Skip to main content
beantwoord

Defect sloterdijk en defect ns

Vandaag kon ik geen ticket kopen vanwege een storing! De servicebalie was dicht en de automaat was defect. Alle poortjes stonden open, dus ik had geen andere keuze dan te reizen zonder ticket. En toch kreeg ik een boete!

Bovendien kost een ticket €2,80 maar je moet veel meer saldo hebben op je OV-chipkaart om te kunnen reizen, zelfs als je maar één halte gaat. Hoe is dit mogelijk?! Dit lijkt gewoon op financieel bedrog! Wie heeft zoiets absurds bedacht?!

Beste antwoord door Seinhuis

Boete is in de oogpunt van de conducteur terecht. Hij weet niet of u de waarheid vertelt.

U kunt bij NS klantenservice uitleg geven waarom u geen kaartje had. Ook in de brief die u gaat krijgen staat hoe u in bezwaar kunt gaan.

Tegenwoordig kunt u inchecken en uitchecken met uw pinpas of creditcard (ov pay). U betaalt de ritprijs op basis van vol tarief. Het bedrag wordt (de volgende dag) automatisch van uw rekening afgeschreven.

Ook kunt u een treinkaart kopen in NS reisplanner. U krijgt een QR code om de poortjes te openen. Gekochte treinkaartjes in NS app zijn definitief, wijziging of annulering is niet mogelijk.

Saldo wat op uw OV chipkaart staat kunt u terugvragen 

Bekijk origineel

10 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13541 reacties
  • 28 maart 2025

Boete is terecht, want je had ook een e-ticket kunnen kopen of met een bankpas kunnen inchecken.

Het instaptarief is bij NS €20 zonder abonnement en €10 als je een abonnement hebt. Dat bedrag moet je op jouw ov-chipkaart hebben om in te kunnen checken.

• Auteur
  • Intercity
  • 5 reacties
  • 28 maart 2025

Ik vind dit onterecht, omdat ik geen e-ticket kon kopen en alleen contant geld had.

Het lijkt erop dat dit opzettelijk is gedaan, zodat mensen geen kaartje konden kopen en vervolgens een boete kregen. Als alle automaten defect zijn, de poortjes openstaan en de controleurs direct boetes uitschrijven zonder rekening te houden met de situatie, dan voelt dit als een bewuste manier om geld van reizigers te innen.

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 336 reacties
  • Antwoord
  • 28 maart 2025

Boete is in de oogpunt van de conducteur terecht. Hij weet niet of u de waarheid vertelt.

U kunt bij NS klantenservice uitleg geven waarom u geen kaartje had. Ook in de brief die u gaat krijgen staat hoe u in bezwaar kunt gaan.

Tegenwoordig kunt u inchecken en uitchecken met uw pinpas of creditcard (ov pay). U betaalt de ritprijs op basis van vol tarief. Het bedrag wordt (de volgende dag) automatisch van uw rekening afgeschreven.

Ook kunt u een treinkaart kopen in NS reisplanner. U krijgt een QR code om de poortjes te openen. Gekochte treinkaartjes in NS app zijn definitief, wijziging of annulering is niet mogelijk.

Saldo wat op uw OV chipkaart staat kunt u terugvragen 

• Auteur
  • Intercity
  • 5 reacties
  • 28 maart 2025

Ik snap dat je met een pinpas kunt betalen, maar ik had alleen contant geld – geen saldo op mijn pinpas, maar wel €14 op mijn OV-chipkaart. De controleur zei dat hij me geloofde, maar wilde toch een boete uitschrijven. Ik accepteerde dat en liet mijn ID zien, maar hij wilde mijn ID in zijn hand hebben. Ik zei dat dat niet nodig was, omdat hij het gewoon kon scannen zonder het vast te houden.

Toen begon hij opeens nare dingen tegen me te zeggen. Uiteindelijk werkte ik mee en liet mijn ID scannen, maar ik weigerde het in zijn hand te geven – wat ook helemaal niet verplicht is! Dit is echt een schandalige manier om met reizigers om te gaan!

Ik zal nooit begrijpen waarom ik meer moet betalen dan de werkelijke prijs van mijn reis. Waarom moet er überhaupt extra saldo op mijn kaart staan als de rit maar een paar euro kost? Dit voelt als pure oplichterij!

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13541 reacties
  • 28 maart 2025
Maximusnl schreef:

Ik vind dit onterecht, omdat ik geen e-ticket kon kopen en alleen contant geld had.

Het lijkt erop dat dit opzettelijk is gedaan, zodat mensen geen kaartje konden kopen en vervolgens een boete kregen. Als alle automaten defect zijn, de poortjes openstaan en de controleurs direct boetes uitschrijven zonder rekening te houden met de situatie, dan voelt dit als een bewuste manier om geld van reizigers te innen.

Een kaartje kopen met contant geld is niet bij elke automaat mogelijk. Net als opwaarderen van een ov-chipkaart.

Als je geen geldig vervoersbewijs kunt tonen, is een boete terecht. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om als poortjes en automaten niet werken toch aan een vervoersbewijs te komen.

Wat ik niet snap is dat je klaagt over het feit dat je een bepaald bedrag op jouw ov-chipkaart moet hebben dat meer is dan de reis van €2,80 kost, maar wel €1,50 extra wil betalen voor een automaatkaartje? Of dacht je door de storing gratis te mogen reizen?

