Skip to main content

Reizigers weigeren toeslag IC Direct te betalen en daar hebben veel NS-conducteurs begrip voor - AD

• 29 december 2024
  • 57 reacties
  • 1119 Bekeken

Toon eerste bericht

57 reacties

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 30 december 2024
Daniel schreef:
Gorott schreef:

De reizigers betalen voor een directere route tussen Rotterdam Centraal en Schiphol, niet voor de snelheid.

Voor die directere route betaal je feitelijk al een toeslag, je betaalt immers de route via Haarlem en dus veel meer kilometers dan je via de HSL aflegt. En daar bovenop rekent NS nog een toeslag.

Als je dat te duur vindt ga je toch via Den Haag.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3718 reacties
  • 30 december 2024

zie ook deze topics op treinreiziger.nl. Commentaren zijn ook interessant. Komt er volgens mij op neer dat de toeslag alleen maar blijft omdat NS te weinig ICNG heeft.

https://www.treinreiziger.nl/toeslag-intercity-direct-met-snelheid-van-streekbus-moet-weg-vindt-rover/

https://www.treinreiziger.nl/reizigers-weigeren-vaker-hsl-toeslag-begrip-bij-conducteurs/

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4137 reacties
  • 30 december 2024
Tamzin schreef:
Daniel schreef:

Voor die directere route betaal je feitelijk al een toeslag, je betaalt immers de route via Haarlem en dus veel meer kilometers dan je via de HSL aflegt. En daar bovenop rekent NS nog een toeslag.

Als je dat te duur vindt ga je toch via Den Haag.

Misschien moet iedereen dat eens gaan doen, totdat de HSL wel betrouwbaar en echt snel is. Nu is het erg duur voor wat je krijgt, met ook nog eens veel hogere kans op vertraging en/of problemen. En daar betaal je dan zoveel voor. Dan liever wat langer onderweg via Den Haag en Leiden!

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2281 reacties
  • 30 december 2024
Gorott schreef:

De reizigers betalen voor een directere route tussen Rotterdam Centraal en Schiphol, niet voor de snelheid.

Waarom zou een reiziger waarde hechten aan een kortere route? Het gaat de meeste reizigers toch echt om de reistijd. Een kortere route zou trouwens alleen maar minder moeten kosten. Er slijt dan minder spoor etc.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2390 reacties
  • 30 december 2024
Daniel schreef:
Gorott schreef:

Maar dat komt toch omdat het systeem niet kan ruiken welke route jij aflegt?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2390 reacties
  • 30 december 2024
Olav93 schreef:
Gorott schreef:

Waarom zou een reiziger waarde hechten aan een kortere route? Het gaat de meeste reizigers toch echt om de reistijd. Een kortere route zou trouwens alleen maar minder moeten kosten. Er slijt dan minder spoor etc.

Een kortere route geeft toch minder reistijd? 😉

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29901 reacties
  • 30 december 2024

Begreep dat de toeslag niet alleen gehandhaafd wordt omdat de route via de HSL nog altijd marginaal sneller is, maar ook wegens de angst dat de HSL treinen veel te druk worden zonder toeslag.

• 385 reacties
  • 30 december 2024

Helemaal terecht.

Ik juich dit alleen maar toe. Reizigers moeten maar eens gaan 'staken'; collectief reist iedereen zwart en conducteurs die het niet 'gezien' hebben. Wellicht gaat 'de directie' eens inzien dat ze een compleet andere koers moeten varen.

Zojuist na meedere replypogingen heb ik nog steeds geen GTBV tijdens de Prorail stakingsochtend op mijn JTK vanwege geen Checkin en Checkout.

Dachten ze dan werkelijk dat ik om 6.00 incheck en wacht tot 10.00 uurvoordat de trein gaat rijden om een uitcheck te krijgen om 10.30 uur ?

Ze zien dat ik dagelijks hetzelfde stuk reis.

Gorott schreef:
Daniel schreef:
Gorott schreef:

Dus dan betaal je de kortste. Zo werkt het bij andere trajecten ook.

• Machinist NS
  • 542 reacties
  • 30 december 2024
huibf schreef:

Helemaal terecht.

Ik juich dit alleen maar toe. Reizigers moeten maar eens gaan 'staken'; collectief reist iedereen zwart en conducteurs die het niet 'gezien' hebben. Wellicht gaat 'de directie' eens inzien dat ze een compleet andere koers moeten varen.

