Skip to main content

Ben jij je fiets kwijt uit de trein Roosendaal-Zwolle (14:57-17:40)?

• 21 maart 2025
  • 9 reacties
  • 232 Bekeken

Nijn
  • Reisadviseur*
  • 17 reacties

Intercity Roosendaal-Zwolle (treinstel 7639)

Bij de stop op station Arnhem vroeg de conducteur in onze coupé naar de eigenaar van de fiets op het balkon, daarna nog een keer door de hele trein via de intercom. Blijkbaar reageerde er niemand want de conducteur zette even later de fiets de trein uit (fiets mag niet mee na 16:00).

Mocht jij nou de eigenaar zijn, en dit allemaal gemist hebben omdat je op de wc zat of lekker muziek aan het luisteren was: dit is er dus gebeurd met je fiets.

Ik heb de klantenservice gebeld, zij hebben als het goed is contact met station Arnhem opgenomen om de fiets in het depot gevonden voorwerpen te zetten.

Hopelijk komt hij terecht!

9 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7333 reacties
  • 21 maart 2025

Lullig voor de eigenaar, maar complimenten aan de conducteur 🙂

Nijn
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • 17 reacties
  • 22 maart 2025

Dat vraag ik me af. Ik zie zelf deze 2 opties:

• Fiets laten staan tot de eigenaar gevonden is en hem/haar dan een boete geven. De fiets stond op een fietsenbalkon en vormde geen obstructie voor vluchtwegen. Het was niet druk en er waren zat andere zitplekken. Ik zie geen directe reden de fiets eruit te zetten. Mocht het bij een later station drukker worden en het wel een probleem vormen, kan ie er altijd nog uitgezet worden.
  • Zelf even contact opnemen met station Arnhem (of dus een later station) met de vraag of de aanwezige medewerkers een gevonden voorwerp willen komen ophalen op perron 3.

Of het nou een koffer, fiets, of nog iets anders is, volgens mij zijn er procedures voor het omgaan met gevonden voorwerpen. Dat NS de persoonlijke (en kostbare) eigendommen van reizigers onbeheerd op het perron zet en vertrekt vind ik persoonlijk nogal onverantwoordelijk.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1690 reacties
  • 22 maart 2025

Ik mag er dan ook vanuit gaan dat de conducteur hiervan ook melding heeft gedaan.

Overigens vind ik het eerder onverantwoord van de eigenaar van de fiets dan de conducteur.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13541 reacties
  • 22 maart 2025

@Nijn fiets laten staan tijdens de spits creëert niet alleen precedent, maar als conducteur eigenaar moet opsporen kan deze geen andere taken doen.

Door omroepen heeft conducteur genoeg gedaan om eigenaar op te sporen. Als deze zich niet meldt dan is het aan de conducteur om te beslissen wat er verder moet gebeuren. De fietsregels zijn duidelijk.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4099 reacties
  • 22 maart 2025

Procedure is toch dat ze ingeleverd worden en daarna op de website verschijnen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30119 reacties
  • 23 maart 2025

Als een conduteur na rondvragen én omroepen een fiets uit de trein zet (en regelt dat die in Arnhem naar een depot gebracht wordt), dan is dat volgens het boekje, mijn mening. 😅

Nijn
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • 17 reacties
  • 24 maart 2025

Als de conducteur inderdaad regelt dat de fiets in Arnhem naar het depot gebracht wordt, prima. De fiets werd echter onbeheerd achtergelaten op het perron.

Nijn schreef:

Als de conducteur inderdaad regelt dat de fiets in Arnhem naar het depot gebracht wordt, prima. De fiets werd echter onbeheerd achtergelaten op het perron.

De conducteur moet natuurlijk eerst de fiets uit de trein zetten, vervolgens de vertrekprocedure uitvoeren en pas na vertrek kan hij iemand gaan bellen om dat te regelen. 

Nijn schreef:

De fiets was al onbeheerd in de trein achter gelaten. Dus er is geen verschil in de situatie,  behalve dat de fiets nu niemand meer hindert. 

Reageer