Skip to main content
beantwoord

Roken voor Station Den Haag HS

Bij de ingang van Den Haag HS aan de Stationsplein, of daarnaast bij de ingang naar kantoren van de HTM staan heel vaak personen te roken. 

Voor de ingang zijn dat vaak reizigers, bij de HTM zijn dat controleurs en eerder deze week medewerkers van NS Handhaving en Veiligheid.

Dat mensen roken is hun eigen zaak, maar dat ik als reiziger door de rook het station in of uit moet is vervelend. Plus dat de grond vol ligt met sigarettenpeuken.

Ik heb op bijgaande afbeelding omcirkeld waar deze groep van vooral HTM medewerkers staan te roken, om te laten zien dat dit echt naast de ingang is.

Zou er in een straal van 10 of 20 meter rondom de ingang van een station geen rookverbod ingesteld (en gehandhaaft) kunnen worden?

Beste antwoord door Sascha NS

Goedemorgen RonaldvH. Welkom bij de NS Community.

Wat balen dat je door de rook moet lopen en dat de vloer zo bevuild is met peuken. Ik zet je melding door in de hoop dat er wat aan gedaan kan worden.

Bekijk origineel

20 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2317 reacties
  • 13 februari 2025

NS handhaaft het rookverbod niet eens ín stations en is dat helaas ook niet van plan. Die discussie is al heel vaak gevoerd. En helaas is de gemiddelde roker te asociaal om zelf te zoeken naar een manier om met zijn verslaving om te gaan zonder de rest van de wereld daarbij te betrekken.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3745 reacties
  • 13 februari 2025

Geheel eens met Olav93. NS doet bijzonder weinig aan handhaving van het rookverbod. Zie ook onderstaand lang topic.

Sascha NS
Moderator
  • Moderator
  • 1678 reacties
  • Antwoord
  • 13 februari 2025

Goedemorgen RonaldvH. Welkom bij de NS Community.

Wat balen dat je door de rook moet lopen en dat de vloer zo bevuild is met peuken. Ik zet je melding door in de hoop dat er wat aan gedaan kan worden.

• Koploper****
  • 20342 reacties
  • 13 februari 2025

@RonaldvH 

NS en ProRail hebben niets te vertellen over het gebied buiten het station, daarvoor moet u bij de gemeente zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4165 reacties
  • 13 februari 2025

Dit speelt op zoveel stations. Vorige week in Enschede; bij de trappen naar het stationsplein staan veel rokers. Je moet er langs om naar binnen/buiten te kunnen. De noorduitgang met het kleine trapje is een rookverzamelplek, ook voor treinpersoneel. Het mag allemaal natuurlijk, want het is op openbare grond buiten het station. Ook hier ladingen peuken op de grond en in het gras. 

In Breda is het de noorduitgang waar veel rokers vlak buiten de schuifdeuren staan. Arnhem idem dito, véél mensen die daar altijd vlak naast die stationsdraaideuren richting centrumkant staan te walmen. Ook personeel van winkels, beveiligingspersoneel enz. Ze gaan zo dicht mogelijk bij de ingang staan, zo min mogelijk hoeven lopen, bij niemand komt het op van ik ga eens 20 meter verder staan omdat anderen mogelijk last van me hebben met die rook.

Voor klachten en aanpak is de gemeente aan zet. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13505 reacties
  • 13 februari 2025

Op perrons wordt ook gerookt, het liefst onder overkapping of in abri's gezien de peuken.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2317 reacties
  • 13 februari 2025
Tamzin schreef:

@RonaldvH 

NS en ProRail hebben niets te vertellen over het gebied buiten het station, daarvoor moet u bij de gemeente zijn.

NS zou natuurlijk wel zelf bij gemeenten kunnen klagen als hun terrein voor veel reizigers niet op een prettige manier bereikbaar is.

• Koploper****
  • 20342 reacties
  • 13 februari 2025
Olav93 schreef:
Tamzin schreef:

NS zou natuurlijk wel zelf bij gemeenten kunnen klagen als hun terrein voor veel reizigers niet op een prettige manier bereikbaar is.

NS ziet het gebied buiten het station niet als zijn zaak. Net zo min als dat de gemeente zich niet bemoeit met de regels binnen het station.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2317 reacties
  • 14 februari 2025
Tamzin schreef:

NS ziet het gebied buiten het station niet als zijn zaak.

Dat is het ook niet, maar als klanten van NS wel last hebben van wat daar gebeurt, is dat wel een probleem voor NS. Mijn baas strooit bij gladheid ook de (openbare) stoep voor zijn kantoor ter voorkoming van problemen voor klanten en bedrijfsongevallen als de gemeente dat weer eens te laat of niet doet om maar wat te noemen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2491 reacties
  • 14 februari 2025

Tja, bedrijfsongevallen zijn ook een duur grapje, dat probleem heb je (nog) niet met rokende mensen.

• Koploper****
  • 20342 reacties
  • 14 februari 2025
Olav93 schreef:
Tamzin schreef:

NS ziet het gebied buiten het station niet als zijn zaak.

Dat is het ook niet, maar als klanten van NS wel last hebben van wat daar gebeurt, is dat wel een probleem voor NS. 

