Sinds het Nederlandse Openbaar Vervoer de OV chipkaart heeft ingevoerd, was het openbaar vervoer eigenlijk ineens uitsluitend voor de inboorlingen. Ja, ja… er zijn manieren om aan een OV chipkaart te komen. En er zijn manieren om een ticket te kopen met slechts een luttele euro extra buitenlanderboete.
Maar in de praktijk was dat dus allemaal helemaal niets. En toen kwam er OV Pay. Het was (bijna) weer als vanouds.
Wij hebben dit verlengde weekeinde in Delft gelogeerd en we hebben onze treinreisjes naar de omringende plaatsen met de NS gemaakt. Wat is station Delft mooi geworden ! De poortjes gingen ook open. Enfin… bijna toch. Op de een of andere manier pikte het poortje mijn Deutsche Bank Mastercard niet. Omdat dat een debit card is ? Ik heb ook een Deutsche Bank Mastercard met débit différé en die werkte wel.
We zijn naar Rotterdam Centraal geweest en naar Den Haag (heen HS, terug CS). Mooie treinen. Mijn vrouw wilde weten wat die zones met de rode stoeltjes waren (eersteklas dus). Ze wilde weten wat het verschil was met de tweede klas (euh… de kleur) en daarna vond ze mijn antwoord flauw, want in de eersteklas zit veel minder volk (nee, toch niet) omdat grijsrijders worden gecontroleerd (nee, schatje, echt niet). Voorts wilde ze weten hoe wij met OV Pay eerste klas konden reizen (nou, gewoon gaan zitten). Wordt dat dan niet gecontroleerd (nee).
Ze was natuurlijk wel onder de indruk van de koepel op Den Haag HS. Maar goed… de treinen reden op tijd, ze hadden airco, er was zitplaats en er was plaats voor onze stepjes. Wat wil je nog meer ?
Vandaag zijn we naar Amsterdam gegaan. Gelukkig heb ik wel even op ns.nl gekeken wat dat ons zou kosten met onze bankkaarten. Wel… €61,20. Eenenzestig euros en twintig cent ! Als je niet met de IC Direct gaat. Naar Amsterdam zijn we dan toch maar met de auto gegaan.
De prijzen naar Rotterdam en Den Haag zouden redelijker zijn geweest. Zouden, want hoewel die reizen op 16 en 17 augustus zijn gemaakt, is het nu 19 augustus. En geen enkele van die 8 reizen staat op onze rekeningafschriften. Dat is niet Deutsche Bank, dat is de NS. Want de reizen met de Zeeuwse bussen van afgelopen zomer stonden wél direct na middernacht in onze bank-app.