Skip to main content

Hoi, ik zat vandaag in de trein en ik maakte dus gebruik van een jongerendagkaart, maar ik reis altijd met mijn OV-chipkaart. Dus er was een controle en ik pakte dus mijn OV-chipkaart. Nou, dat was wel even lachen. Maar hier dus het volgende: waarom kan je hem niet uit de automaat halen? Waarom kan je geen 1e klasse kiezen? En waarom is er geen OV-chipkaartreisproduct speciaal voor jongeren?

Omdat jongeren altijd met hun telefoon rondlopen en volgens NS niet meer aan fysieke kaartjes doen.

En geen eerste klas omdat het dan wel heel lachwekkend goedkoop wordt.


Omdat je met papieren kaartjes, automaatkaartjes lekker fijn kunt frauderen?

Onderzoek heeft uitgewezen dat jongeren het liefst met een kaartje in de app reizen.


Jongeren mogen best eerste klas reizen als ze maar het normale tarief voor de eerste klas betalen. Groningen-Rotterdam is dan nagenoeg vijftig euro, dus ik zie het probleem niet als je eerste klas wilt reizen. 😇


@MoDe Frauderen met automaatkaartjes? Wat nu weer?

De keuze voor de jongerenkaartjes als e-ticket is vooral om distributiekosten uit te sparen. 

De reden dat er geen speciale tarieven voor jongeren/scholieren van boven de 11 zijn heeft te maken met het feit dat de tickets niet gesubsidieerd worden zoals in heel veel andere landen.


Hoe kan je dan frauderen met automaatkaartjes? 


Zoals je kan frauderen met letterlijk alles, automaatkaartjes zijn daar geen uitzondering op.

 

Maar om een jongerendagkaart te frauderen moet je ook je ID kaart vervalsen, lijkt me iets te veel moeite voor een goedkoop tripje.


De enige fraude met automaatkaartjes die ik me voorstellen is dat je een zogenaamd niet overdraagbaar ticket aan iemand anders geeft omdat er toch geen naam op staat.

Ik kan me herinneren dat dat in een grijs verleden nog wel eens gebeurde met Dagkaarten die waren gekocht bij een automaat of loket. Aan het eind van de dag, na de terugreis, konden die door iemand die laat nog een reis ging beginnen gebruikt worden.


Hoe kan je dan frauderen met automaatkaartjes? 

Die staan niet op naam en kun je dus aan elkaar doorgeven.


Maar het is natuurlijk maar één kaartje dat niet gekopieerd kan worden. Een ander heeft er alleen wat aan als de eerste eigenaar van het kaartje op die dag niet verder reist. Anders zou die wel gek zijn om zijn kaartje door te geven.

Conclusie: de kans op fraude met automaatkaartjes is verwaarlozen.


En het is nou ook echt niet zo dat iedere jongere continu fraude pleegt/wil plegen


Je kan de jongerendagkaart ook printen.

Je mist de 'print'knop in de webpagina als je deze opent in de browser van je telefoon.

Bij Adriod browsers kan je in de instellingen ergens kiesrn boor 'desktop' weergave. En dan is de printknop er wel.

 

Is overigens ook zo bij andere ns etickets.

Heel dom eigenlijk dat de knop weg is.


Reageer