Skip to main content

Goedenavond,

Zojuist heb ik via de telefoon een reis proberen te boeken van Bad Bentheim naar Berlin Hbf en vice versa. Bij het boeken werd echter aangegeven dat het niet mogelijk is om reisassistentie van een buitenlands station naar een buitenlands station aan te vragen via NS International. Weet iemand wellicht waarom en sinds wanneer dit is? Medio mei was het namelijk nog wel mogelijk. 

Red. De reden waarom ik begin op een buitenlands station is om zo de onbetrouwbare liften in Deventer en Hengelo te ontwijken. En de reden dat ik het graag via NS International boek is om spraakverwarringen te voorkomen bij het boeken in het Engels/Duits.

Ik heb het volgende kunnen vinden: Bent u gebonden aan een rolstoel of scootmobiel dan is het niet mogelijk om online te boeken voor treinen met een zitplaatsreservering. U kunt alleen boeken via NS International Klantenservice 030 - 2300023 (dagelijks van 07.00 tot 23.00 uur) of bij een NS International-balie in de Servicewinkel. U betaalt geen boekingskosten. 
Reist u met een trein zonder zitplaatsreservering zoals bijvoorbeeld de Intercity Brussel, dan kunt u online boeken en hulp bij het in- en uitstappen aanvragen op 030-235 78 22 (7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar).

bron: https://www.nsinternational.com/nl/voorbereiding-thuis/treinreizen-met-een-mobiliteitsbeperking

Hallo miesiel en welkom bij de NS Community,

Ga je deze reis op korte termijn maken? Je dient minimaal een week van te voren, en het liefst nog veel eerder het verzoek voor assistentie in te dienen. Je kan het beste even contact opnemen met het nummer die Kairos hierboven had gegeven. Wellicht is er wel wat mogelijk.

Ga je deze reis op korte termijn maken? Je dient minimaal een week van te voren, en het liefst nog veel eerder het verzoek voor assistentie in te dienen.

De wettelijke minimumtermijn is 36 uur. Eerder is misschien handig of verstandig, maar mag niet worden geëist.

Hallo heren,

Dank voor jullie reacties. De te volgen weg is mij bekend evenals de reserveringstermijn. Het gaat mij er vooral om of het inderdaad klopt dat er via NS International geen reisassistentie meer geregeld kan worden voor een reis vanaf een buitenlands station naar een buitenlands station.

Groet,

Dank voor jullie reacties. De te volgen weg is mij bekend evenals de reserveringstermijn. Het gaat mij er vooral om of het inderdaad klopt dat er via NS International geen reisassistentie meer geregeld kan worden voor een reis vanaf een buitenlands station naar een buitenlands station.

Dat klopt niet. Ze zijn verplicht om dat op aanvraag te regelen, als ze er ook treinkaartjes voor verkopen.

Ik wist niet dat je voor reisassistentie binnen Duitsland ook bij NS Internationaal terecht kon. Dat zou toch via Deutsche Bahn moeten gebeuren?

Dat kan dus ook niet. Voor een reis binnen Duitsland moet je assistentie aanvragen bij Deutsche Bahn. Het maakt overigens niet uit of je wel of geen ticket bij DB hebt gekocht. https://www.bahn.de/service/individuelle-reise/barrierefrei

Dat kan dus ook niet. Voor een reis binnen Duitsland moet je assistentie aanvragen bij Deutsche Bahn. Het maakt overigens niet uit of je wel of geen ticket bij DB hebt gekocht. https://www.bahn.de/service/individuelle-reise/barrierefrei

Dan zou bovenstaande het juiste antwoord moeten zijn?

Dan zou bovenstaande het juiste antwoord moeten zijn.

Op basis waarvan concludeer je dat dit het ‘het juiste antwoord’ is? Ik zie nergens in de link staan dat de assistentie rechtstreeks bij DB aangevraagd dient te worden, enkel hoe deze aangevraagd kan worden. Daarnaast heb ik vanmiddag met DB gebeld en zij geven aan dat assistentie geregeld dient te worden door NS bij DB, omdat de kaarten door NS aangeboden worden. Hetgeen overigens de manier is hoe het de vorige keren ook gedaan is. 

Kortom, maandag zoek ik weer contact met NS International. Ik laat het resultaat weten.

Dat kan dus ook niet. Voor een reis binnen Duitsland moet je assistentie aanvragen bij Deutsche Bahn. Het maakt overigens niet uit of je wel of geen ticket bij DB hebt gekocht.

Zo werkt het echter niet. Voor alle reizen waarvoor je tickets verkoopt, moet je op aanvraag ook assistentie regelen. Dat is verplicht en volgt uit EU-verordening 2021/782.

Reageer