautomaten, contactloos bij binnen-automaten.

NS: wat gaat er nu verder gebeuren?

Nadeel van de klantenservice vond ik in dit geval dat de helpdeskmedewerker volgens mij nog nooit zo'n automaat had gezien en geen idee had waar ze het over had. Vandaar dat advies om het nog eens bij ee  andere kluis te proberen (...). Zo kreeg ik ooit een advies om een ander pasje te proberen. Alsof klanten meerdere NS-passen in gebruik hebben….


Ik had toevallig wel 2 passen met OVfiets abonnement. Net een abonnement opgezegd.

Badge +3

Het probleem is dat de kaart niet meer (helemaal) in de sleuf past, terwijl dat blijkbaar wel moet, daat zit dus vuil o.i.d. in, of een ander obstakel.

Of de lezer is gewoon stuk, want voor een contactloze chip lezen maakt een (paar) centimeter niet uit.

Voor de rest geeft de automaat gewoon (elk kwartier) correcte data door, die dus toont dat er sinds zaterdagmiddag geen fiets meer gehuurd of ingeleverd is.

Hmm, heel vreemd! Ik heb hier zojuist een melding van gemaakt. Hopelijk wordt het snel opgepakt en werkt het snel weer. In elk geval mijn excuses voor het ongemak, Henk50

@ Rizana: de medewerker die ik belde over het defect heb ik nadrukkelijk gevraagd om melding te maken van dit mogelijke defect, zodat volgende reizigers niet voor niets zouden stranden op het station van Anna Paulowna. Dat werd mij toegezegd. Helaas stond er dagen achter elkaar dat er drie fietsen beschikbaar waren. Ik vermoed - gezien de rest van het verloop van de fietsverhuur  (toch regelmatig uitleen) dat er meerdere reizigers voor een gesloten kluis kwamen te staan. Jammer dat dit nadrukkelijke verzoek van mijn kant kennelijk niet werd gehonoreerd. Van 5 tot 15 december werden er geen fietsen uitgeleend en/of teruggebracht. Zo te zien heeft jouw actie wel het beoogde resultaat opgeleverd: er is een fiets ingeleverd.

Reageer