Skip to main content

Reizigers weigeren toeslag IC Direct te betalen en daar hebben veel NS-conducteurs begrip voor - AD

• 29 december 2024
  • 57 reacties
  • 1119 Bekeken

Toon eerste bericht

57 reacties

• Reisleider*
  • 147 reacties
  • 3 januari 2025

Nee was geen vastgelopen controleronde want ik werd bij vertrek uit Lelystad C gelijk gecontroleerd en voor Almere Buiten was hij alweer terug.

Mijn verwachting dat ik perse gecontroleerd moet worden komt niet omdat ik betaald heb hoor. Maar m'n verwachting kwam meer van de 1001 omroepen over de verplichte toeslag. Ik dacht, nou die man maakt er serieus werk van gezien de hoeveelheid omroepen. Die zal wel vast losgaan eenmaal op de HSL. Maar dat is mijn fout, verkeerde verwachting. Ik zal dergelijke omroepberichten voortaan dan maar minder serieus nemen, ook omdat het niet van toepassing is voor mij omdat ik toch netjes betaal.

Typisch, ik word tijdens het schrijven van dit bericht gecontroleerd (in een andere trein dus). 🤣

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4137 reacties
  • 3 januari 2025
West schreef:
MoDe schreef:

Je koopt de toeslag niet voor de controle, maar omdat deze verplicht is.

Blijft typisch inderdaad. Net zoals de mentaliteit dat het 'zonde' is als je een kaartje had en niet gecontroleerd bent. Je koopt vervoer, geen controle. 

Sinds wanneer houden mensen zich altijd aan verplichte regels... Veel mensen begrijpen er nu eenmaal niks van (mede gezien de HSL-prestaties) dat deze verplicht is en zien het als onnodige extra kosten voor hun portemonnee. En dan krijg je eigenwijzigheid door het niet te kopen. Het voelt niet als "stelen".

Je koopt vervoer inderdaad. Maar omdat het niets tastbaars is wat je koopt en de trein/bus/tram toch wel rijdt, wordt het niet gevoeld als diefstal. Triest, maar ja. Mentaliteits- en gewetenskwestie.

• 385 reacties
  • 3 januari 2025
Loes schreef:

Grootste probleem bij zowel NS als in Nederland is het stukje handhaven. We zijn verdomd goed in vertellen wat en hoe je iets moet doen, maar als men de regel cq wet overtreedt, schreeuwen we moord en brand, maar we vinden dan vaak ook weer wat van de maatregel die getroffen wordt.

Als ik op de HSL werk, zeker tijdens de nieuwe dienstregeling is het wennen, nu de ICD doorrijdt naar Amersfoort Schothorst en Lelystad Centrum. 

De toeslag, ik zou die graag spoedig geintegreerd zien in het ticket zelf, zodat je van die hele discussie afbent, is ook niet altijd eerlijk als men een andere trein pakt, maar het scheelt enorm qua agressie.

Afschaffen vd toeslag kan natuurlijk ook...

Loes
  • NS Hoofdconducteur
  • 7989 reacties
  • 3 januari 2025

@huibf 

Ik heb die toeslag gelukkig niet bedacht, moet doen wat me werkgever voor me verzint en gelukkig kan ik nog veel kanten op.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 1642 reacties
  • 3 januari 2025

Een jaar of 8 tot 10?? geleden was er een conductrice met wat piercings en tattoos die heel snel en voortvarend te werk ging bij het ontbreken van toeslag: Het pinapparaat toverde ze direct tevoorschijn. Zij was streng, vriendelijk en rechtvaardig in één. Zij deed het heel goed!

(Vorige week ook op de HSL gereisd, met toeslag op andere kaart, werd niet naar gevraagd.)

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29901 reacties
  • 3 januari 2025

De ‘rekenende reiziger’…

Geen toeslag laden bespaart elke keer € 1,80 of € 3,00 (afhankelijk van tijdstip toeslag laden, tijdstip van reizen doet er niet toe).

Maar dan ook niet klagen als een conducteur je 10 euro ‘aansmeert’ 🤣 (en de wet van Murphy zegt dat die juist langs komt op een moment dat...)

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29901 reacties
  • 3 januari 2025
Raymond123 schreef:

(Vorige week ook op de HSL gereisd, met toeslag op andere kaart, werd niet naar gevraagd.)

Ernaar vragen hoeft niet als je op rekening reist, dus hou je facturen maar in de gaten. 🤣

Reageer