Skip to main content

Ervaringen reisassistentie. Nu maandelijks nodig.

  • 15 June 2024
  • 6 reacties
  • 181 Bekeken

Hoi!

Ik zal nu maandelijks, door omstandigheden vanaf Amersfoort naar Amsterdam Zuid moeten reizen en de vorige keer (maart 2023) werd ik NIET uit de trein geholpen door de geboekte Reis assistentie. Dit voorval zorgt ervoor dat het nu 50% van de keren dat ik het nodig had (loop met krukken ivm een beschadigde beenzenuw in m’n dijbeen; kan dus niet altijd trappen lopen) de reisassistentie het liet afweten
Ik zal dus nu enkel kunnen reizen met gelijkvloerse instap/uitstap.

Graag jullie ervaringen, en of je na zo’n ervaring de assistentie dan maar vermijdt, of dat je het blijft boeken, en hoopt dat de assistentie elke maal toch komt opdraven.

Ik Kan wel uitstappen uit andere modellen, maar als m’n zenuw dan niet werkt… lig ik plat op het perron Kan ik niet aanbevelen.

6 reacties

Reputatie 3

Dat lijkt mij een vervelende ervaring.

 

Hoe kunnen mensen jou precies helpen in zo’n geval? Heb je ook al overwogen een klacht in te dienen? De informatie op de website is namelijk vrij beperkt. Dus als er dingen zijn die reisassistenten niet kunnen/mogen doen, dan zou de website aangepast moeten worden.

Als ik nergens last van heb, zie je niets aan hoe ik loop dat een zenuw het niet doet…
Totdat deze niet meer werkt (dit treed plotseling op).
Met de loopplank kan ik dan nog wel in/uit stappen, maar kan dan geen trappen meer nemen.

Dus bij afwezigheid van een plank/medewerkers heb ik 2 opties (en m’n been het niet doet):
Hopen dat m’n been het niet begeeft, en voetje voor voetje de trap nemen, wat lang duurt want ik vertrouw m’n been op zo’n moment voor geen meter
OF
Eruit getild worden door paar sterke mensen.(ik ben ± 90 kg, dus ja 2 sterke mensen echt hard nodig)
Denk niet dat de gemiddelde reiziger dat wil doen…

Vandaar dat ik hier ben, advies vragen hoe anderen dit zouden oplossen (heb het destijds wel gemeld dat ik geen uitstap assistentie had gehad).

Reputatie 7
Badge

Na een operatie heb ik een tijd geleden enkele weken in een rolstoel gereisd. In die tijd was de assistentie er volgens mij twee keer niet (van toch wel tientallen reizen). Ik heb in die gevallen medereizigers gevraagd even te helpen en dat was gelukkig nooit een probleem. Wat daarbij wellicht scheelde was dat dit gelukkig steeds bij een sprinter was en dat ook op perrons die niet helemaal op de goede hoogte liggen dat relatief eenvoudig gaat. Als je de trap af een intercity uit moet, is de uitdaging natuurlijk groter.

Reputatie 7

Het is natuurlijk schandalig dat de reisassistentie niet op komt dagen maar gelukkig zijn er nog genoeg mede reizigers die je graag helpen, en met een beetje geluk wilt zelfs het treinpersoneel je nog wel helpen (al zijn ze dat niet verplicht). Ik denk dat u tillen met 4 reizigers wel moet lukken hoor, en anders komt de hele trein maar helpen 😉.

 

Is zittende de trein in- en uit gaan geen optie, of komt er dan ook enorm veel druk op uw been? Ik heb natuurlijk geen idee wat wel en niet kan.

Ik was de enige op het balkon die op dat station eruit moest.. geen mens gezien op het hele perron (Amsterdam Zuid). en ik denk niet dat mensen graag uitstappen, en dan de trein weg ziet rijden omdat ze iemand moesten helpen…

Balkon want met krukken de virm trappen op/af gaat niet, en de deurtjes in de koploper (Icmm) zijn te smal om doorheen te passen.

Zittend zou kunnen.. als iemand mij dan op het perron weer helpt staan. maar die optie doe ik liever niet.
Tot nu toe zal ik wel sprinters alleen plannen, aangezien ik dat zeker weet dat ik geen hulp nodig heb.

Reputatie 7
Badge

Ik merkte ook een groot verschil tussen bemande stations waar de reisassistentie door NS zelf werd uitgevoerd en onbemande stations waar meestal ingehuurde taxichauffeurs heen kwamen. Die laatsten waren meestal minder goed op de hoogte van (hoe ze konden zien) waar ik precies zat etc. Bijvoorbeeld op Amsterdam Sloterdijk, waar ik behoorlijk veel kom, heb ik alleen maar leuke ervaringen gehad met vriendelijke NS'ers.

Reageer