Skip to main content

Internationale trein


Juristen_Wegen

Welke internationale treinen die wel tussen Nederlandse steden rijden, zijn interessant om mee te reizen? De neo stopt volgens mij ook in Nederland binnenkort. De trein via Hengelo had geen catering. 

18 reacties

Tomas
  • Machinist NS
  • 44 reacties
  • 11 maart 2025

De ‘neo’ die je bedoelt rijdt al: op de ICE tussen Amsterdam en Frankfurt.

Vanaf deze zomer rijdt datzelfde materieel ook tussen Amsterdam en Berlijn, om op termijn vervangen te worden door de ICE L.

edit: dank, het is inderdaad al eerder


MCN 2021
  • Reisadviseur*
  • 75 reacties
  • 11 maart 2025

Kan ook vanaf Amsterdam Centraal naar Hannover HBF 


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2615 reacties
  • 11 maart 2025
Tomas schreef:

De ‘neo’ die je bedoelt rijdt al: op de ICE tussen Amsterdam en Frankfurt.

Vanaf december rijdt datzelfde materieel ook tussen Amsterdam en Berlijn, om op termijn vervangen te worden door de ICE L.

Volgens DB vanaf deze zomer al.


Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 308 reacties
  • 11 maart 2025

IC Berlin rijdt met Duitse rijtuigen tussen Hengelo en Amsterdam. Binnenlandse reizigers toegestaan. Binnenkort komt ICE neo en daarna ICE L te rijden, mogelijk dat de regels veranderen. Tijdens de zomervakantie zijn alleen internationale reizigers toegestaan.

ICE rijdt tussen Arnhem en Amsterdam met ICE 3 neo. Binnenlandse reizigers toegestaan met toeslag. Indien het abonnement weekend vrij hebt hoef geen toeslag betaalt te worden. Bij werkzaamheden en drukke per periode zijn binnenlandse reizigers niet toegestaan.

Eurocity direct rijdt met ICNG-B als intercity tussen Rotterdam en Lelystad, binnenlandse reizigers toegestaan. Tussen Rotterdam en Schiphol moet HSL toeslag betaalt worden.

Eurocity rijdt met Belgische rijtuigen tussen Breda en Rotterdam. Binnenlandse reizigers toegestaan.

Tussen Arnhem en Zevenaar rijdt een Duitse FLIRT. Binnenlandse reizigers toegestaan (Arriva). OV chipkaart (inclusief Nederlandse abonnementen) is in RB 19 toegestaan naar Emmerich en tot Praest. Inchecken bij Arriva.

Tussen Heerlen en Aachen rijdt Arriva met Nederlandse FLIRT. OV chipkaart (inclusief Nederlandse abonnementen) is toegestaan in RE 18 naar Aachen HBF.

Tussen Enschede en Glanerbrug rijden Duitse Linten. Binnenlandse reizigers toegestaan (Blauwnet). OV chipkaart (inclusief Nederlandse abonnementen) is geldig tot Gronau Westfalen in RB 64 en RB 51, inchecken bij Blauwnet.

 

Tussen Hengelo en Oldenzaal is het toegestaan om gebruik te maken van RB 61 (Blauwnet). Deze trein wordt gereden met FLIRT. Naar Duitsland moet vanaf Hengelo een Duitse vervoersbewijs gekocht worden.

 

OV chipkaart is ook geldig in RS6 tussen Groningen en Leer Ostfriesland. Echter rijden hier tijdelijk bussen. Inchecken bij Arriva op het treinstation.

Na heropening van deze spoorlijn zullen Nederlandse GTW rijden.

 

Eurostar en Europeen Sleeper is alleen toegankelijk voor internationale reizigers.


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2615 reacties
  • 11 maart 2025
Seinhuis schreef:

IC Berlin rijdt met Duitse rijtuigen tussen Hengelo en Amsterdam. Binnenlandse reizigers toegestaan. Binnenkort komt ICE neo en daarna ICE L te rijden, mogelijk dat de regels veranderen. Tijdens de zomervakantie zijn alleen internationale reizigers toegestaan.

Dat is tot nu toe niet het geval geweest.

Seinhuis schreef:

ICE rijdt tussen Arnhem en Amsterdam met ICE 3 neo. Binnenlandse reizigers toegestaan met toeslag. Indien het abonnement weekend vrij hebt hoef geen toeslag betaalt te worden. Bij werkzaamheden en drukke per periode zijn binnenlandse reizigers niet toegestaan.

