Ik wilde voor een reis 2 losse tickets bestellen. Eentje van Almelo > Amersfoort (einde middag) en vervolgens eentje voor de terugreis van Amersfoort > Almelo (laat in de avond).
Helaas heb ik 2 keer de richting Almelo > Amersfoort gedaan (met andere tijden).
Is dit ticket gewoon geldig omdat het hetzelfde traject is en gewoon betaald is?
Of kan ik het wijzigen o.i.d.?
Uiteraard is een ticket van A naar B niet andersom geldig. Anders koopt iedereen die retour gaat een enkeltje en gebruikt dat in beide richtingen.
Wijzigen is na aankoop volgens de voorwaarden niet meer mogelijk. U kunt kijken of de Klantenservice u in dit geval wil helpen als u inderdaad twee identieke tickets hebt gekocht. In het algemeen is de kans echter klein omdat zg. een ticket kopen in de "verkeerde richting" een van de meest voorkomende methodes is om met etickets te frauderen.
U heeft een dubbel ticket aangeschaft. Die kan niet voor een retour gebruikt worden. Neem contact op met de klantenservice om te kijken wat er nog gedaan kan worden.
Oke, dank voor jullie antwoorden. Ik dacht nog dat de verschillende tijden op de tickets voldoende ‘bewijs’ zijn dat het niet om een poging tot fraude gaat. Het is ook niet logisch toch als ik 2 enkeltjes koop voor dezelfde dag, op hetzelfde traject?
Ik ga klantenservice proberen!
Inmiddels contact met de klantenservice gehad. Ik kan de ticket vergoed krijgen omdat ze bij de NS kunnen zien dat het ticket niet gebruikt is. Maar dat kan wel pas achteraf, dus ik moet na de datum van de ticket dit terugvragen
Inmiddels contact met de klantenservice gehad. Ik kan de ticket vergoed krijgen omdat ze bij de NS kunnen zien dat het ticket niet gebruikt is. Maar dat kan wel pas achteraf, dus ik moet na de datum van de ticket dit terugvragen
Ik vrees dat u dat verkeerd begrepen hebt. NS kan alleen zien of een ticket wel of niet is gedownload. Is het niet gedownload dan kan het ook niet gebruikt worden.
Zodra een ticket wel is gedownload kan NS niet meer zien of het wel of niet gebruikt wordt.
Ik vrees dat u dat verkeerd begrepen hebt. NS kan alleen zien of een ticket wel of niet is gedownload. Is het niet gedownload dan kan het ook niet gebruikt worden.
Zodra een ticket wel is gedownload kan NS niet meer zien of het wel of niet gebruikt wordt.
Oh, dat had ik er idd niet van begrepen. De medewerkster zei specifiek dat ze konden zien of het gebruikt was. Nou ja, ik probeer het gewoon een dag later en dan hoor ik het wel.
Oh, dat had ik er idd niet van begrepen. De medewerkster zei specifiek dat ze konden zien of het gebruikt was. Nou ja, ik probeer het gewoon een dag later en dan hoor ik het wel.
Op zo'n ticket staat toch een QR code die moet je toch scannen om de poortjes te openen en de conducteur scant het toch. Dan is die toch gebruikt?
Op zo'n ticket staat toch een QR code die moet je toch scannen om de poortjes te openen en de conducteur scant het toch. Dan is die toch gebruikt?
Het merendeel van de stations heeft geen poortjes en het merendeel van de conducteurs controleert niet. Daarnaast worden scans niet geregistreerd want dat gebeurt alleen bij kaarten met een chip er in.
Bij een e-ticket kan men niet zien of deze gebruikt is, want je checkt er niet mee in. Wel kan men zien of het ticket gedownload is. Is deze gedownload dan heb je een geldig ticket waarmee je kunt reizen.
Bij een kaartje uit de automaat kan men wel zien of deze gebruikt is. Dat kan een dag na de datum die er op staat. In dat kaartje zit een chip in en met dat kaartje moet je inchecken.
Bij een e-ticket kan men niet zien of deze gebruikt is, want je checkt er niet mee in.
Al of niet inchecken heeft er niets mee te maken. NS heeft voor een systeem gekozen waarbij ze het gebruik niet registreren. Ze hadden ook een andere keuze kunnen maken. Bij de internationale tickets van NS kunnen ze achteraf bv. wel zien of ze gescand zijn.
Bij een e-ticket kan men niet zien of deze gebruikt is, want je checkt er niet mee in.
Al of niet inchecken heeft er niets mee te maken. NS heeft voor een systeem gekozen waarbij ze het gebruik niet registreren. Ze hadden ook een andere keuze kunnen maken. Bij de internationale tickets van NS kunnen ze achteraf bv. wel zien of ze gescand zijn.
Er zijn teveel stations waar een QR-code niet gescand kan worden, dus een sluitende incheckregistratie is niet mogelijk.
Er zijn teveel stations waar een QR-code niet gescand kan worden, dus een sluitende incheckregistratie is niet mogelijk.
Het gebruiken van een code kan best geregistreerd worden, maar of dat dan om een (geldige) in- of uitcheck gaat dus niet.
Amersfoort heeft poortjes, poortjes hebben bij sommigen een QR scan mogelijkheid. De TS reist op dat station
Sluitend zal die inderdaad nooit worden maar ik vind het opmerkelijk dat NS hier nog steeds bewust voor een systeem kiest waarbij het van tevoren al zeker is dat ze helemaal niets over het gebruik kunnen weten.
Ik wil hier nog even aanvullen dat wij inderdaad niet kunnen zien of de ticket wel of niet is gebruikt, maar wij kunnen ook niet zien of de ticket wel of niet is gedownload.
Als NS niet meer kan zien of een QR-ticket wel of niet gedownload is, dan heeft NS dus geen bewijs van levering.
Dit lijkt mij onwaarschijnlijk.
Maar goed, dan is de eigen verklaring van de besteller, dat het ticket niet ontvangen is, dus beslissend.
Of een ticket is gedwonload (er is op een knop gedrukt voor een pdf om te printen of app-import) kon men voorheen zien.
Dus zolang je dat niet gedaan hebt is het ticket niet in jouw bezit (en ook niet meer op te halen) dus restistutie.
Maar ja, de Klantenservice kan/mag dat dus niet meer zien (je hebt een mail gekregen over het ophalen van een ticket. Dus je hebt een ticket betaald, ook al weiger je het op te halen)
Hoe is het nu afgelopen met het probleem? Heeft klantenservice kunnen helpen?
Ik ben nu ook benieuwd hoe het werkt met het downloaden? ik heb namelijk hetzelfde geval, nu heb ik de tickets al zichtbaar in mijn app, maar nog niet op de daadwerkelijke ticket gedrukt in de app.
Officieel heb je nergens recht op, maar bij twee identieke kaartjes vind ik dat de NS coulant moet zijn. De kans op fraude is dan wel heel klein geworden. Of de NS ook coulant is, durf ik niet te zeggen. Dit lijkt nogal eens te veranderen en mogelijk is ook van invloed wie je te spreken krijgt