beantwoord

Boete

  • 30 October 2021
  • 16 reacties
  • 2569 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Hallo mensen

Op vrijdag 29 oktober 2021 reisde ik van Deventer - Enschede met een geldig vervoersbewijs. (Jongeren Dagkaart) Bij het aankomen op station Enschede (20:50-55) werd ik hier echter op gecontroleerd. Hierbij kon ik mijn vervoersbewijs niet aantonen en werd ik een boete opgeschreven. Mijn telefoon was leeg en de 2e klasse is helaas niet voorzien van oplaadpunten. 

Mijn vraag is als ik deze boete terecht opgelegen kreeg en als ik eventueel bezwaar zou kunnen maken op de boete. Ik heb voor mijn vervoersbewijs betaald (om 17:03) en hiervan heb ik ook nog de transactie.

Alvast dank! :)

PS: Het zou zeer fijn zijn als de 2e klasse ook voorzien wordt van eventuele oplaadpunten.

icon

Beste antwoord door Thom 30 October 2021, 07:33

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als u met een vervoersbewijs op uw mobiel reist, bent u er zelf verantwoordelijk voor dat u dat ook kunt tonen. Uw boete was zonder meer terecht, u kon geen kaartje laten zien en met een verhaal kunt u echt niet reizen.  Dat er geen oplaadpunten zijn, is natuurlijk geen excuus. Iedereen weet hoe een mobiel leegraakt en weer op te laden is.

Als u kunt aantonen dat u een geldig vervoersbewijs had en reisde op een tijd die is toegestaan met de jongerendagkaart- u zat zo te zien niet tijdens de spits tussen vier en half zeven in de trein-, dan kunt u contact opnemen met Klantenservice.

 

Het is wel handig als de boete dan is verwerkt in de administratie en dat kan een paar dagen duren. Houd het boetekenmerk bij de hand, een letter met zes cijfers.

 

‘Het kaartje staat op de telefoon en de telefoon is leeg’, tja met een dergelijk verhaal moet u er rekening mee houden dat niemand dat gelooft. Het is een overbekende smoes bij helaas te veel mensen. U bent zelf verplicht op een eerste verzoek een geldig vervoersbewijs te tonen. U heeft nu onnodig gedoe en u had dit heel makkelijk kunnen voorkomen.

Het is wel de moeite van het proberen waard, als u zeker weten een kaartje heeft op uw naam en het was op een geldige tijd, dan krijgt u een eerste boete vaak terug. Het kan bij twijfel van belang zijn dat de conducteur geen vervelende dingen over uw opstelling heeft opgeschreven.

Reputatie 7
Badge

Een goede tip: zorg dat je telefoon voor 100% opgeladen is vlak voordat je instapt.

Als u met een vervoersbewijs op uw mobiel reist ,bent u er zelf verantwoordelijk voor dat u dat ook kunt tonen. Uw boete was zonder meer terecht, u kon geen kaartje laten zien en met een verhaal kunt u echt niet reizen.  Dat er geen oplaadpunten zijn is natuurlijk geen excuus. Iedereen weet hoe een mobiel leegraakt en weer op te laden is.

Als u kunt aantonen dat u een geldig vervoersbewijs had en reisde op een tijd die is toegestaan met de jongerendagkaart- u zat zo te zien niet tijdens de spits tussen vier en half zeven in de trein-, dan kunt u contact opnemen met Klantenservice.

 

Het is wel handig als de boete dan is verwerkt in de administratie en dat kan een paar dagen duren. Houd het boetekenmerk bij de hand, een letter met zes cijfers.

 

‘Het kaartje staat op de telefoon en de telefoon is leeg’, tja met een dergelijk verhaal moet u er rekening mee houden dat niemand dat gelooft. Het is een overbekende smoes bij helaas te veel mensen. U bent zelf verplicht op een eerste verzoek een geldig vervoersbewijs te tonen. U heeft nu onnodig gedoe en had dit heel makkelijk kunnen voorkomen.

Het is wel de moeite van het proberen waard, als u zeker weten een kaartje heeft op uw naam en het was op een geldige tijd, dan krijgt u een eerste boete vaak terug. Het kan bij twijfel van belang zijn dat de conducteur geen vervelende dingen over uw opstelling heeft opgeschreven.

“Dat er geen oplaadpunten zijn is natuurlijk geen excuus. Iedereen weet hoe een mobiel leegraakt en weer op te laden is.”

Het was ook zeer zeker niet als excuus bedoeld. Mijn trein naderde Enschede 15 minuten te laat, waardoor dit gebeurde. Het zou fijn zijn voor de medereizgers als ze ook mogelijkheid hebben tot opladen zodat je dit weer kunt voorkomen he ;)

Blauwnet is al voorzien van stopcontacten, dus waarom NS niet?