Dat is tot nu toe niet het geval geweest, alhoewel NS in de zomer wel zijn best doet om binnenlandse reizigers af te schrikken.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29901 reacties
  • 11 maart 2025

Het staat er een beetje krom, maar de ICE is toeslagvrij voor NS abonnementhouders (uitgezonderd Flex Basis) en voor studenten met een SRP:

In de zomer was dat niet anders, in tegenstelling tot de IC Berlijn waar je in de zomermaanden moet reserveren (wat niet kan voor binnenlandse reizen).

Er was wel ontmoedigingsbeleid door de treinen uit de reisplanner te halen en op de borden op het perron Niet instappen te tonen (in ieder geval richting Amsterdam).

Misschien dat het deze zomer inderdaad weer anders is.


Juristen_Wegen
  • Auteur
  • Intercity
  • 47 reacties
  • 11 maart 2025
Seinhuis schreef:

IC Berlin rijdt met Duitse rijtuigen tussen Hengelo en Amsterdam. Binnenlandse reizigers toegestaan. Binnenkort komt ICE neo en daarna ICE L te rijden, mogelijk dat de regels veranderen. Tijdens de zomervakantie zijn alleen internationale reizigers toegestaan.

ICE rijdt tussen Arnhem en Amsterdam met ICE 3 neo. Binnenlandse reizigers toegestaan met toeslag. Indien het abonnement weekend vrij hebt hoef geen toeslag betaalt te worden. Bij werkzaamheden en drukke per periode zijn binnenlandse reizigers niet toegestaan.

Eurocity direct rijdt met ICNG-B als intercity tussen Rotterdam en Lelystad, binnenlandse reizigers toegestaan. Tussen Rotterdam en Schiphol moet HSL toeslag betaalt worden.

Eurocity rijdt met Belgische rijtuigen tussen Breda en Rotterdam. Binnenlandse reizigers toegestaan.

Tussen Arnhem en Zevenaar rijdt een Duitse FLIRT. Binnenlandse reizigers toegestaan (Arriva). OV chipkaart (inclusief Nederlandse abonnementen) is in RB 19 toegestaan naar Emmerich en tot Praest. Inchecken bij Arriva.

Tussen Heerlen en Aachen rijdt Arriva met Nederlandse FLIRT. OV chipkaart (inclusief Nederlandse abonnementen) is toegestaan in RE 18 naar Aachen HBF.

Tussen Enschede en Glanerbrug rijden Duitse Linten. Binnenlandse reizigers toegestaan (Blauwnet). OV chipkaart (inclusief Nederlandse abonnementen) is geldig tot Gronau Westfalen in RB 64 en RB 51, inchecken bij Blauwnet.

 

Tussen Hengelo en Oldenzaal is het toegestaan om gebruik te maken van RB 61 (Blauwnet). Deze trein wordt gereden met FLIRT. Naar Duitsland moet vanaf Hengelo een Duitse vervoersbewijs gekocht worden.

 

OV chipkaart is ook geldig in RS6 tussen Groningen en Leer Ostfriesland. Echter rijden hier tijdelijk bussen. Inchecken bij Arriva op het treinstation.

Na heropening van deze spoorlijn zullen Nederlandse GTW rijden.

 

Eurostar en Europeen Sleeper is alleen toegankelijk voor internationale reizigers.

Dankjewel. Regio vervoer is niet mijn voorkeur. Die stoppen overal en  Gronau+ Aachen streek zijn niet fijn. Laatste tijd veel verwarde reizigers te zien.


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2615 reacties
  • 11 maart 2025
Robert B schreef:

In de zomer was dat niet anders, in tegenstelling tot de IC Berlijn waar je in de zomermaanden moet reserveren (wat niet kan voor binnenlandse reizen).

Er was wel ontmoedigingsbeleid door de treinen uit de reisplanner te halen en op de borden op het perron Niet instappen te tonen (in ieder geval richting Amsterdam).

Misschien dat het deze zomer inderdaad weer anders is.

Het verbergen van IC Berlijn voor binnenlandse reizen is vorig jaar na korte tijd weer ongedaan gemaakt. Ik dacht de reserveringsplicht in het binnenland ook. In ieder geval stond toen op een van de pagina's op de NS-website duidelijk dat reserveren alleen voor internationale reizen verplicht was.