Wanneer je geen abonnement hebt dan moet er €20 op de chipkaart staan.

• Auteur
  • Intercity
  • 5 reacties
  • 28 maart 2025

Ik reis elke dag via Sloterdijk en heb nooit eerder problemen gehad om een ticket met contant geld te kopen. Maar gisteren en vandaag was het gewoon onmogelijk – zowel met contant geld als met een pinpas. Ik had alleen contant geld en kon daardoor geen ticket kopen.

Ik klaag niet over het instaptarief, maar ik ben het absoluut niet eens met de boete die ik heb gekregen. Wat me echt boos maakte, was de manier waarop de controleur me behandelde. Ja, ik gaf uiteindelijk ook slechte woorden terug, maar alleen omdat hij zich eerst respectloos tegenover mij gedroeg. Ik begrijp nog steeds niet waarom ik op deze manier behandeld ben! Dit is echt schandalig!

• Auteur
  • Intercity
  • 5 reacties
  • 28 maart 2025

Volgens de Nederlandse wetgeving, namelijk Artikel 3 van de Wet op de rechten van passagiers (Wegvervoer, 2014), heeft een passagier het recht op de mogelijkheid om een ticket of een andere vorm van vervoersbewijs te verkrijgen. In het geval van defecte automaten en andere middelen voor het kopen van tickets, zoals in mijn situatie, kan een passagier niet worden beboet voor het niet hebben van een ticket.

Daarom beschouw ik de opgelegde boete als onrechtmatig, aangezien de omstandigheden waardoor ik geen ticket kon kopen niet door mij werden veroorzaakt, maar het gevolg waren van technische problemen.

Daarnaast bepaalt Artikel 4 van de Wet Personenvervoer 2000 dat het personeel van een vervoersbedrijf met respect jegens passagiers moet handelen en hun recht op menselijke waardigheid niet mag schenden. In dit geval eiste de controleur dat ik mijn identiteitsbewijs aan hem in handen gaf, wat een ongeoorloofde eis is. Ik weigerde dit, maar heb mijn identiteitsbewijs direct getoond voor scanning.

De controleur bleef echter aandringen dat ik het in handen moest geven, wat een schending van mijn rechten is, omdat ik mijn document al had getoond voor scanning, zoals de procedure voorschrijft. Toen ik weigerde mijn identiteitsbewijs in handen te geven, begon de controleur zich agressief te gedragen, mij te beledigen en racistische opmerkingen te maken. Dit gedrag is een overtreding van de wet en een schending van de rechten van passagiers.

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 336 reacties
  • 28 maart 2025

Zoals ik beschreef kunt u contact opnemen met NS klantenservice om uit te leggen waarom u geen kaartje hebt. Dit kan telefonisch of chat.

Klantenservice weet waar en wanneer storingen zijn (ook op het station) en maakt een beslissing.

Wij zijn gewone treinreizigers die andere mensen willen helpen.

(Tussen de regels door lees ik dat u weinig geld hebt, of moeite met rondkomen. Neem contact op met uw gemeente, misschien kunnen hun u helpen met rondkomen).

De reden dat u €20 aan saldo op uw OV chipkaart moet hebben is dat het systeem bij inchecken niet weet of u naar CS of naar Groningen reist.

Alternatieve zijn 

OV Pay,

NS flex

Online treinkaart kopen in NS App (dit is definitief, geen geld terug geen wijziging)

Bij GVB (metro, bus en tram)is het saldo wat op uw OV chipkaart moet staan om in te kunnen checken €4. Maar ik weet niet wat uiteindelijk het voordeligste manier van reizen is.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13541 reacties
  • 28 maart 2025

@Maximusnl er waren andere manieren om aan een vervoersbewijs te komen, zoals inchecken met pinpas of e-ticket kopen. Dat jij alleen maar contant geld bij je hebt en te weinig saldo op ov-chipkaart zijn geen redenen om te zeggen dat NS jou de mogelijkheid heeft ontnomen om aan een vervoersbewijs te komen.

Over het gedrag van de conducteur kun je een klacht indienen. De boete kun je aanvechten, maar ik denk dat je met betere argumenten moet komen dan artikel 3. Daarnaast maakt je geen kans op kwijtschelding als conducteur een aantekening heeft gemaakt over jouw gedrag.

Voor een volgende keer: neem bij storingen direct contact op met NS klantenservice met de vraag wat te doen?

• Auteur
  • Intercity
  • 5 reacties
  • 28 maart 2025

Ik begrijp dat ik verplicht was om een ticket op een andere manier aan te schaffen. Echter, ik kan aantonen dat er in deze situatie geen andere manier was om een ticket te kopen, en dit was niet mijn schuld. Volgens de wet ben ik niet verantwoordelijk voor het ontbreken van een ticket als de technische middelen om het ticket aan te schaffen defect waren. Ik ben van plan de boete aan te vechten en een intern onderzoek te eisen naar de onrechtmatige handelingen van de controleur, aangezien zijn acties mijn rechten en de wet schenden. Ik ben ervan overtuigd dat ik in mijn recht sta en ben bereid mijn belangen binnen de wet te verdedigen.

Reageer