Dat er een enkele NS-klant over klaagt maakt het nog geen probleem voor NS.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13505 reacties
  • 14 februari 2025
Tamzin schreef:
Olav93 schreef:
Tamzin schreef:

NS ziet het gebied buiten het station niet als zijn zaak. Net zo min als dat de gemeente zich niet bemoeit met de regels binnen het station.

NS handhaaft ook niet op roken op stations gezien het aantal.peuken op perrons. Gisteren stond ik op Utrecht centraal in een wietlucht te wachten op mijn trein.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4165 reacties
  • 14 februari 2025
MoDe schreef:

NS handhaaft ook niet op roken op stations gezien het aantal.peuken op perrons. Gisteren stond ik op Utrecht centraal in een wietlucht te wachten op mijn trein.

Dat rookverbod is een farce. Fijn dat het formeel verboden is maar wat heb je eraan. Dagelijks ben ik op station Breda en je ziet er altijd wel wat mensen op perrons roken /vapen. Niemand die iets zegt. 1x keer gezien dat een man door personeel werd verzocht zijn peuk te doven: want hier geldt een rookverbod. Dus de man maakte zijn peuk uit op de grond. Maar er is geen boete uitgedeeld.

Ik ga altijd een stuk verderop staan zodat ik niet in de wind sta die mijn kant op blaast. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2491 reacties
  • 14 februari 2025

Het is niets nieuws dat bij dit soort overtredingen eerst een waarschuwing wordt gegeven en daarna een boete.

Kan het personeel op stations hier überhaupt boetes voor uitdelen? Volgens mij alleen V&S.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7330 reacties
  • 14 februari 2025
Gorott schreef:

Kan het personeel op stations hier überhaupt boetes voor uitdelen? Volgens mij alleen V&S.

Klopt. En dan moeten ze het ook nog zelf waargenomen hebben. Het is dus niet genoeg als een conducteur tegen V&S zegt dat iemand gerookt heeft.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4165 reacties
  • 14 februari 2025
mrfreeze schreef:
Gorott schreef:

Klopt. En dan moeten ze het ook nog zelf waargenomen hebben. Het is dus niet genoeg als een conducteur tegen V&S zegt dat iemand gerookt heeft.

Zo... zo goed als vrijspel voor de rokers dus.…

V&S zie je niet überhaupt niet zoveel en zeker niet op wat kleinere stations.

Een boete zal een zeldzaamheid zijn.

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 319 reacties
  • 14 februari 2025

Op een perron kan er nog best wat overlast zijn door rokers. En V&S kan handhaven maar doet dit, zoals gezegd, zeer zeer zelden....buiten het station is een ander verhaal. De overlast duurt voor een passant hoogstens 5 seconden. Bovenal moeten we ons afvragen of we in een land willen wonen waar het men steeds vaker verboden wordt om in de open buitenlucht zelf iets met hun longen te doen waar diegene blij van wordt?

Het is en blijft hier een vrij land, soms hoort daar enige overlast bij. Het liefst zou ik ook dikke boetes en inbeslagname zien voor motorrijders die op gruwelijk luidruchtige Harley's rondtouren of jongeren die met zeer matige rapmuziek uit een speakerboxje door de stad fietsen. Maar zo werkt onze samenleving niet.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4165 reacties
  • 14 februari 2025
EUreiziger24 schreef:

Het is en blijft hier een vrij land, soms hoort daar enige overlast bij. Het liefst zou ik ook dikke boetes en inbeslagname zien voor motorrijders die op gruwelijk luidruchtige Harley's rondtouren of jongeren die met zeer matige rapmuziek uit een speakerboxje door de stad fietsen. Maar zo werkt onze samenleving niet.

Het gaat hier om gezondheid van mensen. Heel wat anders dan irritante rapmuziek. Voor mensen die erg gevoelig voor tabaksrook zijn en dagelijks bij een ingang hier doorheen moeten lopen is dat meer dan hinderlijk. Laat de rokers bijv.10 meter verderop gaan staan, dan mogen zij daar vrijelijk doen met hun longen wat ze willen en kan de niet-roker rookvrij door de ingang. Zo moeilijk is het niet toch, kleine moeite.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2317 reacties
  • 14 februari 2025
EUreiziger24 schreef:

Het liefst zou ik ook dikke boetes en inbeslagname zien voor motorrijders die op gruwelijk luidruchtige Harley's rondtouren of jongeren die met zeer matige rapmuziek uit een speakerboxje door de stad fietsen. Maar zo werkt onze samenleving niet.

Een motorvoertuig moet wel degelijk aan geluidsnormen voldoen. Daar wordt alleen ook niet veel op gehandhaafd.

• Intercity
  • 8 reacties
  • 14 februari 2025

Aan de Laakhavenzijde wordt ook vaak bij de ingang gerookt naast Döner Company, maar bij het Stadhuis en Centrale Bibliotheek ook en ik kan nog wel 20 publieke gebouwen in Den Haag noemen waar nabij de ingang gerookt wordt. Dat probleem gaan we hier niet oplossen. Overigens wel een kwalijke zaak dat mensen publieke gebouwen uitsluitend kunnen betreden door rookwalmen te passeren.

Reageer