Voor komende zomer zijn ICE en IC Berlijn voor binnenlandse reizen wel zichtbaar maar er zit ook een binnenlandse reserveringsplicht in de reisinfo. Op dit moment schrijft NSI (tabje "Tickets”) dat voor reizen in ICE en IC Berlijn een reservering verplicht is van 28 mei t/m 31 augustus, zonder dat te beperken tot internationale reizen.

Anderzijds staat er in de voorwaarden voor de ICE-toeslag niets over een reserveringsplicht.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 3612 reacties
  • 11 maart 2025
Juristen_Wegen schreef:
Seinhuis schreef:

IC Berlin rijdt met Duitse rijtuigen tussen Hengelo en Amsterdam. Binnenlandse reizigers toegestaan. Binnenkort komt ICE neo en daarna ICE L te rijden, mogelijk dat de regels veranderen. Tijdens de zomervakantie zijn alleen internationale reizigers toegestaan.

ICE rijdt tussen Arnhem en Amsterdam met ICE 3 neo. Binnenlandse reizigers toegestaan met toeslag. Indien het abonnement weekend vrij hebt hoef geen toeslag betaalt te worden. Bij werkzaamheden en drukke per periode zijn binnenlandse reizigers niet toegestaan.

Eurocity direct rijdt met ICNG-B als intercity tussen Rotterdam en Lelystad, binnenlandse reizigers toegestaan. Tussen Rotterdam en Schiphol moet HSL toeslag betaalt worden.

Eurocity rijdt met Belgische rijtuigen tussen Breda en Rotterdam. Binnenlandse reizigers toegestaan.

Tussen Arnhem en Zevenaar rijdt een Duitse FLIRT. Binnenlandse reizigers toegestaan (Arriva). OV chipkaart (inclusief Nederlandse abonnementen) is in RB 19 toegestaan naar Emmerich en tot Praest. Inchecken bij Arriva.

Tussen Heerlen en Aachen rijdt Arriva met Nederlandse FLIRT. OV chipkaart (inclusief Nederlandse abonnementen) is toegestaan in RE 18 naar Aachen HBF.

Tussen Enschede en Glanerbrug rijden Duitse Linten. Binnenlandse reizigers toegestaan (Blauwnet). OV chipkaart (inclusief Nederlandse abonnementen) is geldig tot Gronau Westfalen in RB 64 en RB 51, inchecken bij Blauwnet.

 

Tussen Hengelo en Oldenzaal is het toegestaan om gebruik te maken van RB 61 (Blauwnet). Deze trein wordt gereden met FLIRT. Naar Duitsland moet vanaf Hengelo een Duitse vervoersbewijs gekocht worden.

 

OV chipkaart is ook geldig in RS6 tussen Groningen en Leer Ostfriesland. Echter rijden hier tijdelijk bussen. Inchecken bij Arriva op het treinstation.

Na heropening van deze spoorlijn zullen Nederlandse GTW rijden.

 

Eurostar en Europeen Sleeper is alleen toegankelijk voor internationale reizigers.

Dankjewel. Regio vervoer is niet mijn voorkeur. Die stoppen overal en  Gronau+ Aachen streek zijn niet fijn. Laatste tijd veel verwarde reizigers te zien.

Tsja dan houdt je over: de EuroCity Amsterdam-Breda, de ICE Amsterdam-Arnhem en de IC Berlijn Amsterdam-Hengelo.


  • Reisadviseur**
  • 149 reacties
  • 12 maart 2025
rvdborgt schreef:
Seinhuis schreef:

IC Berlin rijdt met Duitse rijtuigen tussen Hengelo en Amsterdam. Binnenlandse reizigers toegestaan. Binnenkort komt ICE neo en daarna ICE L te rijden, mogelijk dat de regels veranderen. Tijdens de zomervakantie zijn alleen internationale reizigers toegestaan.

Dat is tot nu toe niet het geval geweest.

Seinhuis schreef:

ICE rijdt tussen Arnhem en Amsterdam met ICE 3 neo. Binnenlandse reizigers toegestaan met toeslag. Indien het abonnement weekend vrij hebt hoef geen toeslag betaalt te worden. Bij werkzaamheden en drukke per periode zijn binnenlandse reizigers niet toegestaan.