Terwijl je het product dus wel af blijft nemen. Als je iets in de winkel meeneemt zonder te betalen ben je toch echt met diefstal bezig, ja ook als je het niet eens bent met de voorwaarden en zelf meent een reden voor je diefstal te hebben. Wat mij betreft worden notoire zwartrijders ook veel harder gestraft dan wat nu het geval is. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2390 reacties
  • 30 december 2024
Jan Haverkamp schreef:
Gorott schreef:

Ik weet het niet hoor. Dat de HSL hetzelfde tarief heeft als de langzamere route kan ik nog begrijpen. Als je de HSL goedkoper maakt, zullen mensen juist daarvoor kiezen, zelfs met toeslag. Dat zou de HSL alleen maar meer belasten.

Een toeslag heeft weinig nut als de HSL qua tariefeenheden goedkoper is dan het langere traject. Alleen als de toeslag het traject duurder maakt dan het langere traject, werkt het, maar dat zou weer leiden tot meer zwartrijders.

Breda - Rotterdam CS is overigens ook net zo duur als Breda - Dordrecht - Rotterdam CS.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29901 reacties
  • 30 december 2024

Als je de werkelijke tariefeenheden voor de HSL toepast komen de andere reisadviezen misschien niet meer voor, want dan reis je per definitie om en dat kost extra. Dan zou je treinen zonder reservering/toeslag eerst uit moeten zetten.

Nu zijn er drie routes Rotterdam - Amsterdam (Centraal) die administratief allemaal even lang zijn. Daarom is Woerden - Breukelen ook administratief langer gemaakt, anders zou iedereen vanuit Rotterdam met de sprinter naar Uitgeest gestuurd worden (of in ieder geval die kortere afstand betalen) i.p.v. de optie via Haarlem.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2281 reacties
  • 30 december 2024
Gorott schreef:

Een kortere route geeft toch minder reistijd?

Niet (per definitie) als je er langzamer rijdt of zelfs stilvalt

• 385 reacties
  • 30 december 2024
West schreef:
huibf schreef:

Helemaal terecht.

Terwijl je het product dus wel af blijft nemen. Als je iets in de winkel meeneemt zonder te betalen ben je toch echt met diefstal bezig, ja ook als je het niet eens bent met de voorwaarden en zelf meent een reden voor je diefstal te hebben. Wat mij betreft worden notoire zwartrijders ook veel harder gestraft dan wat nu het geval is. 

Dat wil dus zeggen dat 'de directie' ook gestraft moet worden voor diefstal of ten minste oplichting: Namelijk een product verkopen wat niet voldoet. Wat betreft de HSL is dat van toepassing.

Ik ben ook tegen diefstal dat terzijde. Goodwill moet van 2 kanten komen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29901 reacties
  • 30 december 2024

Oh, er zijn dus zelfs vier (administratief even lange) routes… maar dat ging over omreizen met Traject Vrij

https://www.dropbox.com/scl/fi/9vs8hupsg72mafkjtx8mu/170901tv.pdf?rlkey=u01qapzvkzdyz6dgkpbl32mde&e=1&dl=0 pagina 4

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2025 reacties
  • 31 december 2024
Gorott schreef:
Jan Haverkamp schreef:
Gorott schreef:

Ik weet het niet hoor. Dat de HSL hetzelfde tarief heeft als de langzamere route kan ik nog begrijpen. Als je de HSL goedkoper maakt, zullen mensen juist daarvoor kiezen, zelfs met toeslag. Dat zou de HSL alleen maar meer belasten.

NS zou de toeslag meermaals als inkomsten hebben als de HSL gewoon hetzelfde tarief had als de lange route, maar ze er intern voor met de kortere route rekenen. Voor poortjes is het toch niet te achterhalen dat je via de HSL reisde immers.

Robert B schreef:

Als je de werkelijke tariefeenheden voor de HSL toepast komen de andere reisadviezen misschien niet meer voor, want dan reis je per definitie om en dat kost extra. Dan zou je treinen zonder reservering/toeslag eerst uit moeten zetten.

Nu zijn er drie routes Rotterdam - Amsterdam (Centraal) die administratief allemaal even lang zijn. Daarom is Woerden - Breukelen ook administratief langer gemaakt, anders zou iedereen vanuit Rotterdam met de sprinter naar Uitgeest gestuurd worden (of in ieder geval die kortere afstand betalen) i.p.v. de optie via Haarlem.

‘Administratief langer gemaakt’ betekent in de praktijk gewoon een extreme tariefsverhoging die nergens op gebaseerd is. Ze zouden een andere route ook ‘administratief korter’ kunnen maken. Je zult maar tussen Breukelen en Woerden reizen en plotseling met zo'n stijging worden geconfronteerd. 

Philned
  • Reisadviseur*
  • 662 reacties
  • 1 januari 2025
West schreef:
huibf schreef:

Helemaal terecht.

