Mag ik zonder identiteitsbewijs met een e-ticket reizen? | NS Community
beantwoord

Mag ik zonder identiteitsbewijs met een e-ticket reizen?

  • 29 April 2014
  • 4 reacties
  • 2224 Bekeken

ik ben 13 jaar en ga morgen alleen met de trein reizen ik ga via internet een e ticket bestellen, maar omdat ik nog geen 14 ben heb ik dus nog geen identiteidskaart. is dit een probleem? dat ik mij bijvoorbeeld niet kan legitimeren
icon

Beste antwoord door Loes 29 April 2014, 13:08

Bekijk origineel

4 reacties

ik ben 13 jaar en ga morgen alleen met de trein reizen ik ga via internet een e ticket bestellen, maar omdat ik nog geen 14 ben heb ik dus nog geen identiteidskaart. is dit een probleem? dat ik mij bijvoorbeeld niet kan legitimeren

Hoi Estherk,

In het openbaar vervoer geldt de identificatieplicht al voor 12-jarigen, dus dat kan een probleem opleveren. Het E-ticket is geldig in combinatie met een geldig identiteitsbewijs.
Tijdens controle willen wij ook wel een persoonlijke OV-chipkaart accepteren of een ander pasje met foto en naam, in combinatie met andere pasjes waar je naam op staat. Bij twijfel zou je altijd je probleem kunnen voorleggen aan de betreffende conducteur.

Maar officieel moet je dus al vanaf 12 jaar in het openbaar vervoer je kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs, dus dan is een E-ticket niet de handigste oplossing vrees ik.

Ik hoop je zo wat info te hebben gegeven over eventuele mogelijkheden.
Loes heel erg bedankt!, als ik nou een kaartje koop op het station zelf is dat dan geen probleem hoef ik dan geen identiteidsbewijs mee?
Loes heel erg bedankt!, als ik nou een kaartje koop op het station zelf is dat dan geen probleem hoef ik dan geen identiteidsbewijs mee?


Als je een kaartje op het station koopt, vragen wij inderdaad geen identiteitsbewijs te tonen. Officieel moet je er wel eentje bij hebben, maar wij hebben dan geen reden om naar je identiteitsbewijs te vragen.

Ik wil je wel adviseren om iets bij je te hebben waar je naam op staat. Ik zou als je vaker gebruik gaat maken van het openbaar vervoer toch op korte termijn een identiteitsbewijs aan te schaffen. Mocht er namelijk iets voorvallen, kan er wel om gevraagd worden door ons of door de politie.

Veel reisplezier in ieder geval.
Hoi Estherk,

Welkom op het NS Serviceforum! Het antwoord van Loes klopt helemaal. Als je een e-ticket koopt moet je inderdaad wel een identiteitskaart bij je hebben (of een persoonlijke OV-chipkaart, zoals Loes aangeeft). Koop je een los kaartje op het station, dan is dit echter niet nodig. 🙂 Veel succes en een goede reis!
Ik heb je topic verplaatst naar "Overige producten" en je titel wat aangepast, zodat anderen je vraag beter kunnen vinden.

Groet,
Stephan

Reageer