Dat is tot nu toe niet het geval geweest, alhoewel NS in de zomer wel zijn best doet om binnenlandse reizigers af te schrikken.

Aanvankelijk gold afgelopen zomer ook een verplichte reservering voor binnenlands gebruik van de IC Berlijn en de ICE, die niet veel later is teruggedraaid nadat de NS op de concessie-eisen is gewezen. In tegenstelling tot vorig (dienstregelings)jaar valt de IC Berlijn en de ICE vanaf dit (dienstregelings)jaar niet meer onder de HRN concessie, maar rijden in open toegang. Dit betekent dat NS (International) dit jaar wel een reserveringsplicht kan invoeren voor deze treinen (gedurende de zomermaanden), zonder teruggefloten te kunnen worden omdat dit volgens de HRN concessie niet mogelijk is.
 

Voorlopig zijn buiten de zomermaanden de IC Berlijn en de ICE (met toeslag) nog toegankelijk voor binnenlandse reizigers, de vraag is voor hoelang nog.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29901 reacties
  • 12 maart 2025
rvdborgt schreef:

Voor komende zomer zijn ICE en IC Berlijn voor binnenlandse reizen wel zichtbaar maar er zit ook een binnenlandse reserveringsplicht in de reisinfo. Op dit moment schrijft NSI (tabje "Tickets”) dat voor reizen in ICE en IC Berlijn een reservering verplicht is van 28 mei t/m 31 augustus, zonder dat te beperken tot internationale reizen.

Anderzijds staat er in de voorwaarden voor de ICE-toeslag niets over een reserveringsplicht.

Pff dank het wordt steeds leuker (ze zouden jou ook een super user moeten maken hier!)

De ‘zomerperiode’ begint dus al eind mei ❓ (dat heeft verder niets met toeslag te maken) 

Welja, instapcontole is er toch niet, en reserveren voor een eventuele staanplaats heb ik ook nog nooit van gehoord 🤣

Game on! 😴 Beste HC registreer dan maar een afwijking (toch ingestapt met geldige incheck, zie je Flex maandfactuur).

Foei! Op het volgende station mijn trein uit! Komt dat even goed uit haha… Want daar moet ik ongeveer zijn (of wacht wel op de trein die er achteraan komt met mijn geldige NS incheck of zo)

En/dus beste HC nu we er toch zijn… Wat vindt u er zelf van?


  • Reisadviseur**
  • 149 reacties
  • 14 maart 2025

De reserveringsplicht geldt van 28 mei t/m 31 augustus 2025; de toeslag geldt voor reizigers zonder. NS abonnement het gehele jaar door (bovenop de eventuele reserveringskosten).

 

In principe hoeft NS (international) geen NS abonnementen te accepteren in de ICE of de IC Berlijn maar kunnen net zoals Eurostar en de ICE in België een eigen tariefsysteem hanteren. Als binnenlandse reizigers te veel heisa veroorzaken en de vraag naar internationale reizen voldoende hoog is, dan is het geen onrealistisch scenario dat het prijssysteem zal wijzigen naar een eigen (DB) tarief voor de ICE en de IC Berlijn (dan inmiddels ook een ICE).


  • Reisleider**
  • 254 reacties
  • 16 maart 2025

Misschien ook interessant - want eenmalig - op 12 april de ICE Hannover - Frankfurt HbF via Almelo, Deventer, Amersfoort Centraal, Amsterdam Centraal, Den Haag HS, Rotterdam Centraal, Dordrecht en Sittard.

.

Voor meer info zie hier

 


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4137 reacties
  • 16 maart 2025
Thtc schreef:
rvdborgt schreef:
Seinhuis schreef:

IC Berlin rijdt met Duitse rijtuigen tussen Hengelo en Amsterdam. Binnenlandse reizigers toegestaan. Binnenkort komt ICE neo en daarna ICE L te rijden, mogelijk dat de regels veranderen. Tijdens de zomervakantie zijn alleen internationale reizigers toegestaan.

 

Seinhuis schreef:

ICE rijdt tussen Arnhem en Amsterdam met ICE 3 neo. Binnenlandse reizigers toegestaan met toeslag. Indien het abonnement weekend vrij hebt hoef geen toeslag betaalt te worden. Bij werkzaamheden en drukke per periode zijn binnenlandse reizigers niet toegestaan.