Reputatie 7
Badge

Powerpacks zijn niet zo heel duur meer tegenwoordig en als een kwartier vertraging het verschil tussen een ‘volle’ en een lege batterij betekent, is het best handig zo'n ding bij je te hebben.

 

Inbouwen van contactdozen is niet 1-2-3 gedaan, dat wordt bij een complete vernieuwing gedaan. Er moeten weet ik het hoeveel kabels getrokken worden.

Blauwnet heeft in vergelijking met NS een kleine vloot met recent aangekocht materieel. Ons materieel (en vooral het IC mat) is niet bepaald recent te noemen.

Badge +3

Een goede tip: zorg dat je telefoon voor 100% opgeladen is vlak voordat je instapt.

Off-topic:

Nog een tip: opladen tot hooguit 80% en niet verder ontladen dan tot 20% maakt elke accu erg blij want dan gaat hij veel langer mee.

https://accubatteryapp.com (spam/leesvoer)

Badge +3

Voor wat beteft je boete, neem contact op met de NS Klantenservice (telefoon, chat of social media).

Reputatie 7
Badge +3

In de nieuwe sprinters (SNG en Flirt) zitten wel stopcontacten in de 2e klas. Ook in de ICNG die nog niet in dienst is zullen daar stopcontacten komen. Verder is gewoon je eigen verantwoordelijkheid dat je telefoon nog voldoende opgeladen is wanneer je met een mobiel ticket reist. Even opladen voor je vertrekt en niet zoveel dingen doen op je telefoon in de trein. En je kunt er ook nog voor kiezen om je e-ticket uit te printen, ben je niet afhankelijk van je telefoon.

Badge +3

In de nieuwe sprinters (SNG en Flirt) zitten wel stopcontacten in de 2e klas. Ook in de ICNG die nog niet in dienst is zullen daar stopcontacten komen.

In de 2e klas USB maar dat is dus prima voor een telefoon.

Reputatie 7
Badge +3

In welke trein (van degene die ik noemde) zijn er dan in de 2e klas USB poorten en geen stopcontacten? SNG heeft zowel stopcontact als USB. ICNG krijgt ze ook allebei. En Flirt heeft ze ook allebei zoals te zien in een ouder topic over stopcontacten.

Wel zitten er in de nieuwste vernieuwde VIRM alleen USB poorten in de 2e klas.

 

Edit, in dat oudere topic over stopcontacten nog een duidelijkere foto van die in de ICNG, zelfs nog door jou zelf geplaatst.

Badge +3

I stand corrected (ICNG heeft stopcontacten overal).

Bij 2e klas in een (gerenoveerde) VIRM kan je dus USB verwachten.

Geen publieke aansluiting voor het tostiapparaat van Thom, tenzij die bereid is om (later) te gaan stofzuigen (kruimeldief) en het juiste ‘stopcontact*’ weet te vinden.

* Hij weet dat!

Reputatie 6

Als u met een vervoersbewijs op uw mobiel reist, bent u er zelf verantwoordelijk voor dat u dat ook kunt tonen. Uw boete was zonder meer terecht, u kon geen kaartje laten zien en met een verhaal kunt u echt niet reizen.  Dat er geen oplaadpunten zijn, is natuurlijk geen excuus. Iedereen weet hoe een mobiel leegraakt en weer op te laden is.

Als u kunt aantonen dat u een geldig vervoersbewijs had en reisde op een tijd die is toegestaan met de jongerendagkaart- u zat zo te zien niet tijdens de spits tussen vier en half zeven in de trein-, dan kunt u contact opnemen met Klantenservice.

 

Het is wel handig als de boete dan is verwerkt in de administratie en dat kan een paar dagen duren. Houd het boetekenmerk bij de hand, een letter met zes cijfers.

 

‘Het kaartje staat op de telefoon en de telefoon is leeg’, tja met een dergelijk verhaal moet u er rekening mee houden dat niemand dat gelooft. Het is een overbekende smoes bij helaas te veel mensen. U bent zelf verplicht op een eerste verzoek een geldig vervoersbewijs te tonen. U heeft nu onnodig gedoe en u had dit heel makkelijk kunnen voorkomen.

Het is wel de moeite van het proberen waard, als u zeker weten een kaartje heeft op uw naam en het was op een geldige tijd, dan krijgt u een eerste boete vaak terug. Het kan bij twijfel van belang zijn dat de conducteur geen vervelende dingen over uw opstelling heeft opgeschreven.