Ik zie het wat anders, bij het reizen met de trein heb je geen concurrent die de zelfde dienst voor een andere prijs aanbiedt, van winkels met een zelfde aanbod zijn er altijd meerdere. Het niet betalen van toeslag zie ik, omdat er geen andere mogelijkheid is om je ongenoegen kenbaar te maken, als burgerlijke ongehoorzaamheid. Net als een snelweg bezetten terwijl dit verboden werd. Er worden tientallen verschillende overtredingen maar zelden, beter gezegd bijna nooit bestraft, zelfs als ze onder de neus van de politie gebeuren. Denk alleen maar eens aan de capriolen die fietsers ongestraft mogen uithalen

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 1 januari 2025
Philned schreef:
West schreef:
huibf schreef:

Ik zie het wat anders, bij het reizen met de trein heb je geen concurrent die de zelfde dienst voor een andere prijs aanbiedt, van winkels met een zelfde aanbod zijn er altijd meerdere. Het niet betalen van toeslag zie ik, omdat er geen andere mogelijkheid is, als burgerlijke ongehoorzaamheid. 

Burgerlijke ongehoorzaamheid? Je kunt het beter vergelijken met winkeldiefstal: een product meenemen zonder er voor te betalen.

Loes
  • NS Hoofdconducteur
  • 7989 reacties
  • 1 januari 2025

Grootste probleem bij zowel NS als in Nederland is het stukje handhaven. We zijn verdomd goed in vertellen wat en hoe je iets moet doen, maar als men de regel cq wet overtreedt, schreeuwen we moord en brand, maar we vinden dan vaak ook weer wat van de maatregel die getroffen wordt.

Als ik op de HSL werk, zeker tijdens de nieuwe dienstregeling is het wennen, nu de ICD doorrijdt naar Amersfoort Schothorst en Lelystad Centrum. 

De toeslag, ik zou die graag spoedig geintegreerd zien in het ticket zelf, zodat je van die hele discussie afbent, is ook niet altijd eerlijk als men een andere trein pakt, maar het scheelt enorm qua agressie.

• Reisleider*
  • 147 reacties
  • 3 januari 2025

De conducteur van mijn ECD roept in elk geval uitgebreid in drie talen om dat de ICD toeslag tussen Schiphol en Rotterdam C. verplicht is. Dus dat dit aangeschaft moet worden om problemen te voorkomen. Nou dat klinkt alvast spannend. 

Vervolgens werd vlak voor Schiphol en daarna ook tijdens de stop in Schiphol wederom omgeroepen dat een toeslag verplicht is. Veel bombarie, maar ondertussen doet men de controle tussen Lelystad C. en Almere Buiten ipv op de HSL en slaat het hele omroepen dus nergens op. Wees dan consequent..

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4137 reacties
  • 3 januari 2025

Afgelopen maand wekelijks tussen Rotterdam en Schiphol gereisd, in de daluren, maar geen enkele maal gecontroleerd op dat stuk. Ik snap dat mensen erop gokken en gewoon geen toeslag betalen. Het zou niet moeten, maar zo werkt het wel bij mensen, helemaal als er langzaam gereden moet worden of uitval/vertraging is. De trein wordt al duur genoeg bevonden. Op een of andere manier altijd controleren op dat stuk is de enige optie om de toeslag af te dwingen. Er is helaas geen speciaal perron voor de ICD, want dan zou je het evt af kunnen sluiten en speciale poortjes installeren etc. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13446 reacties
  • 3 januari 2025
Jody1991 schreef:

De conducteur van mijn ECD roept in elk geval uitgebreid in drie talen om dat de ICD toeslag tussen Schiphol en Rotterdam C. verplicht is. Dus dat dit aangeschaft moet worden om problemen te voorkomen. Nou dat klinkt alvast spannend. 

Vervolgens werd vlak voor Schiphol en daarna ook tijdens de stop in Schiphol wederom omgeroepen dat een toeslag verplicht is. Veel bombarie, maar ondertussen doet men de controle tussen Lelystad C. en Almere Buiten ipv op de HSL en slaat het hele omroepen dus nergens op. Wees dan consequent..

Je koopt de toeslag niet voor de controle, maar omdat deze verplicht is.

• Machinist NS
  • 542 reacties
  • 3 januari 2025
Jody1991 schreef:

Een volledige controleronde gaat best wat tijd in zitten, zeker als er reizigers zijn die geen vervoersbewijs hebben. Kan dus best dat de controle al eerder begonnen was, maar pas later bij jou is uitgekomen.

• Machinist NS
  • 542 reacties
  • 3 januari 2025
MoDe schreef:
Jody1991 schreef:

Je koopt de toeslag niet voor de controle, maar omdat deze verplicht is.

Blijft typisch inderdaad. Net zoals de mentaliteit dat het 'zonde' is als je een kaartje had en niet gecontroleerd bent. Je koopt vervoer, geen controle. 

Reageer