Skip to main content
beantwoord

NS vrij weekend Duitsland

Ik weet dat ik met NS vrij weekend ook naar enkele plaatsen in Duitsland kan. Maar waar zie ik de prijzen in de NS planner?

Ik wil bv naar Kaldenkirchen maar geen idee hoe ik kan zien of dat ook gratis is.

Beste antwoord door Seinhuis

U kunt met de OV chipkaart (en Nederlandse abonnementen)

Naar Hertzhogerath en Aachen HBF RE 18 Arriva 

Elten, Emmerich tot Praest RE 19 (inchecken bij Arriva)

Tot Gronau Westfalen RB 51 RB 64 (inchecken bij Blauwnet)

Naar Weerner en Leer Ostfriesland RS 6 (tijdelijk met de bus, inchecken op het treinstation).

Naar Kaldenkirchen heb je een internationale vervoersbewijs of een Duitse regionale vervoersbewijs (geldig vanaf Venlo, te koop DB app) nodig.

Ook NRW en Deutschland ticket  zijn geldig vanaf Venlo (tevens ook Hengelo, Enschede en Arnhem)

Bekijk origineel

11 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 350 reacties
  • Antwoord
  • 15 april 2025

U kunt met de OV chipkaart (en Nederlandse abonnementen)

Naar Hertzhogerath en Aachen HBF RE 18 Arriva 

Elten, Emmerich tot Praest RE 19 (inchecken bij Arriva)

Tot Gronau Westfalen RB 51 RB 64 (inchecken bij Blauwnet)

Naar Weerner en Leer Ostfriesland RS 6 (tijdelijk met de bus, inchecken op het treinstation).

Naar Kaldenkirchen heb je een internationale vervoersbewijs of een Duitse regionale vervoersbewijs (geldig vanaf Venlo, te koop DB app) nodig.

Ook NRW en Deutschland ticket  zijn geldig vanaf Venlo (tevens ook Hengelo, Enschede en Arnhem)

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30328 reacties
  • 15 april 2025

Welkom,

Weekend Vrij is geldig tot de volgende stations over de grens met ov-chipkaart of bankpas.

• Groningen - Weener / Leer
  • Enshede - Gronau
  • Arnhem - Elten/Emmerich/Praest
  • Heerlen - Herzogenrath/Aachen

Venlo - Kaldenkirchen (NRW) helaas dus niet met een Nederlands vervoerbewijs, zie 

https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/aansluitend-kaartje-met-9-euro-ticket-voor-over-de-grens-bij-venlo-73873

Edit: Seinhuis was me voor ðŸ˜…

• Auteur
  • Intercity
  • 6 reacties
  • 15 april 2025

Ok bedankt. Waar kan ik zien dat het tarief 0 is. Ik kan het in de app niet meer vinden.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30328 reacties
  • 15 april 2025
anshoge schreef:

Ok bedankt. Waar kan ik zien dat het tarief 0 is. Ik kan het in de app niet meer vinden.

Je kunt daar gewoon in/uitchecken met Weekend Vrij tegen hetzelfde tarief alsof je binnen Nederland reist.

Welke prijs de app/reisplanner toont doet er niet toe. Die zal voor bijv. Utrecht - Amsterdam ook geen € 0,00 tonen toch (want heeft geen idee welk abonnement je hebt).

Voorheen toonde de Reisplanner dat wel, maar al enkele jaren niet meer. Je kon toen een willekeurig abonnement instellen en kreeg de prijzen voor dat abonnement, maar dat betekende niet dat je dat abonnement ook daadwerkelijk had… Verwarrend dus dat is eruit gesloopt.

Nog een oud topic 

https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/ov-chip-reader-op-emmerich-56646/index3.html?postid=492715#post492715

Kaldenkirchen is nog niet mogelijk met een ov-chipkaart.

• Auteur
  • Intercity
  • 6 reacties
  • 15 april 2025

Bedankt.

Ik kon het nog niet zo lang geleden wel zien dacht ik maar kan het niet meer vinden. 

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25197 reacties
  • 16 april 2025

Ik wijs u er op dat er ook een snelbus van Groningen naar Leer v.v. gaat. Die is ook gratis, en veel vlotterr, want het is binnen een uur en zelfs sneller dan toen de trein nog reed. Inchecken kan in Leer in het station en als het paaltje bij de bus het doet, daar ook. In Groningen kunt u bij Arriva inchecken.

Leer heeft goede verbindingen verder Duitsland in. Reizen in Duitsland kan relatief goedkoop met een Niedersachsenticket of het bekende Deutschland ticket voor een maand (58 euro). Vanaf Leer naar Bremen mag u bij uitzondering met de IC.

Vanaf Hengelo en Venlo kunt u wel naar Duitsland met een Deutschland ticket, eventueel vanaf Hengelo met een Niedersachsen ticket en vanaf Venlo met een NRW-ticket.

• Auteur
  • Intercity
  • 6 reacties
  • 16 april 2025

Ik heb het al gevonden. Op de laptop kan ik wel de prijzen zien van elke plaats in Duitsland met gebruik van mijn Weekend vrij abonnement. Op mijn mobiel zie ik het niet.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25197 reacties
  • 16 april 2025

U kunt met uw browser op de mobiel ook de site oproepen, en dan kunt u er wel bij. NSInternational biedt de mogelijkheid dat u een internationaal kaartje koopt van of naar een bestemming in Duitsland en dan kunt u op de tijden dat Weekendvrij voor uw gehele reis in nl geldig is, 100 procent korting invullen. Let op, u checkt dan niet in met Weekendvrij, maar u moet hem bij zich hebben als bewijs van korting. U opent het poortje met de vierkante code op uw e-ticket/mobiel. Dit bestellen kunt u dus ook met de mobiel doen.

• Auteur
  • Intercity
  • 6 reacties
  • 16 april 2025

Ik kan in Duitsland gewoon instappen met mijn OV kaart neem ik aan?

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4153 reacties
  • 16 april 2025

Zolang u ingecheckt bent wel. Of een ander geldig vervoerbewijs heeft.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30328 reacties
  • 16 april 2025
anshoge schreef:

Ik kan in Duitsland gewoon instappen met mijn OV kaart neem ik aan?

Ja, op de genoemde Duitse stations staan gewoon Arriva incheckpaaltjes.

Reageer