Dat is tot nu toe niet het geval geweest, alhoewel NS in de zomer wel zijn best doet om binnenlandse reizigers af te schrikken.

Aanvankelijk gold afgelopen zomer ook een verplichte reservering voor binnenlands gebruik van de IC Berlijn en de ICE, die niet veel later is teruggedraaid nadat de NS op de concessie-eisen is gewezen. In tegenstelling tot vorig (dienstregelings)jaar valt de IC Berlijn en de ICE vanaf dit (dienstregelings)jaar niet meer onder de HRN concessie, maar rijden in open toegang. Dit betekent dat NS (International) dit jaar wel een reserveringsplicht kan invoeren voor deze treinen (gedurende de zomermaanden), zonder teruggefloten te worden.

Pfff. Ingewikkeld dat (internationaal) treinreizen voor veel mensen.... juist wat OV níet moet hebben 😆. De luchtvaart heeft dat ook niet.... Het zou zo simpel als mogelijk moeten zijn zonder verplichtingen en allerlei voorwaarden (soms zelfs voor specifieke periodes).


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2387 reacties
  • 16 maart 2025

Het grote verschil met luchtvaart is dat je daar niet enorm erg met de regelgeving zit van landen waar je doorheen vliegt en dat het luchtruim enorm groot is.

We kunnen het wel wat makkelijker maken, maar zo lang wij geen eenheid vormen zal dat moeilijk gaan.

 

De luchtvaart zal het altijd winnen van de treinen en daar zal nooit verandering in komen.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4137 reacties
  • 16 maart 2025
Gorott schreef:

Het grote verschil met luchtvaart is dat je daar niet enorm erg met de regelgeving zit van landen waar je doorheen vliegt en dat het luchtruim enorm groot is.

We kunnen het wel wat makkelijker maken, maar zo lang wij geen eenheid vormen zal dat moeilijk gaan.

De luchtvaart zal het altijd winnen van de treinen en daar zal nooit verandering in komen.

Dat laatste klopt zeker.

Echter kan het nog zoveel beter. Maar dan moet de wil er wel zijn en men moet over eigen (bedrijfs- en landelijke) belangen heen durven kijken, naar het gezamenlijke, overstijgend belang, namelijk betrouwbaar en vlot Europees internationaal treinvervoer zonder al teveel gedoe. En er enorm in willen investeren. 

Het is nu bij internationaal treinreizen toch nog steeds wat aanmodderen, niet teveel eisen en verwachten. Als je je daarop instelt en (zeker in Duitsland) alvast een uur of twee vertraging incalculeert, valt het wel mee. Het verbaast me eigenlijk ook nog wel dat de internationale treinen altijd zó vol zijn, met name in vakantietijd, ondanks met al die vervelende verhalen in de media en de vele werkzaamheden, vertragingen en uitval.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2281 reacties
  • 16 maart 2025

M.i. zit de grootste belemmering in gebrek aan samenwerking of onafhankelijke partijen die dit opvangem. Je zou kunnen beginnen met één onafhankelijke reisplanner die alle aanbieders actueel houden of een derde partij actueel houdt met de data uit de bronnen van alle aanbieders. Vervolgens wil je daar dan ook (doorgaande!) tickets en reserveringen in één handeling en dus op één moment (dus niet voor een deel van je reis zes maanden vooruit en voor een ander deel drie maanden vooruit) kunnen kopen. Een stimulans daarvoor zou kunnen komen van aanbieders die doorgaande treinen gaan laten rijden op trajecten verder dan het huidige Amsterdam-Wenen of Parijs-Barcelona. Vluchten kunnen immers ook veel verder. Waar is de trein van Amsterdam naar Rome of Madrid, bijvoorbeeld?


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4137 reacties
  • 16 maart 2025
Olav93 schreef:

Je zou kunnen beginnen met één onafhankelijke reisplanner die alle aanbieders actueel houden of een derde partij actueel houdt met de data uit de bronnen van alle aanbieders. Vervolgens wil je daar dan ook (doorgaande!) tickets en reserveringen in één handeling en dus op één moment (dus niet voor een deel van je reis zes maanden vooruit en voor een ander deel drie maanden vooruit) kunnen kopen. 

Klopt. En dat bedoel ik dus óók met gemak en eenvoud.


Reageer