Skip to main content

Beste NS,

Zouden jullie a.u.b. niet de print functionaliteit van e-tickets willen verbergen op de mobiele versies van de site.

Mijn oma kon laatst geen tickets printen omdat zij geen laptop heeft. Ze kon dus niet zonder hulp de tickets geprint krijgen. Dat zorgt natuurlijk voor de nodige stress bij iemand die toch al niet zo handig is met technologie.

Als je op Android of IOS wilt printen kan je dit alsnog mogelijk maken door in het menu van jouw browser de desktop versie van de site op te vragen. Dan krijg je wel print optie en kan je bij de pdf-jes.

Dit is voor de gemiddelde gebruiker natuurlijk niet werkbaar. Is er echt een goede reden om dit te verbergen? Want er zullen meer mensen tegen dit probleem aan lopen.

Mvg,

Menno

Ik moet je een antwoord verschuldigd blijven waarom deze functie via onze mobiele site niet meer bestaat. Ik had je suggestie vanwege een andere post in een ander topic al doorgezet.


Probleem is niet zo moeilijk.

De meeste internetbrowers kennen in het menu de optie ‘weergeven als desktopversie’ waarbij de knop printen dan wel beschikbaar komt.


Mogelijk dat de optie op mobiele apparaten niet direct wordt aangegeven omdat er vanuit gegaan wordt dat er een NS app is, waar her ticket ingezet kan worden.


Ik heb een e-ticket, het is zichtbaar in mijn app.

Hoe kan ik deze ticket nu uitprinten, er is geen print-knop of iets dgl. zichtbaar.

 


Printen is niet nodig. U kunt reizen met de online ticket op uw telefoon of tablet. U kunt met QR code vanuit NS app de poortjes openen en tonen aan conducteur.

Wilt u printen, gebruik dan de link in de mail om de PDF bestand te downloaden.


Dank voor het antwoord.

Er moet een probleem zijn, want er is geen link in de mail om de PDF bestand te downloaden.

Wat is er aan de hand?

Wat te doen?


In de mail staat een knop "naar mijn persoonlijke pagina". Daar kan je de tickets printen door op de knop "printen" te klikken. Deze staat naar de knop "Laad in NS-app".


Wat ik (en mijn computer vaardige vrienden) ook proberen, het is nog nooit gelukt om een pdf van de e-ticket te ontvangen of zichtbaar te maken, laat staan uit te printen (vanaf mijn iPad). Uitermate irritant. 

Ik ben blijkbaar niet de enige die dergelijk problemen ondervindt - misschien kan dit eens uitgezocht en verbeterd worden.


Als het om een Jongeren Dagaart gaat kan dat kloppen, die kan alleen in de app geladen worden.


@Robert B 

Toch is ook de Jongeren Dagkaart als PDF uit te printen. Vandaag nog twee gezien tijdens controle


@Robert B

Toch is ook de Jongeren Dagkaart als PDF uit te printen. Vandaag nog twee gezien tijdens controle

😣 I stand corrected, maar wel vreemd als men zegt dat het exclusief in de NS app besteld kan worden (via de website lukt al lang niet meer).

Maar goed, dank je wel Loes! 🤣 Neem aan dat je het verder wel prima vond, na legitimatie.


Ik heb een E-ticket gekocht. Die wil ik uitprinten via mijn tablet, een iPad Pro. Als ik echter via de link in de bevestigingsmail, ‘ga naar Mijn kaartjes’, naar de browser ga, krijg ik daar alleen maar een knop met ‘Laad in NS app’ te zien, er is geen printknop en ook geen mogelijkheid om het E-ticket als .PDF te downloaden.
Op deze pagina staat wel: Open deze pagina via de bevestigingsmail op je tablet of computer. Klik daarna op printen.’

Maar op mijn iPad verschijnt dus geen printknop en het lukt mij dan ook niet de e-ticket uit te printen of te downloaden via mijn iPad. Heb het zowel met Safari als met FireFox, desktop versie, geprobeerd. 
Op mijn iPad staat ook een NS app.

PS. De NS-site zegt: Let op. Heb je een e-ticket gekocht waarmee je een deel van de reis aflegt per bus, tram of metro, dan moet je het e-ticket altijd uitprinten.


Een omweg zou zijn om een screenshot van het e-ticket in de app te maken, die te bewaren in je foto’s app en vanuit daar kiezen om te printen.

 

Deze link zou je naar de browser op je telefoon moeten leiden.
In je safari-app heb je vervolgens onderin de keuze uit een aantal iconen, waaronder:

 

 

 

 

 

 

Als je die selecteert krijg je de optie “Druk af”.


Een omweg zou zijn om een screenshot van het e-ticket in de app te maken, die te bewaren in je foto’s app en vanuit daar kiezen om te printen.

Een screenshot van de app is toch niet geldig?


Een omweg zou zijn om een screenshot van het e-ticket in de app te maken, die te bewaren in je foto’s app en vanuit daar kiezen om te printen.

Een screenshot van de app is toch niet geldig?

 

Dat klopt maar er staat nog bij dat je hem vanuit daar uitprint. Die QR-code wijzigt natuurlijk niet.


Een omweg zou zijn om een screenshot van het e-ticket in de app te maken, die te bewaren in je foto’s app en vanuit daar kiezen om te printen.

Een screenshot van de app is toch niet geldig?

 

Dat klopt maar er staat nog bij dat je hem vanuit daar uitprint. Die QR-code wijzigt natuurlijk niet.

Helemaal waar en het lijkt mij ook een onzinnige restrictie, maar ik had ooit begrepen dat dat ook niet zou mogen. Anders wordt de vraag waarom een screenshot tonen op je telefoon of tablet zelf niet mag natuurlijk ook alleen nog maar groter trouwens.


Op een mobiel apparaat (telefoon, tablet) krijg je volgens mij die knop Printen niet, omdat je daar de NS app op kunt installeren en die gebruiken.

Onhandig voor combi-tickets, want die moet je in principe uitprinten (al kan je ze in de praktijk gewoon scannen in een bus of bij de ingang van bijv. de Efteling).

Maar in de e-mail (of ergens in het menu van je browser) zou ook een linkje/optie moeten staan ‘toon desktop versie’, en dan zou het moeten werken.


Reageer