Dit is oorspronkelijk een video opgenomen om te verzenden naar instanties verantwoordelijk voor het OV.
Maar ik denk dat het van belang is om het hier te delen om de ernst van de situatie te benadrukken.
https://www.youtube.com/embed/tk4HH8EM8Ns
De video start met de trein die net komt uit hartje Kerkrade (een 2-bakse Stadler trein zoals ik vandaag geleerd heb) - ook al rijdt deze trein elk halfuur (dus 4 treinen p.u. inclusief de andere kant) zijn er alleen al meer auto's die puur voor de slagbomen wachtend zijn dan reizigers in de trein.
Het echte probleem is daarna pas te zien. Soms is het op dit punt zo druk, dat je als fietser hier wel eens - triest maar waar - meerdere minuten moet wachten tot je kan oversteken. En dan bedoel ik - veilig kunnen oversteken, voldoende ruimte tussen auto's dus.
Ik wil benadrukken hoe belangrijk het is om het tij te keren, want nu kan het nog. Het laatste dat we willen worden is een autostaat waar het OV in principe niet meer te redden valt (Amerika).
Te veel auto's zorgen voor ongelukken, lucht en geluidsoverlast, en... onveilige oversteken voor wie niet in een auto zit.