Skip to main content
beantwoord

toeslag ic direct weekend en meereisretour

• 26 januari 2025
  • 5 reacties
  • 114 Bekeken

Sim70

Ik lees dat de toeslag voor de ic direct tussen Rotterdam en Schiphol 2,90 is. Is dat ook het bedrag op een zaterdag?  (eik meen dat je vroeger een dal tarief had?) Kan ik dat nu in Lelystad al bij een  zuil regelen? En als ik op m’n weekend vrij abonnement iemand met een meereisretour mee heb…moet die persoon dan zelf de toeslag op z’n ov chip zetten? geldt dan ook een daltarief op zaterdag? Ik heb gezocht op de ns website maar wordt niet veel wijzer…. Alvast dank voor het antwoord !

Beste antwoord door Tochjo

De toeslag is inmiddels (in 2025) 3,00 euro vol tarief. Als de toeslag in de daluren wordt gekocht bij een toeslagzuil, dan wordt daar 1,80 euro voor gerekend. Dat kan al in Lelystad Centrum. Iemand die meereist en een OV-chipkaart heeft, kan ook de toeslag op zijn OV-chipkaart laden als hij een e-ticket heeft voor de reis. Zonder OV-chipkaart kan de toeslag als e-ticket gekocht worden, maar dan dus altijd voor drie euro.

Bekijk origineel

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 26 januari 2025

De toeslag is inmiddels (in 2025) 3,00 euro vol tarief. Als de toeslag in de daluren wordt gekocht bij een toeslagzuil, dan wordt daar 1,80 euro voor gerekend. Dat kan al in Lelystad Centrum. Iemand die meereist en een OV-chipkaart heeft, kan ook de toeslag op zijn OV-chipkaart laden als hij een e-ticket heeft voor de reis. Zonder OV-chipkaart kan de toeslag als e-ticket gekocht worden, maar dan dus altijd voor drie euro.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 26 januari 2025

Een e-ticket is niet nodig want met een bankpas kun je toeslag voor de HSL tussen Schiphol en Rotterdam buiten de spits voor € 1,80 laden op het perron in Lelystad.

Of je vervolgens in de spits reist over de HSL doet er niet toe.

Bij controle in de trein toon de toeslag (bankpas) als eerste, en dan pas je e-ticket.

Vanaf 14 december 2024 staan er op deze stations een HSL toeslagzuil:

Breda
Rotterdam Centraal
Schiphol Airport
Almere Buiten
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Duivendrecht
Lelystad Centrum
Amersfoort Centraal
Amersfoort Schothorst
Hilversum

En bij werkzaamheden/omleidigen staan er mobiele toeslagpalen op Sloterdijk, Tilburg, Eindhoven… 

Sim70
  • Reisleider*
  • 26 januari 2025

Dank voor jullie antwoorden! Kun je ook 2 x een toeslag op je bankpas zetten of moet dat per persoon? 

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 26 januari 2025

Eén toeslag per pas. Als je hem een tweede keer voor de toeslagzuil houdt, wordt de toeslag geannuleerd.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 26 januari 2025
Tochjo schreef:

Eén toeslag per pas. Als je hem een tweede keer voor de toeslagzuil houdt, wordt de toeslag geannuleerd.

De toeslag kan je binnen 30 minuten weer verwijderen als je besluit om alsnog toch niet via de HSL te reizen.

Dus ja, een in Bredra of Lelystad geladen toeslag telt, maar als je trein niet rijdt… dan in ieder geval de toeslag terug!

Reageer