Dit is een beetje een moeilijk geval. Volgens mij zou de klantenservice de boete moeten kwijtschelden. De vraag is hoe lang na de opgegeven aankomsttijd je een vervoerbewijs moet kunnen tonen. Dat staat volgens mij nergens beschreven. Als je zonder probleem met 2 minuten buiten de poortjes kan zijn zou dat de limiet moeten zijn. Moet je als reiziger er nu ook al rekening mee houden dat je ook bij vertraging van meer dan een paar minuten een nog werkend mobiel moet hebben als je ticket daar op staat. Als de trein op tijd was geweest zou het mobieltje nog net gewerkt hebben. Bewijs maar eens dat het niet (of wel zo is). Als je er geld tegen aan gooit en kan bewijzen dat het mobiel nog verbinding maakte (werkte) op aankomst tijd + 1 minuut (kan je telefoonprovider zien) betaalt de NS dan ook die gemaakte onderzoekskosten? Ik heb een soortgelijk probleem gehad, telefoon uitgevallen omdat door vertraging de reis langer duurde. Die HC vond dat 1 of 2 minuten mijn probleem zou zijn maar dat het na meer dan 2 minuten vertraging het probleem van de NS was… Dat is mi ook de juiste instelling. 
Ik vraag me af, als ik mijn ticket (pdf) in de cloud opsla en dit file dus met elk mobiel, pc of laptop kan oproepen en tonen maar door omstandigheden waar ik geen invloed op heb, de wifi (in de trein of op het station) doet het niet (goed) of de mobiele data verbinding doet het niet (tunnel) hoe gaat men daar dan mee om?   

Reputatie 7
Badge +4

Je moet het vervoersbewijs tonen op het eerste verzoek. Het is verder aan de conducteur. Ik verwacht dat deze ‘boete’ zal worden kwijtgescholden; Klantenservice kan omstandigheden achteraf laten meewegen.

De conducteur controleert of iemand een geldig vervoersbewijs heeft, en zo niet, dan kan/moet hij een geldig vervoersbewijs met verhoging verstrekken.

Reputatie 7
Badge +3

Je moet ten aller tijden een geldig vervoersbewijs kunnen tonen in de trein en op het station. Vertraging maakt daarbij niet uit. Met een lege telefoon waarop het vervoersbewijs staat, kun je deze niet tonen. Hoe moeilijk is dat te begrijpen?

Als je telefoon bijna leeg is en je kunt deze onderweg niet opladen, dan zet je hem toch uit of op batterij besparing? Of ben ik te simpel?

Reputatie 6

Je moet ten aller tijden een geldig vervoersbewijs kunnen tonen in de trein en op het station. Vertraging maakt daarbij niet uit. Met een lege telefoon waarop het vervoersbewijs staat, kun je deze niet tonen. Hoe moeilijk is dat te begrijpen?

Als je telefoon bijna leeg is en je kunt deze onderweg niet opladen, dan zet je hem toch uit of op batterij besparing? Of ben ik te simpel?

Of je te simpel bent moeten mensen die je kennen maar bepalen. Daar waag ik me niet aan. Ik heb zelf altijd het pdfje ook in de cloud opgeslagen en op telefoon “2” “2” is zo een onverwoestbaar type van de eerste generatie. Voor die opgestart is duurt 1,5 of 2 minuten en voor ik daar de beveiligingen gepasseerd ben is er weer 2 minuten voorbij. Bij “2” gaat de controle van de beveiliging via een server. 
Dat is wat traag maar wel veilig. Vooral bij de matig werkende NS wifi duurt het heel lang. Via mijn eigen portable wifiserver gaat dat veel beter, tenminste als we niet door een tunnel gaan. Men (de gemiddelde HC) staat soms wel een gaatje in de vloer te stampen maar vindt het uiteindelijk wel grappig dat “het stukje antiek” die pdf kan weergeven op dat mini schermpje.  
Als de NS de oorzaak van een "dode” telefoon is (niet op tijd aankomen) lijkt het mij vreemd om de klant te laten bloeden. De klant ging er van uit dat de trein op tijd zou zijn. Daar mag je volgens jou dus niet op rekenen? Tot hoe lang na de aangegeven aankomsttijd moet je je kaartje kunnen tonen? Je zal maar een grote storing meemaken van een paar uur…. volg de ontwikkeling op de site en in de reisplanner…..
 

Reputatie 7
Badge +3

@Philned niet de NS is de oorzaak van een 'dode’ telefoon, maar de bezitter daarvan. Ik denk dat NS niet moeilijk gaat doen als je na een vertraging van een paar uur geen vervoersbewijs meer op jouw telefoon kunt tonen, maar het is en blijft de verantwoordelijkheid van de reiziger. Een eenvoudige printer kun je al voor minder dan €50 aanschaffen. Of een powerbank, voor €50 kun je er zelfs meerdere aanschaffen.

Reputatie 7
Badge

Kom op zeg, als je telefoon leeg loopt door een kwartier vertraging dan heb je die telefoon gewoon niet voldoende opgeladen.

Reageer