beantwoord

toegankelijkheid ov chip. losse nfc of smartwatch

  • 10 January 2023
  • 5 reacties
  • 409 Bekeken

Vanwege mijn lichamelijke beperking/ beperkte mogelijkheden van mijn handen kan ik niet zelfstandig mijn ov chipkaart bij het poortje/ ovchip scanner houden. Ik ben op zoek naar een methode om dit toch wel zelfstandig te kunnen doen.

Als ik het goed heb zit in mijn ov-cipkaart een veel kleinere nfc-chip. Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn deze uit te knippn en op mijn handschoen te plakken. Of is het wellicht mogelijk een smartwatch voor deze functie te gebruiken? Ook andere oplossingen zijn van hartelijke welkom.

 

vriendelijke groet

 

Geert Bakker

icon

Beste antwoord door Aar 10 January 2023, 16:21

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge

Een smartwatch zou binnenkort een mogelijkheid moeten zijn. Ikzelf zit in de reeks testreizigers die met hun smartwatch of smartphone in- en uit kunnen checken. Helaas werkt dit nog niet met abonnementen, zoals NS Flex. Ik hoop dat dat snel mogelijk zal worden.

Het uitknippen van de chip uit de pas is haast onmogelijk, en dat maakt tevens ook de pas ongeldig.

Reputatie 6
Badge +1

De chip zelf uitknippen is helaas niet mogelijk. Het is geen kleine chip die ergens in de pas zit, maar het is een soort antenne die helemaal rondom gaat: 

Daarnaast zou het eventueel uitknippen niet toegestaan zijn omdat, zeker in het geval van een persoonlijke OV-chipkaart, niet gecontroleerd kan worden of de OV-chipkaart echt van jou is. 

Er worden nu wel proeven gedaan met OVpay, waarbij je kunt inchecken met je bankpas, of een mobiel betaalmiddel zoals Apple Pay. Maar voorlopig zal dat alleen werken met reizen op vol tarief, en zullen abonnementen daar voorlopig nog niet mee werken. 

Reputatie 7
Badge +3

Is het mogelijk om jouw ov chipkaart op een bepaalde hoogte op jas of tas vast te maken of aan een koord o.i.d. te maken?

Zijn er social media groepen van mensen met een soortgelijke beperking waar ze met hetzelfde probleem van inchecken te maken hebben en daar misschien al een oplossing voor hebben?

Is het mogelijk om jouw ov chipkaart op een bepaalde hoogte op jas of tas vast te maken of aan een koord o.i.d. te maken?

Zijn er social media groepen van mensen met een soortgelijke beperking waar ze met hetzelfde probleem van inchecken te maken hebben en daar misschien al een oplossing voor hebben?

Dank voor het meedenken en je reactie. Ik heb de pas nu al wel aan een trekkoord zitten zodat ik ik voorbijgangers kan vragen hem bij het poortje te houden. Werkt wat minder als er niemand in de buurt is🙄.. ik ga idd ook nog even kijken in groepen van ervaringsdeskundigen. Dank

In een ski jas / jack zit vaak een zak voor een pasje vlak bij je hand, misschien is dat een idee :)

Reageer